Skip to main content

critica

    • De ce critica spune mai multe despre cel care critică

      Deși e simplu să critici, consecințele sunt, adesea, disproporționat de mari. Subalternii ezită să își critice șefii de teama de a nu spune ceva neadecvat, iar șefii sunt atât de convinși de propria lor judecată încât critica lor e, cel mai adesea, lipsită de menajamente. De ce critica spune mai multe despre cel care critică decât despre cel criticat și cum se ajunge de aici în situația de a aștepta mereu aprobarea celorlalți?
    • Dorinţa de realizare: ce înseamnă, cum arată la locul de muncă şi cum se dezvoltă

      Cele mai multe dintre performanţele noastre ca oameni depind de modul în care ne gestionăm propriile percepţii, sentimente, emoţii şi pe ale celor cu care lucrăm. La locul de muncă, de la colegi avem nevoie să facă echipă, să se adapteze, să nu se demotiveze când rezultatele vin mai greu, să nu se teamă de eşec sau de critică atât de mult încât să evite sarcini noi. 
    • Cum să-ți critici șeful fără să fii concediat




      De câte ori te-a tentat să-ți critici șeful? De câte ori ai făcut-o și apoi te-ai întrebat ca te-ar putea concedia dintr-un motiv sau altul? Aceste impulsuri sunt aproape la fel de naturale ca pauza de masa sau petrecerea de Crăciun a firmei. Oricare dintre noi, într-un moment sau altul, am avut acest imbold. Unii i-au dat curs, alții, mai precauți, și-au cenzurat impulsurile 
    • Cum procedezi când şeful te critică fără nicio bază


      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Să zicem că eşti un manager în departamentul de servicii pentru clienţi – Customer Service Manager – şi eşti certat urât de tot de către şeful tău, liderul departamentului. El a fost sunat de către un client important, care e nemulţumit de răspunsurile pe care le-a primit când v-a cerut să faceţi nişte modificări la produsul pe care i-l livraţi. Normal, şeful tău nu e încântat să fie „de acea parte” a telefonului. 
    • Transformă feedback-ul clienților într-o STRATEGIE



      Dacă te-ai confruntat măcar la un proiect la care trebuie să lucrezi contra cronometru știi cât de important este feedback-ul de la client. Fară un input clar al acestuia, ai toate șansele ca munca ta să se ducă pe apa sâmbetei. De la indicații prea vagi, la modificări ale modificărilor modificărilor... există tot soiul de neplaceri care îți fac munca un calvar. 
    • Cum să stăpâneşti arta delicată prin care feedback-ul îşi atinge adevăratul scop

      © 2013 Harvard Business School Publishing Corp.

      Ca să fii un manager eficient, trebuie să fii foarte priceput în a oferi atât laude, cât şi critici. Dacă e uşor să oferi laude, a-ţi critica angajaţii este, în schimb, un lucru foarte dificil şi neplăcut. Dar practica managementului îţi impune ca, din când în când, să le arăţi angajaţilor şi unde anume au nevoie de îmbunătăţiri. De aceea, este esenţial pentru manageri să înveţe cum şi când să ofere feedback negativ.

    • Cum subminezi funcţionarea echipei când ai grijă să-l critici pe un angajat „între patru ochi”

      © 2013 Harvard Business School Publishing Corp.

      Imaginează-ţi următorul scenariu: ţii şedinţa săptămânală de leadership cu echipa ta. Discuţi cu subordonaţii tăi direcţi modul în care ar trebui să vă ocupaţi de întârzierile în desfăşurarea proiectului pe care-l desfăşuraţi, întârzieri din cauza cărora echipa nu-şi va îndeplini indicatorii de performanţă trimestriali. Ştii că Ted, unul dintre subordonaţii tăi direcţi, a ratat două deadline-uri esenţiale. Ai mai văzut şi înainte un asemenea comportament din partea lui Ted şi ai văzut şi cât de frustraţi sunt ceilalţi membri ai echipei din cauza lui. Te hotărăşti să nu-i spui nimic lui Ted în şedinţă, dar după aceea vorbeşti cu el între patru ochi despre faptul că v-a dezamăgit şi pe tine şi pe membrii echipei pe care o conduci.

    • De ce sunt aroganţi şeful tău, Adrian Năstase şi artistul pe care îl admiri cel mai mult?

      Motto: Înţeleptul învaţă pe pielea altuia, prostul nici pe a lui.

      V-aţi întrebat vreodată cum ajung mulţi oameni să penduleze între siguranţă de sine, deseori arogantă şi agresivă, şi anxietate, depresie sau chiar tentativă de suicid? Sigur, artiştii şi vedetele de televiziune sunt cazurile cele mai vizibile şi cele mai expuse la astfel de oscilaţii. Însă, deşi ascund cu grijă că ar trăi momente de slăbiciune, vedem adesea că nici oamenii aparent foarte puternici – antreprenori multimilionari, manageri de top ori politicieni – nu sunt ocoliţi de această balanţă instabilă. Şi nu vă păcăliţi singur(ă): oricine, chiar şi dumneavoastră sau eu, poate ajunge în aceeaşi situaţie.

    • Cum primeşti feedback când eşti şef

      © 2012 Harvard Business School Publishing Corp.

      Cu cât ajungi mai sus în ierarhia organizaţională, cu atât e mai puţin probabil că vei primi feedback constructiv despre ideile, performanţele şi strategia ta. Nimeni nu vrea să-l supere pe şef, nu? Numai c㸠fără feedback, dezvoltarea ta profesională va avea de suferit, s-ar putea să devii o persoană izolată de ceilalţi şi e foarte probabil să ratezi şansa de a auzi nişte idei nemaipomenite. Şi atunci, cum faci să-i determini pe oamenii tăi să-ţi spună lucruri pe care nu vrei să le auzi?

    • Fă revoluție în propria-ți ”birocrație mentală”

      Te-ai întrebat vreodată în ce măsură îţi compartimentezi viaţa? Sau, altfel spus, îţi împarţi vreodată lucrurile din viaţă pe categorii, ca să le poţi înţelege? Psihologii definesc compartimentarea ca pe un mecanism de apărare împotriva stării de anxietate ce apare din ciocnirea unor valori şi emoţii contradictorii.

    • Critica constructivă? Nu există!

      Iată o întrebare care te face, garantat, să simţi un nod în stomac: „Te deranjează dacă-ţi dau un feedback?“ Adevărata semnificaţie a întrebării este: „Te-ar deranja dacă ţi-aş da un feedback negativ, ambalat astfel încât să pară o critică constructivă, fie că vrei sau nu?“.

    • Cum să faci faţă criticilor

      Când sunteţi criticat, care-i primul lucru pe care-l faceţi? Vă confruntaţi pur si simplu cu situaţia.
      Preşedintele Barack Obama a facut acelaşi lucru când s-a întâlnit cu membrii Partidului Republican, la o conferinţă din Baltimore. S-a întâlnit faţă-n faţă cu câţiva dintre cei mai aspri critici ai săi şi le-a demonstrat ce înseamnă să conducă sub asediu. În aceste sens, preşedintele american, indiferent dacă vă place sau nu, a creat un şablon pe care liderii îl pot folosi când sunt nevoiţi să se condrunte cu critica, explică John Baldoni pentru Bloomberg. Iată ce putem învăţa. 

Recomandările editorilor