Tinerii caută joburi care să le ofere sens, dincolo de stabilitate și beneficii financiare, iar acest lucru se aplică inclusiv în domeniul retailului, spune Estera Anghelescu, Director de Recrutare și Employer Branding, Kaufland România și Republica Moldova.
Într-un interviu pentru Revista CARIERE, ea a vorbit despre cum se raportează generația Z la ideea unei cariere în retail, ce mesaje funcționează cel mai bine pentru atragerea tinerilor în companie, dar și ce trasee de carieră există astăzi în cadrul Kaufland pentru aceștia.
„Generația Z are un raport diferit față de muncă în general, fără ca acest lucru să fie neapărat pozitiv sau negativ, ci pur și simplu altfel. Nu mai acceptă joburi doar pentru a avea un loc de muncă, ci caută sens și beneficii dincolo de cele financiare”, a spus Estera Anghelescu.
Una dintre prejudecățile tinerilor cu privire la o carieră în retail este legată de faptul că ei cred că munca într-un astfel de domeniu îi limitează la un program anume sau la o activitate, pe când ei caută flexibilitate de la angajatori.
„În Kaufland, lucrăm de câțiva ani la schimbarea acestei percepții, prin campanii care reflectă realitatea din companie: avem joburi part-time - ideale pentru tinerii care vor să lucreze pe perioada studiilor sau pentru cei care caută mai multă flexibilitate. Activitatea din magazinele noastre este una diversă, motiv pentru care rolul principal se numește „Lucrător Comercial Universal”. Iar rețeaua noastră extinsă de locații din toată țara face ca un job la Kaufland să fie accesibil oricui”.
Retailul este asociat de cele mai multe ori cu o „muncă de tranziție”, însă avantajele acestui domeniu sunt percepute diferit în funcție de nevoile și aspirațiile fiecărei persoane în parte.
„Poate fi ideal pentru o perioadă anume, în funcție de nevoile și aspirațiile personale, dar poate fi și o rampă de lansare către o carieră în această industrie sau chiar un loc potrivit pentru profesioniști cu mulți ani de experiență. Avantajele retailului, în special în cazul nostru, țin de diversitatea oportunităților pe care le oferim candidaților, indiferent de etapa profesională în care se află.”
Pentru a susține dezvoltarea profesională a tinerilor, Kaufland are programe dedicate elevilor și studenților, prin care li se oferă șansa de a explora câteva departamente din companie. În acest fel, aceștia înțeleg mai bine cum funcționează businessul și activitatea organizației.
„Unele dintre aceste programe sunt chiar rotative, dar toate includ o etapă inițială de familiarizare cu activitatea organizației, pentru a înțelege businessul în ansamblu și contribuția fiecărui departament la buna funcționare a companiei.”
Legat de canalele care funcționează cel mai bine pentru atragerea Gen Z în companie, Estera Anghelescu spune că, pe lângă comunicarea din social media, Kaufland încearcă să fie prezentă în locurile unde tinerii stau în cea mai mare parte a timpului: facultăți și evenimente culturale (festivaluri de muzică, film sau sport).
„Am observat că cel mai bine funcționează un mix de canale, care să ne permită să menținem o legătură constantă și autentică cu tinerii și să creăm contexte de întâlnire directă.”
Cum văd tinerii „un angajator bun”
Estera Anghelescu spune că, pentru tineri, să fii un angajator bun înseamnă să le oferi acestora grijă, implicare și sprijin.
„Din feedbackul primit până acum, un angajator bun este unul care își asumă responsabilitatea față de angajați prin implicare reală și prin grijă autentică. Este un angajator care înțelege diferențele dintre oameni și depune eforturi pentru a le oferi sprijin celor cu nevoi diferite, un angajator empatic, care tratează fiecare persoană cu respect”.
În același timp, oamenii apreciază Kaufland, spune ea, pentru seriozitatea și performanța cu care își tratează atât clienții, cât și munca.
„Pentru a ajunge aici, înseamnă să fim un angajator care încurajează performanța și oferă colegilor un cadru în care aceasta să fie recunoscută și valorizată”.
Una dintre cele mai importante lecții pe care le-a învățat în relația cu tinerii din Generația Z a fost aceea că barierele „tradiționale” dintre industrii nu mai există. Acest lucru i s-a confirmat prin unul dintre proiectele companiei dedicate tinerilor, „Grand Job Experience”, care a avut ca temă organizarea unei campanii de recrutare a unui retailer din România într-un joc video, cu ajutorul unei comunități de gameri.
„Asta ne-a confirmat că mediile tradiționale s-au schimbat și că abordările creative pot avea succes atunci când sunt relevante. O altă lecție esențială a venit din programul A.C.C.E.S., prin care am înțeles și mai bine cât de importante sunt, pentru tineri și pentru societate în general, acceptarea, incluziunea și conștientizarea privind persoanele cu dizabilități.”
ESTERA ANGHELESCU, Director de Recrutare și Employer Branding, Kaufland România și Republica Moldova
Cu o experiență de peste 20 de ani în domeniu, Estera Anghelescu a jucat un rol-cheie în expansiunea companiei Kaufland pe piețele din România și Republica Moldova, încă de la deschiderea primelor magazine. Datorită proiectelor inovative pe care le-a implementat, a câștigat numeroase premii locale și internaționale. În 2022, a fost distinsă cu titlurile de Global Employer Brand Leader of the Year de către Kantar. Din iunie 2025, ocupă și funcția de Președinte al RDCC (Romanian Diversity Chamber of Commerce), angajându-se în promovarea diversității și incluziunii, atât în companie, cât și în societate. Este coordonatoarea programului A.C.C.E.S. (Angajare de Candidați cu Cerințe și Evoluții Speciale), dedicat integrării persoanelor cu dizabilități în echipa Kaufland. Interesul Esterei pentru inovație și dezvoltare continuă a determinat-o să urmeze în ultimii ani cursuri la instituții renumite precum Harvard Business School, MIT, Stanford, Columbia Business School și University of North Carolina.