Școala românească are nevoie, mai mult ca oricând, de viziune și curaj, iar exemplul lui Iulian-Ninel Nicolae, directorul Școlii Gimnaziale „Gheorghe Magheru” din Caracal, arată că leadershipul autentic în educație înseamnă, înainte de toate, implicare, perseverență și spirit comunitar.
În cadrul celei de-a IX-a ediții a Galei Premiilor pentru Directorii Anului, organizată de Asociația pentru Valori în Educație (AVE), Iulian-Ninel Nicolae a fost desemnat Directorul Anului 2025 pentru Antreprenoriat, o recunoaștere a modului în care a reușit să transforme o unitate de învățământ dintr-un oraș de provincie într-un model de eficiență, inovație și sustenabilitate.
Un proiect cu viziune
Totul a început cu un proiect ambițios, gândit cu ani în urmă: „Creșterea eficienței energetice moderate”, implementat la Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru”. Ideea a prins contur prin colaborarea dintre conducerea școlii și Primăria Municipiului Caracal și a fost finalizat înainte de termen, la începutul acestui an școlar.
„Am început demararea acestui proiect acum mulți ani de zile. Am reușit să-l punem în practică împreună cu Primăria Municipului Caracal, începând cu anul școlar trecut, și am reușit să finalizăm lucrurile înainte de termen. Nu a fost foarte ușor, știți destul de bine că e greu să lucrezi cu constructorii, dar având sprijinul primăriei și al conducerii acesteia, am reușit să-l finalizăm înainte de termen”, povestește directorul Iulian-Ninel Nicolae.
În paralel, instituția derulează și alte inițiative de eficientizare energetică, inclusiv la o grădiniță din subordine, tot cu sprijinul administrației locale.
O comunitate unită în jurul școlii
Modernizarea nu a fost lipsită de provocări. Elevii și profesorii au fost nevoiți să se adapteze la condiții dificile, să studieze în module temporare și în clădiri diferite.
„A fost un an destul de dificil pentru noi, pentru că a trebuit să fim relocați în 5-6 clădiri. Am avut module și containere în curtea școlii, în care au învățat șase clase dimineața și două clase după amiaza. Nu a fost un lucru ușor. A trebuit să trecem aceste lucruri prin hotărâri de consilii locale, prin aprobarea inspectoratelor școlare, și a fost o navetă continuă a profesorilor între aceste locații și clădiri”, a spus directorul.
Chiar și așa, implicarea colectivului, a părinților și a elevilor a făcut posibilă continuarea procesului educațional fără sincope.
Rezultate concrete
Efortul a meritat. Datele arată o reducere cu 30-40% a consumului de energie și a costurilor la utilități, iar impactul se resimte direct în bugetul instituției și în confortul elevilor.
Însă performanțele nu sunt doar tehnice. Sub conducerea lui Iulian-Ninel Nicolae, școala a înregistrat creșteri constante la evaluările naționale și rezultate remarcabile la olimpiade.
„În anul anterior am avut un număr de cinci elevi premiați la olimpiadele naționale. La evaluarea națională am obținut un procent cu 20% peste media județeană. Continuăm să mergem pe acest trend crescător – avem condiții, cadre didactice pregătite și multă dorință de a reuși”, spune directorul.
Educație sustenabilă
Dincolo de rezultate imediate, școala din Caracal a devenit un model de educație sustenabilă, a integrat proiecte care reduc amprenta de carbon și cresc eficiența energetică. În prezent, instituția coordonează și proiecte de reabilitare a creșelor din oraș, în parteneriat cu primăria.
„Începând cu anul acesta am preluat și creșele din municipiul Caracal. Acolo este un proiect de eficientizare energetică depus de primăria municipiului Caracal. În momentul actual este blocat de Guvern din cauza surselor financiare. Sperăm să se revină la acest proiect”, precizează Iulian-Ninel Nicolae.
Modestie și muncă în echipă
Premiul primit de Asociația pentru Valori în Educație (AVE) confirmă nu doar valoarea proiectelor implementate, ci și modul de conducere al lui Iulian-Ninel Nicolae – unul bazat pe echilibru, cooperare și modestie.
„Sincer să fiu, noi nu încercăm decât să ne facem treaba. Experiența școlii noastre este una foarte bună, am acumulat-o în timp, colegii mei s-au dăruit pentru acest lucru. Aceste lucruri nu se puteau face decât în echipă, alături de colegii mei și de elevii și părinții acestora”
Ceea ce diferențiază Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru” din Caracal nu este doar infrastructura modernizată sau eficiența energetică, ci mentalitatea unei comunități care a înțeles că educația înseamnă evoluție constantă.
Iar prin exemplul său, Iulian-Ninel Nicolae arată că un director de școală poate să fie, în același timp, lider, antreprenor și vizionar – un model autentic pentru educația românească de azi.
 
                                                                                        
                                 
             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                            