Sorina Marinela Perșinaru, director al Centrului Școlar pentru Educația Incluzivă nr.1 din București, a fost desemnată Directorul Anului 2025 Egalitate de Șanse în cadrul celei de-a IX-a ediții a Galei Premiilor pentru Directorii Anului, organizată de Asociația pentru Valori în Educație (AVE), pentru realizările în domeniul educației incluzive. Într-un interviu pentru Revista CARIERE, Sorina Marinela Perșinaru a vorbit despre motivația care a stat la baza autorizării primului liceu special pentru elevii cu dizabilități intelectuale, despre integrarea educației cu terapia și formarea profesională, dar și despre provocările și satisfacțiile gestionării unui centru școlar cu programe integrate și mobilități Erasmus+.

Un liceu care deschide noi oportunități

Întrebată despre motivele care au determinat-o să solicite autorizarea liceului, Sorina Marinela Perșinaru a explicat: „Motivația principală a fost nevoia firească a elevilor noștri de a continua parcursul educațional și de a se dezvolta dincolo de învățământul obligatoriu. Am dorit să le oferim șansa de a-și valorifica potențialul și de a dobândi competențe adaptate nevoilor lor.

În egală măsură, am fost inspirați de dorința părinților de a vedea că și copiii lor beneficiază de demnitate, respect și oportunități egale, la fel ca toți ceilalți copii din România. Autorizarea acestui prim liceu pentru elevii cu dizabilități intelectuale nu este doar un pas administrativ; este un act de încredere, de curaj și de iubire față de acești elevi și reprezintă un pas firesc spre incluziune și echitate în educație”.

Această inițiativă reprezintă un punct de referință în educația specială din România, deschide calea spre șanse egale pentru tinerii cu nevoi educaționale speciale.

Educație, terapie și formare profesională

Sorina Marinela Perșinaru explică modul în care liceul reușește să combine cei trei piloni ai dezvoltării elevilor: „În școala noastră, educația, terapia și formarea profesională se completează firesc: prin procesul educațional urmărim formarea de competențe reale, adaptate nevoilor și potențialului fiecărui elev, precum și însușirea de cunoștințe care să-i ajute să înțeleagă lumea din jur și să se integreze activ în societate; prin terapie le oferim nu doar sprijin și încredere, ci și instrumentele necesare pentru a-și dezvolta abilitățile de comunicare, relaționare și autonomie; iar prin formare profesională îi sprijinim să transforme abilitățile lor în meserii concrete, care le oferă independență și sentimentul valorii personale”.

Astfel, elevii beneficiază de un parcurs complet, care le permite să devină tineri independenți, demni și încrezători în propriile forțe.

Provocările mobilităților Erasmus+

Gestionarea mobilităților internaționale reprezintă o provocare specială: „Cea mai mare provocare pornește din dorința sinceră de a face bine și de a le oferi tuturor elevilor, indiferent de gradul dizabilității, șansa de a trăi experiența unică a mobilităților Erasmus+. Totuși, ținând cont de specificul școlii noastre, organizarea acestor deplasări devine o misiune complexă, mai ales pentru elevii cu dizabilități grave, profunde sau asociate. Fiecare mobilitate presupune o planificare atentă, adaptarea condițiilor de transport, cazare și activități, precum și o grijă constantă pentru siguranța, confortul și starea de bine a elevilor”, a mai adăugat Directorul Anului 2025 Egalitate de Șanse.

Rezultatele însă fac ca efortul să merite pe deplin: elevii se simt incluși și capabili să participe activ la experiențe internaționale.

Proiectele implementate în liceu au un efect semnificativ asupra dezvoltării personale și profesionale a elevilor: „Participarea la aceste proiecte contribuie la dezvoltarea autonomiei, a capacității de comunicare și colaborare, oferindu-le totodată elevilor posibilitatea de a dobândi competențele necesare integrării socio-profesionale. Totodată, aceste experiențe le întăresc stima de sine, încrederea în forțele proprii și convingerea că pot fi activi și respectați în comunitatea în care trăiesc. În acest sens, proiectele reprezintă nu doar o oportunitate de învățare, ci și un prim pas real spre inserția pe piața muncii, oferindu-le elevilor sentimentul că pot reuși și pot trăi cu demnitate printre ceilalți”, a explicat Sorina Marinela Perșinaru.

Fonduri europene și sustenabilitate

Întrebată cum reușește să atragă și să gestioneze fondurile europene, directorul liceului a subliniat importanța planificării și a transparenței „Atragerea și gestionarea fondurilor europene reprezintă un proces strategic, fundamentat pe o planificare riguroasă și pe identificarea corectă a nevoilor educaționale ale elevilor noștri.

Elaborarea proiectelor cu finanțare europeană presupune o analiză atentă a contextului, a resurselor existente și a potențialului real al copiilor, astfel încât fiecare inițiativă să fie relevantă și sustenabilă. Gestionarea acestor fonduri implică transparență, responsabilitate și o monitorizare permanentă a rezultatelor, pentru a ne asigura că resursele sunt utilizate eficient și în beneficiul direct al elevilor”.

Sorina Marinela Perșinaru consideră că modelul liceului poate fi extins în alte orașe: „Modelul școlii noastre poate fi replicat oriunde există voință, implicare și credință în potențialul fiecărui copil. El poate prinde viață acolo unde directorii de școli își doresc cu adevărat să transforme educația specială într-un spațiu al șanselor reale, unde părinții cred în dreptul copiilor lor la demnitate și dezvoltare și unde inspectoratele își asumă misiunea de a susține o educație echitabilă pentru toți elevii”.

Mesaj pentru colegii directori

În final, Sorina Marinela Perșinaru a transmis un mesaj clar pentru alți lideri din educație: „Integrarea începe cu fiecare dintre noi. Iar incluziunea devine realitate atunci când avem curajul să facem primul pas: cel al deschiderii și al încrederii în potențialul fiecărui copil. Egalitatea de șanse nu se clădește doar prin documente de sistem, proceduri sau reguli. Toate acestea sunt necesare, dar nu suficiente.

Egalitatea de șanse prinde viață prin oameni, prin modul în care alegem să sprijinim și să valorizăm fiecare copil. Totul începe cu noi, cu disponibilitatea de a fi prezenți, de a asculta și de a crede în copii, oricât de greu le-ar fi drumul. Numai atunci vom putea spune că școala este, cu adevărat, un loc pentru toți”.