În cadrul celei de-a IX-a ediții a Galei Premiilor pentru Directorii Anului, organizată de Asociația pentru Valori în Educație (AVE), Mariana Stan, directoarea Școlii Gimnaziale nr. 1 din Dor Mărunt, județul Călărași, a fost desemnată „Directorul Anului 2025”. Distincția vine ca o recunoaștere a transformării profunde prin care a trecut școala în ultimii ani, sub conducerea sa, și a proiectelor inovatoare care au contribuit la construirea unei culturi organizaționale solide, bazate pe valori, colaborare și implicare comunitară.

„Am aplicat la insistențele colegilor”

Despre începuturile acestei povești de succes, Mariana Stan vorbește cu o modestie autentică. „M-am înscris la Gala Premiilor pentru Directorii Anului la insistențele unei colege, de fapt a trei colegi ai mei, cu care mă aflam într-o tabără, pentru că și-au dorit foarte tare să aplic. Eu nu prea voiam, să spun sincer. Le spuneam mereu că nu am timp. Dar colega mea, profesoara de română, avea laptopul în troller și a zis că mai sunt două zile, nu scăpați, deci trebuie să aplicați”, povestește ea râzând.

Așa s-a născut o candidatură care avea să devină un exemplu despre cum determinarea, empatia și spiritul de echipă pot schimba radical o școală.

Proiectul care a schimbat comunitatea

Unul dintre cele mai apreciate proiecte ale Marianei Stan este „Pastila de dimineață”, o inițiativă care a pornit din dorința de prevenire a fenomenului de bullying în rândul elevilor.

Pastila de dimineață mi-a venit în minte ca o nevoie reală de prevenire a bullying-ului. Știm cu toții că fenomenul bullying-ului este o problemă serioasă, care m-a frământat mult timp. De obicei, atunci când se întâmpla un act de violență, copiii implicați erau consiliați, se împăcau, dar victima era mai puțin luată în seamă. Mi s-a părut nedrept. Tocmai victima ar trebui consiliată în mod special după astfel de situații”, explică directoarea.

Întâlnirile au loc în fiecare dimineață, la bibliotecă, unde elevii și profesorii se adună timp de zece minute ca să reflecte asupra unei valori morale sau a unui proverb. Fiecare copil pregătește un mesaj de seară, iar dimineața îl explică prin exemple concrete din viața lui.

Într-una dintre zile, un băiețel mi-a spus că a discutat proverbul împreună cu părinții. Mi s-a părut extraordinar! Înseamnă că proiectul s-a extins la nivelul familiei. Poate, în timp, se va extinde și la nivelul comunității locale. Este, cred eu, un lucru foarte bun”, povestește Mariana Stan.

Cultura organizațională

Transformarea școlii din Dor Mărunt nu s-a făcut ușor. Când a preluat conducerea, în 2014, Mariana Stan s-a confruntat cu numeroase provocări.

La început au existat și grupuri de rezistență. Totuși, am reușit să merg mai departe și să-mi urmez viziunea. Am venit la conducerea școlii în urma unei petiții înaintate la ISJ de către un grup de părinți din comunitatea locală. A fost o perioadă plină de provocări, dar în acești 11 ani am reușit să formăm o cultură organizațională solidă, o adevărată familie, în care fiecare își cunoaște rolul”, afirmă directoarea.

Pentru ea, implicarea profesorilor și a elevilor în procesul decizional este o regulă de bază: „E foarte important să îi întrebi pe elevi: <Voi ce părere aveți? Ce idei aveți?>. În momentul în care îi implici, ei se simt văzuți și valorizați. Iar colaborarea devine naturală, aproape că se întâmplă de la sine.”

Același principiu l-a aplicat și în relația cu profesorii: „Am deschis larg ușa cabinetului din prima zi. A fost modul meu de a le arăta că sunt bineveniți, că pot veni oricând să discutăm. Nu Mariana Stan conduce școala, ci noi toți, împreună, putem face lucruri valoroase.”

Fonduri europene și investiții în oameni

Sub conducerea Marianei Stan, școala a reușit să atragă fonduri europene prin POCU, PNRAS și PNRR, a modernizat infrastructura IT și, mai ales, a investit în formarea cadrelor didactice.

În sala de clasă nu intră directorul, ci profesorii. Ei sunt cei care lucrează direct cu elevii și, în primul rând, ei trebuie formați. Generațiile nu se întorc înapoi, ele evoluează rapid. Trebuie să fim pregătiți să-i înțelegem, pentru a putea interveni acolo unde este nevoie”, a adăugat ea.

Astăzi, școala din Dor Mărunt dispune de săli dotate cu table interactive, laptopuri și laboratoare moderne, dar pentru Mariana Stan „dotările nu sunt suficiente. Ele nu rezolvă de unele singure problemele. Este nevoie de multe alte elemente care să meargă mână în mână cu infrastructura materială”.

Despre succesul orelor remediale

Evaluarea orelor remediale este, de asemenea, un proces atent coordonat. „Fiecare profesor își gândește strategia personalizată pentru fiecare copil în parte. Ca director, urmăresc ca acest program să fie respectat și aplicat consecvent. Este, cred, cel mai important lucru: să urmărești progresul”, mai spune ea.

Mariana Stan consideră că mentorarea tinerilor profesori este o responsabilitate esențială a unui director: „Fie îi sprijin prin metodiști, fie merg eu personal și îi ajut pe debutanți. Au nevoie de îndrumare și de susținere, mai ales la început”.

Directoarea are planuri ambițioase: „Ne dorim o continuă deschidere spre proiecte care să permită elevilor să fie puși în contexte variate de viață, menite să îi pregătească pentru inserția în societate. Vom încerca proiecte Erasmus, dar și programe de formare profesională pentru profesori”.

Colaborările cu ONG-uri și asociații vor continua, mai ales acum, când școlii i s-au alăturat încă trei structuri din satul Dâlga. „Școala Dor Mărunt este una deschisă, în mișcare. Nu ne oprim niciodată”.

Ceea ce impresionează în povestea Marianei Stan este simplitatea cu care vorbește despre reușite și profunzimea cu care privește misiunea educației. Pentru ea, să fii director nu înseamnă autoritate, ci încredere, dialog și formarea unei comunități unite.

Am învățat, uneori chiar din greșeli, că trebuie să mă raportez altfel la oameni și la situații. O școală puternică nu se clădește cu reguli, ci cu oameni care cred unii în alții”.