Dincolo de clișeul hărniciei, există un motor mult mai puternic care definește angajatul român: ambiția de a nu sta pe loc. Aceasta este concluzia lui Cristian Gulicska, director operațional la Autoliv România, care, după ce a condus echipe din diverse culturi, susține că dorința de autodepășire și de a urca în carieră este, poate, unul dintre cele mai valoroase atuuri ale noastre.
„Românii se remarcă printr-o anumită hărnicie și prin dorința de creștere. De exemplu, în Ucraina angajații preferau să rămână pe un post stabil, fără să își dorească neapărat creștere sau dezvoltare. În alte țări am întâlnit și alte tipuri de mentalități, dar dorința de a avansa nu era la fel de pronunțată. În România, însă, există această ambiție: dorința de a face un pas lateral pentru a urca, de a face chiar un pas înapoi pentru a face un salt înainte”, spune Cristian Gulicska.
El a fost unul dintre speakerii evenimentului „𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 𝗥𝗼𝘂𝗻𝗱𝘁𝗮𝗯𝗹𝗲”, pe tema „Fabrici moderne, probleme vechi. Ce strategii au companiile din centrul țării ca să atragă tineri în producție”, organizat de Revista CARIERE în parteneriat cu TotalSoft în luna septembrie, la sediul ZBOR Hub din Brașov.
La întrebarea care domină de ani buni discuțiile despre viitorul industriei - „Ne vor lua roboții locurile de muncă?”- Cristian Gulicska răspunde că, departe de a fi un scop în sine sau o simplă fascinație tehnologică, automatizarea este, în realitate, o necesitate strategică, o aliniere directă la presiunile pieței.
Pentru Autoliv, o companie cu 10.000 de angajați în România, decizia de a investi masiv în tehnologie a avut la bază o realitate economică imposibil de ignorat: „Prin investiții în automatizare, am contracarat creșterile salariale din România, care au fost mari și nu mereu corelate cu productivitatea. După pandemie am investit foarte mult în linii automatizate și robotizate. Am ajuns chiar să avem un centru propriu de automatizare, unde construim linii automate sau semi-automate”, explică Cristian Gulicska.
Această abordare plasează România într-un context european mai larg. În timp ce alte țări au reușit să tempereze ritmul creșterilor salariale, piața locală se află încă într-o fază de ajustare.
„Este adevărat că odată cu creșterea salariilor, competitivitatea scade. Alte țări europene au trecut prin acest proces și au reușit să tempereze ritmul creșterilor salariale. Noi încă suntem într-o fază în care echilibrăm costurile prin automatizare”.
Însă, departe de a fi o sentință pentru forța de muncă, această transformare tehnologică este, de fapt, o redefinire a rolurilor și a competențelor necesare în fabricile viitorului, iar Cristian Gulicska demontează categoric mitul apocaliptic al fabricilor fără oameni.
„Nu suntem nicidecum în punctul în care să nu mai avem nevoie de oameni. Din contră: vom avea nevoie de oameni și mai bine pregătiți, cu competențe mai dezvoltate”, concluzionează Cristian Gulicska.
La evenimentul 𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 𝗥𝗼𝘂𝗻𝗱𝘁𝗮𝗯𝗹𝗲 pe tema „Fabrici moderne, probleme vechi. Ce strategii au companiile din centrul țării ca să atragă tineri în producție”, au mai participat: Alexandra Iubelhart, Director General & HR Director România, Autoliv România, Ramona Porca, HR Manager, Schaeffler România, Ionel Grosu, CEO, Airbus Aerostructures România, Giorgiana Matei, HR Manager, Airbus Aerostructures România, Diana Zahariea, CEO, Sergiana, Ada Butnaru, HR Manager Sergiana, Adrian Popescu, Head of Human Capital Management Products and Services, TotalSoft, Bianca Călburean, Country Talent Acquisition Team Leader, Siemens România și Constantin Suciu, Head of Foundational Technologies, Siemens România.