Sursa foto: Unsplash.com
Munca în echipă și valoarea creată de o echipă nu reprezintă o invenție a acestui secol sau ceva ce noi, cei care trăim și muncim în vremurile acestea, am descoperit. Este un fapt de viață învățat și consolidat de peste mii de ani, încă de cand strămoșii noștri, vânători, au descoperit că sunt mai multe șanse să supraviețuiască dacă stau în grupuri, dacă vanează împreună și dacă colaborează și creaază un mix între vânătoare și agricultură. Într-un fel, mediul în care trăim și muncim nu s-a schimbat prea mult – este la fel de „sălbatic”, volatil, complex, nesigur, cu multe elemente vagi, așa cum era și pe vremea strămoșilor, însă cu siguranță peisajul este altul și resursele noastre sunt altele. Mediul în multe organizații în care sunt prezentă în calitate de coach este unul în care presiunea pe rezultate este ceva normal, nervii întinși la maxim sunt în multe momente ale zilei, schimbările sunt multe și dese, stresul este peste tot, anxietate, multe necunoscute, ritm alert ... Din perspectiva mea, noi, oamenii, nu funcționăm la potențialul nostru maxim în contexte de acest gen, cel mai adesea, aceste medii scot la iveală părțile noastre obosite, grăbite, stresate... Provocarea pe care o văd este de a reuși să creăm echipe care pot face munca mai inteligentă și atingerea rezultatelor mai creativă și eficientă. Cunosc mulți manageri care văd și înțeleg această dinamică - văd că oamenii muncesc din inerție, văd graba și presiunea, simt deconectarea de ei înșiși și de organizație, însă întreuperea tiparelor repetitive și crearea de modalități noi de acțiune, cere timp și învățare. Și nimeni nu pare să aibă timp în contextul actual. Timpul pare a fi noua monedă de schimb, în organizații. În multe organizații, dictonul „noi aici muncim, nu gandim” este bine exemplificat. Cum putem crea echipe care să scoată la iveală tot ce este mai bun din noi? Din perspectiva mea, în contextul organizațional din prezent avem nevoie de un alt stil de a crea, a conduce și a munci în echipă, astfel încat echipa să fie spațiul care stabilizează și care faciliează potențialul nostru maxim. Avem nevoie să creăm momente în care să ne dăm un pas în spate, să ne uităm la dinamică și la perspectiva de ansamblu, să creăm momente în care să putem respira și gandi împreună, dar și separat. Avem nevoie să ne reconectăm cu scopul pentru care muncim și sensul a tot ceea ce facem în organizație și în afara ei. Cred că avem nevoie să creăm momente de pauză, oaze de timp astfel încât oamenii să poată să dea glas îngrijorărilor, să poată să reflecteze, să provoace strategia pe care o urmează, să examineze modul în care muncesc, să facă conexiuni între aspecte, aparent neimportante sau, pur și simplu, să se odihnească. Avem nevoie să creăm întreruperi cu intenție, să putem crea astfel de oaze de reconectare, gandire și reîncărcare. Managerii buni, înțelepți sunt păsări rare. Un studiu Gallup ne arată că 8 din 10 manageri eșuează în crearea de medii de lucru, în care să scoată ce este mai bun din oameni. Mulți oameni muncesc în medii în care nu există apreciere și suport, unde încearcă să livreze ceea ce se așteaptă de la ei, în condiții care nu faciliează angajamentul și conexiunea. Acestea sunt considerate a fi implicite. Însă tot ceea ce ne arată migrația oamenilor către locuri de muncă în afara României, tot ceea ce ne arată retenția angajaților, din ce în ce mai joasă, în întreaga piață a muncii, este faptul că managementul care mergea în trecut, acum nu mai dă rezultate. La fel și munca. Adevăratul angajament, conectarea cu viziunea, valorile și obiectivele companiei sau cu binele înalt pe care oamenii îl creează împreună constituie o reală provocare. Competențele și cunoștințele care sunt acum disponibile pentru crearea și conducerea cu succes a echipelor sunt multe și sunt accesibile tuturor. Totodată, în acest context, văd foarte rar echipe construite în mod intenționat pentru succes – mă refer la procesul de creare a unei echipe, bazele pe care se face construcția astfel încat să fie solidă, bine făcută încă de la început, din etapa de design. Valoarea adăugată pe care managerul o poate aduce echipei este încă din etapa de design. Însă designul le cere managerilor să își ia timp și să gândească anterior ce vor să creeze și care este scopul creației lor. Frecvent, considerand că nu au timp la dispoziție, trec la treabă și ard etape relevante, care constituie baza formării unei echipe performante. Ca și coach, frecvent lucrez la bază, cu echipele, deși sunt echipe mature:- Care este intenția, scopul pentru care este creată această echipă? Ce poate doar echipa aceasta să aducă unic, în organizație?
- Care sunt obiectivele pe care și le asumă? Ce au de învățat colectiv și individual pentru a atinge obiectivele?
- Cum aleg ei să lucreze împreună în călatoria lor către rezultate?