Citește și 7 păcate capitale în leadership: Sunteți vinovaţi de ele?
Pe de altă parte, Deepak Chopra atrage atenția și asupra efectului pe care îl au șefii asupra angajaților. „Nu sunt genul de șef care face atac de cord. Sunt genul de șef care cauzează un atac de cord” este o replică celebră a unor șefi. Nimic mai adevărat: atunci când ne aflăm în poziții executive sau când suntem în poziția dominantă, la serviciu sau acasă, putem pune presiune pe umerii celor din jurul nostru. Iar șeful este cel care simte că are dreptul să pună presiune.
Dacă ești șef, iată 12 moduri prin care promovezi o cultură a stresului în companie:
- Ești exigent, critic și perfecționist - rețeta perfectă pentru stres.
- Ordinele pe care le dai sunt haotice, predispuse la schimbări de situație imprevizibile.
- Nu-i respecți pe ceilalți și nici nu pui preț pe munca lor.
- Promovezi un mediu de lucru lipsit de demnitate (de exemplu, un mediu de lucru unde înjuratul, bârfa și remarcile sexuale sunt la ordinea zilei).
- Le violezi intimitatea celor din jurul tău.
- Îți pasezi sarcinile către ceilalți doar pentru că poți.
- Îi deranjezi pe ceilalți cu probleme personale, pe care ar trebui să ți le rezolvi singur.
- Îți critici subordonații în public.
- Faci atacturi la persoană.
- Nu ești de încredere.
- Ești genul de persoană care trădează fără un motiv real.
- Iei în bătaie de joc experiența și cunoștințele celorlați.
Iar o multitudine de studii arată că, de fapt, un angajat stresat nu are cum să fie mai productiv. Dimpotrivă, ca un angajat să fie mai productiv, are nevoie de un mediu de lucru unde intimitatea să-i fie respectată, unde să i se încurajeze creativitatea, să i se dea sarcini care să se plieze pe abilitățile lui și să promoveze o atmosferă unde respectul să fie la loc de cinste.
Citește și Și managerii sunt diferiți, din fericire. Al tău unde se încadrează?
Dacă nu crezi ceea ce spun studiile, nu trebuie decât să te uiți puțin în jurul tău și să iei pulsul atitudinii tale față de angajați. Sunt fericiți sub conducerea ta? Se uită în ochii tăi sau evită să aibă contact vizual cu tine? Nu vin la serviciu sau își dau demisia? Par nervoși în prezența ta? Toată lumea amuțește atunci când intri în birou sau când dai ordine? De fapt, oamenii tăi nu răspund pentru că protestează prin tăcere. Trebuie să ordoni din nou ca cineva să răspundă, dar, și atunci, răspunsul este unul întârziat. Oamenii inventează scuze pentru că și-au pierdut motivația să fie cei mai buni.
Dacă îți vei schimba comportamentul, și atmosfera din companie se va schimba. Iată ce trebuie să faci:
- Nu fi exigent, critic și perfecționist.
- Fii mai consecvent și mai puțin haotic atunci când ceri cuiva să facă ceva.
- Nu da niciodată dovadă de lipsă de respect față de alții sau față de munca lor.
- Promovează un mediu de lucru demn (de exemplu, un mediu de lucru unde înjuratul, bârfa și remarcile sexuale nu sunt tolerate).
- Respectă-le intimitatea celorlalți.
- Confruntă-te cu ceea ce te strează și nu-ți pasa sarcinile.
- Nu-i deranja pe ceilalți cu problemele tale personale. Păstrează un mediu profesional.
- Nu critica în public.
- Interesează-te de cei de lângă tine, apreciază ceea ce fac și laudă cu generozitate.
- Fii loial. Arată că poți fi de încredere.
- Dacă cineva vorbește, fii atent și apoi întreabă dacă are nevoie de ceva.
- Când nu știi ceva, întreabă-ți angajații. Arată-le că apreciezi experiența și cunoștințele lor.