Omul care a consiliat 500 de școli din Marea Britanie: Nu contează ce spune profesorul, ci procesul de învățare. Uneori, profesorii vorbesc prea mult
Raluca Florescu
„De multe ori, profesorii vorbesc prea mult și întrerup procesul de învățare, or ceea ce contează într-o clasă este învățarea, nu ceea ce are profesorul de spus”, consideră profesorul britanic Neil Hawkes, fondatorul conceptului de școală bazată pe valori. Ieri seară, acesta a participat la o întâlnire organizată de ONG-ul „Scoala de valori” și a explicat tinerilor ce presupune sistemul pe care l-a pus la punct în ultimii ani.
„Scopul educației este acela de a face ca fiecare persoană să înflorească. Educația este o conversație între generații ce are în centru temele importante. Tinerii și persoanele mature își împărtășesc informații. Pe mine de exemplu, tinerii m-au învățat mai multe despre tehnologie decât oamenii mai în vârstă. De exemplu, astăzi, un tânăr mi-a dat câteva sfaturi în legătură cu pagina mea de facebook și m-a învățat cum pot ceilalți oameni să ia legătura cu mine. De aceea, acum voi mă puteți contacta mai ușor”, a spus Neil Hawkes.
Cu mulți ani în urmă, acesta a dezvoltat împreună cu soția sa Jane conceptul de școală bazată pe valori, ce are milioane de beneficiari. Pentru început, sistemul a fost implementat în câteva colegii din Oxford, pentru ca ulterior numărul școlilor din Marea Britanie care au adoptat acest concept să ajungă la 500. Același sistem a fost implementat în unități de învățământ din China, India, Rusia și din state balcanice.
Școala centrată pe valori se bazează, în esență, pe trei principii, a explicat Neil Hawkes.
Unul dintre acestea presupune ca tinerii să dobândească un „vocabular” bogat. ”E vorba de un vocabular bogat în valori. Mi s-a părut important acest lucru, deoarece observasem că în timpul școlii copiii nu deprind o serie de valori, cum ar fi respectul, toleranța, responsabilitatea, compasiunea, empatia. Am vrut să văd dacă performanțele copiilor se îmbunătățesc, odată ce deprind acești termeni. Și, într-adevăr, performanțele academice s-au îmbunătățit. În plus, tinerii au început să se comporte perfect natural, iar profesorii și elevii conlucrau în armonie”, a explicat profesorul britanic.
Un al doilea element ține de comportamentul reflexiv, „ce presupune capacitatea de a reflecta în liniște la anumite lucruri”. Profesorul Hawkes spune că atitudinea reflexivă conduce nu doar la îmbunătățirea comportamentului tinerilor, ci și la scăderea tensiunii arteriale.
În fine, cel de-al treilea principiu al școlii bazate pe valori presupune existența unei stări de armonie. „I-am învățat pe tineri să mențină raporturi bune unii cu alții. E vorba de relații bune, deschise și oneste”, a mai spus profesorul.
Potrivit lui Hawkes, sistemul educațional din vestul Europei s-a concentrat prea mult pe partea academică „și a uitat cât de utile sunt arta, creativitatea, literatura, istoria, toate aceste elemente care ne definesc drept ființe umane”. Or, prin conceptul de educație bazată pe valori s-a încercat aducerea tuturor disciplinelor, fie că e vorba de științe umaniste sau reale, la același numitor.