Ești la început de drum și ai toate șansele să dai de succes. Îți trebuie însă o echipă performantă care să te ajute în îndeplinirea obiectivelor. Mai mult, nu îți poți permite un departament de HR care să te ajută în recrutarea celor mai buni dintre cei mai buni. Ce faci greșit... și mai important, ce trebuie să faci pentru ca să atragi oamenii potriviți?
1. Nu descrii misiunea și cultura companiei pe care o patronezi
Oamenii care lucrează într-un startup nu o fac doar pentru că au nevoie de un job. Ei se identifică cu misiunea și valorile companiei. De aceea, pentru a atrage nu doar o mână de lucru, ci oameni care să ducă mai departe valorile companiei trebuie ca ei să știe de la început care sunt acestea. Pasiunea pe care ai avut-o și care te-a determinat să-ți înființezi compania trebuie valorificată și în procesul de angajare. Misiunea și valorile ar trebui să se regăsească în secțiunea ”despre noi” sau ”în ce credem”. Fă-le vizibile astfel încât potențialii candidați să știe de la bun început pentru ce aplică. Un plus de comunicare trebuie pus pe cultura companiei tale. Aici este vorba despre ce determină interacțiunile dintre membrii echipei și ce se așteaptă de la fiecare membru al organizației. Pe ce skilluri se pune accent, cum sunt recompensați angajații și ce înseamnă ei în filosofia de business a organizației.
2. Nu le explici candidaților ce câștigă dacă vin la tine
În orice tip de vânzare, trebuie să aduci în discuție beneficiile dacă vrei să susciți interesul consumatorilor. Așa este și la un proces de angajare. Cel care vine să se angajaze și pe care tu ți-l dorești în echipă are nevoie să înțeleagă care-i sunt avantajele. De aceea trebuie să le vorbești limba lor, să treci dincolo de o descriere banală de job și să-i faci atenți la ce îi interesează cu adevărat. Focusează-te întâi pe avantaje și apoi intră în detalii despre obligații. Începe cu ce drepturi se bucură un om care vine la firma ta și apoi continuă cu descrierea task-urilor zilnice.
3. Nu îți folosești la potențial maxim rețeaua de networking
La început, primii angajați vin aproape exclusiv pe recomandari, ca efect direct al networking-ului. Sunt prieteni ai tăi, prieteni ai prietenilor sau prieteni ai celor deja angajați. Încrederea este cel mai important atuu la început de drum, ori aceasta apare doar dacă cineva poate garanta pentru altcineva. Știi în avans cum lucrează și ce sunt în stare să facă potențialii angajați. Știi care le sunt punctele tari și punctele slabe. Poate mai important, și cadidatul are aceeași verificare la dispoziție și se poate interesa despre tine și firma ta prin intermediul cunoștințelor sale. Nu vine la interviu fără să știe nimic. Evident, dacă a acceptat un interviu înseamnă că a acceptat și că valorile organizației tale sunt compatibile cu propriile sale valori. Deci, șanse mai mare de succes.
4. Procesul de angajare este prea lung
Într-un startup totul este nou și inedit. Există multă agitație, dar și multă neatenție. Lucrurile pot degenera ușor și haosul se poate instala rapid. Acestă efersvescență specifică oricărui început poate trena procesul de angajare și-l poate prelungi nejustificat. Viteza este crucială aici nu doar ca să îți stabilești ușor o echipă capabilă, ci și pentru a angaja persoana care este cea mai calificată. Dacă decizia de angajare depășește o săptămână atunci s-ar putea să ai o problemă.
5. Nu te folosești deloc de intership-uri
Intership-urile și contractele project based sunt metode ideale de a verifica un potențial angajat chiar pe câmul de bătălie. Vezi exact ce poate face și dacă se ridică la înâlțimea așteptărilor sale. De cealaltă parte, potențialul angajat ajunge să descopere firma și să înțeleagă exact dacă își dorește un viitor în cadrul organizației. La fel, contractele punctuale sunt exemple ideale de a atrage experți în firmă. S-ar putea că ei să-și dorească să continuie și după ce ai terminat colaborarea.
În multe procese de recrutare, accentul cade aproape exclusiv pe rezultate: ce a construit candidatul, ce a reușit. Însă o imagine completă a unui profesionist nu se vede doar în succese, ci și în felul în care a gestionat greșelile.
După pandemie, când a aflat, dintr-un clip al unei firme de echipament sportiv, că generația copiilor de acum e prima generație care are o speranță de viață mai mică decât cea a părinților lor, a simțit că trebuie să contribuie la schimbare.
Piața muncii din România a fost mult timp considerată ca unul dintre cele mai mari atuuri ale țării noastre, însă, în 2025, a devenit una dintre cele mai mari provocări pentru perioada următoare.
Angajatorii din România au postat în ultima lună peste 22.000 de locuri de muncă pe platforma eJobs.ro, o parte dintre acestea sunt dedicate sezonului de sărbători, când volumul de activități crește semnificativ,
Scrie povestea Clujului în mai multe limbi și pe mai multe continente. Conectează Clujul la lume și lumea la Cluj. Descoperă oameni și oportunități acolo unde alții văd doar granițe. Trecerea ei prin oraș se vede.
Revista CARIERE continuă rubrica „Longevitate în carieră”, dedicată personalităților care sfidează trecerea timpului și rămân repere de succes, relevanță și forță interioară chiar și la vârste înaintate.
După pandemie, când a aflat, dintr-un clip al unei firme de echipament sportiv, că generația copiilor de acum e prima generație care are o speranță de viață mai mică decât cea a părinților lor, a simțit că trebuie să contribuie la schimbare.