Toti acesti factori interni, unii interdependenti, altii datorati subdezvoltarii Romaniei, au fost alimentati de o piata financiara externa extrem de dinamica, de un cost redus al finantarilor si de o euforie a fuziunilor si achizitiilor peste tot in lume.
Anul 2010 si anii care vor urma vor aduce reguli mai restrictive pentru pietele financiare, o mai mare atentie pentru reformarea asistentei sociale - greu incercata de somaj, pensii si cheltuieli imense pentru sanatate - si o piata a muncii cu criterii mult mai dure de performanta. La toate acestea, se adauga niste consumatori mult mai atenti la propriul buget si mult mai chibzuiti, cu obiceiuri de consum slefuite de perioada de criza.
Ce legatura au toate acestea cu comunicarea, responsabilitatea si transparenta? Pentru Romania, ultimii ani au insemnat politici publice iresponsabile care au scapat atentiei publice datorita cresterii economice. Au insemnat abuzuri ale institutiilor asupra companiilor, trecute cu vederea si rezolvate "amiabil" datorita vitezei investitiilor, ratelor mari de profit si cresterilor cu doua cifre. Consumatorul a devenit supusul bancilor, datorita cererii imense de creditare, la fel cum angajatorul a devenit prizonierul angajatului, datorita dezvoltarii afacerilor.
De acum incolo, este posibil ca singura cale de crestere durabila sa se bazeze pe responsabilitate fata de toti cei implicati intr-un anumit proces si fata de acele entitati denumite de manualele de management "stakeholders". Cu resurse mult mai putine si mai scumpe, statul va avea nevoie de tot sprijinul sectorului privat pentru a se reforma, ceea ce presupune crearea unor instrumente de dialog si transparenta. In acelasi mod, nevoia bancilor de a-si ajuta clientii si de a-si pastra volumul afacerilor va presupune o atentie mult mai mare catre problemele firmelor si, de asemenea, responsabilitatea pentru gasirea de solutii la problemele sau nevoile oamenilor. Astfel de exemple pot fi regasite in orice industrie sau domeniu, de la criza invatamantului - care pleaca de la lipsa unui dialog eficient despre scoala romaneasca - pana la insasi industria de comunicare.
Minunata lume noua inseamna ca succesul, ratele de crestere si victoria in alegeri vor depinde din ce in ce mai mult de cunoasterea si respectarea intereselor celor direct sau indirect afectati. Pentru ca aceasta criza ne-a transformat pe toti in fiinte mult mai responsabile si mai concentrate catre rezultat. Iar comunicarea va avea puterea de a crea rezultate durabile, de a diferentia intre castigatori si cei care pierd si de a asigura succesul politicilor dure care vor veni.
Recomandările editorilor
-
Ce spune ritmul de adopție al unui tool despre cultura organizațională
Când o companie introduce un nou tool, discuția se concentrează, de obicei, pe funcționalități, costuri și eficiență. Dar felul în care echipa îl adoptă dezvăluie ceva mult mai profund: cultura organizațională în acțiune. -
Tristul tigru | Invitație la lectură
Într‑o întâlnire cu cititorii, Neige Sinno a declarat că și‑a scris cartea de memorii, Tristul tigru, ca și cum ar fi moartă și nimeni nu o să o citească. -
Cosmina Noaghea, Union Commonwealth University, SUA: Inteligența artificială și viitorul minții la job | OPINIE
Când ați sunat ultima dată la serviciul cu clienții pentru rezolvarea unei probleme și ați vorbit cu un robot? Ați fost mulțumiți? Oricare ar fi conotația primei situații care vă vine în minte... -
România, blocată în digitalizare: Îi lipsește strategia și leadership-ul politic | RAPORT
Un raport realizat de specialiști din Estonia la inițiativa Edge Institute arată că România are un nivel scăzut de maturitate digitală – doar 3,1 din 10. Documentul evidențiază lipsa unei strategii coerente...
Leadership
-
GRAMPET Group anunță un nou director general pentru filiala din Grecia a Grup Feroviar Român
GRAMPET Group, cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din Europa Centrală și de Sud-Est, anunță numirea lui Klaus Kraetzschmar în funcția de Director General al filialei din Grecia a Grup Feroviar Român -
Experiențe care schimbă perspective. Cum sprijină Agrii și Asociația Ascendis formarea copiilor din programele World Vision
Educația elevilor trebuie să se întâmple și în afara orelor de la clasă. Pentru elevii din programele World Vision România, organizație care sprijină educația copiilor din zone defavorizate, taberele educaționale reprezintă o șansă de a -
Nicoleta Pantea, FAN Courier: Peste cinci ani, angajatul FAN Courier va fi mai conectat, mai bine pregătit și mai apreciat
Tehnologia a schimbat radical modul de lucru în industria curieratului, iar așteptările clienților sunt tot mai mari. Pornind de aici, FAN Courier își construiește strategia de resurse umane pe o convingere clară: oamenii și digitalizarea -
Tineri care intervin unde educația nu ajunge | Ideile noilor generații
Pentru Crina și Bianca, data de 16 martie 2024 a fost un moment important în parcursul celor două eleve de liceu care au fondat clubul de carte The Rory Bookshelf. Era ziua în care conferința