64% din numărul total de firme active din România, la 31 martie 2015, erau societăți cu răspundere limitată (SRL), iar acestea au în medie un asociat. Marea lor majoritate, adică 91,6% dintre acestea sunt microîntreprinderi care au, în medie, 2 salariați și un capital mediu de 11.000 de euro. În plus, micile firme se pot lăuda cu o cifră de afaceri, în medie anuală, de 47.000 de euro.
Cele mai multe dintre aceste SRL-uri au sediul în București sau în județul Cluj. Dacă ar fi să facem o radiografie a ultimilor 25 de ani din punct de vedere al firmelor româneşti, atunci studiul arată că din 1990 până în 2015, s-au înființat peste 2,6 milioane de companii. Cu toate acestea nu puţine sunt cele care au căzut răpuse de mediul economic, mai ales că durata medie a unui SRL este de 9 ani, 9 luni și 22 de zile, potrivit studiului.
Profilul IMM-ului de România
Profilul IMM-urilor se concentrează pe 5 sectoare: producție, comerț, construcții, activități profesionale și transport. Aceste domenii ocupă 70% din valoarea totală adăugată brută. De asemenea, trei sectoare (comerț, producție și construcții) concentrează peste 60% din angajații IMM-urilor.
În România, IMM-urile reprezintă 99,6% din numărul total de companii, comparativ cu 99,8%, media la nivelul Uniunii Europene. O altă comparație între România și UE arată că, pe plan local, IMM-urile creează 44% din valoarea adăugată brută la nivelul economiei, în timp ce procentul este de 59% în Uniune.
Totodată, 66,2% dintre angajații României lucrează în IMM-uri, comparativ cu UE, unde cota ajunge la 66,9%. Pe o perioadă de 5 ani, din 2008 până în 2013, numărul angajaților din IMM-urile românești a crescut cu 2 procente de la 64%, până la 66%.
Antreprenorii, uşor sceptici
De abia peste 30 de ani România va avea un mediu prietenos pentru antreprenori, consideră 19% dintre antreprenori. Pe de altă parte, 13% dintre respondenți prevăd un timp mai scurt, de 15-30 de ani. Alți 21% sunt foarte optimiști văzând mediul local ca fiind propice în maximum 3-5 ani, iar cei mai mulți, o treime, până în 5-10 ani.
Dar chiar şi aşa, 42% dintre antreprenori consideră că percepția asupra lor s-a îmbunătățit în acest an, față de doar 35%, câți erau de această părere în 2014. În schimb, a scăzut la 28% de la 35% procentul celor care cred că felul în care sunt văzuți a rămas același.