Domeniul HoReCa este unul fascinant, dar, în același timp, piața muncii este una dificilă și se confruntă cu lipsa de specialiști și persoane calificate, ceea ce determină o presiune constantă și o fluctuație mare de personal.

Provocarea majoră rămâne atragerea de personal bine pregătit, motivat și stabil, în timp ce clienții sunt tot mai exigenți și influențați de recenziile online.

Industria HoReCa din România se confruntă, de asemenea, cu o lipsă acută de furnizori de formare profesională, iar acest deficit are implicații directe asupra calității serviciilor, retenției personalului și sustenabilității afacerilor. Lipsa furnizorilor de formare profesională în HoReCa este o problemă sistemică, cu rădăcini în politicile educaționale și în lipsa de colaborare între stat și mediul privat.

În aceste condiții, ne-am gândit la soluții posibile:

  • dezvoltarea unor parteneriate cu sistemul de învățământ dual;

  • implicarea noastră în educație – așa a apărut #ȘcoalaContinental, un concept viu, creat dintr-o nevoie concretă de formare profesională și de certificare/autorizare pe mai multe direcții: pentru colegii din recepție și curățenie, pentru dezvoltarea abilităților în zona de bucătărie și service, precum și pentru dezvoltarea competențelor soft-skills pentru colegii din departamentele suport și operaționale, cu ajutorul partenerilor noștri externi;

  • extinderea programelor de formare acreditate.

A vorbi despre „Școala Continental” este o mare plăcere pentru mine, deoarece este un proiect foarte important, dar și o referință pentru dezvoltarea profesională în industria ospitalității. Acest concept unic în peisajul HoReCa românesc reunește cursuri și programe de training dedicate angajaților din Continental Hotels, oferindu-le oportunitatea de a se califica, de a-și perfecționa competențele, cunoștințele și comportamentele și de a evolua în carieră.

Urmărim, prin planul nostru de training, creșterea eficienței și productivității muncii, alinierea dezvoltării angajaților cu strategia organizației, precum și îmbunătățirea retenției și satisfacției acestora.

Începând cu 2024, am atins un obiectiv esențial din planul nostru strategic: suntem prima și singura companie din industria hotelieră din România care poate autoriza recepționiștii din domeniu.

Anul acesta am obținut, de la Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), și autorizarea pentru formarea și certificarea profesioniștilor în meseria de cameristă.

Acest demers face parte din intenția noastră de a dezvolta programe de formare și calificare pentru toți angajații noștri, iar, în perspectivă, de a deveni un reper pentru formarea și dezvoltarea competențelor în industria hotelieră din România.

În munca noastră de a oferi cele mai bune soluții de formare, am consolidat colaborările cu furnizori de training de top și cu unități protejate, pentru susținerea cursurilor de dezvoltare soft skills & hard skills, oferind astfel colegilor noștri acces la un program de traininguri structurat, care să îi ajute să își dezvolte competențele și să își atingă potențialul maxim.

Astfel, în 2025, împreună cu partenerii noștri externi de training, am creat o bibliotecă de cursuri, împărțită în două categorii:

Profesional: Customer Experience, Digital Marketing, Event Design, ChatGPT – ca unealtă, nu doar ca trend.
Dezvoltare personală: Motivarea echipelor, Negocieri constructive, Managementul conf lic telor, Managementul schimbării, Trust Builder, Blue EQ (inteligență emoțională), The Art of Effective Business Communication.

Rezultatele obținute până acum, în anul 2025, vorbesc de la sine: am reușit să formăm, prin cursuri de soft skills, peste 219 participanți.

În același timp, am certificat, pentru poziția de recepționer, un număr de aproximativ 36 de colegi într-un program de calificare ce include un total de 720 de ore de formare, dintre care 240 de ore de teorie și 480 de ore de practică.

Programul de calificare pentru rolul de recepționer continuă, iar primele grupe pentru calificarea în rolul de cameristă vor fi demarate în luna noiembrie 2025.

Un alt plus al Școlii Continental este feedbackul pozitiv al colegilor noștri care au participat la programele de training, precum și solicitările venite din partea celorlalți colegi de a fi incluși în viitorul plan de training.

Toate acestea ne confirmă că suntem pe drumul cel bun și ne motivează să continuăm să creăm oportunități de învățare – evidențiate și în planul nostru de training pentru anul 2026, care va conține atât programe de formare interne, cât și externe, alături de partenerii noștri de formare profesională.

În 2025, pagina noastră de LinkedIn a înregistrat o creștere de peste +274 de urmăritori, cu o medie lunară de aproximativ 39 de noi followers. Această evoluție reflectă o activitate constantă de comunicare, postări recurente și campanii de tip #ȘcoalaContinental, #ȘtiuPeCineva, precum și articole de impact care au susținut vizibilitatea brandului nostru de angajator.

La Continental Hotels, suntem convinși că investiția în educație nu este doar un mijloc de a rămâne competitivi, ci și un factor esențial pentru creșterea profesională și personală a fiecărui angajat. Învățarea continuă și sprijinul real transformă jobul din HoReCa într-o experiență motivantă, care inspiră fiecare coleg să își depășească limitele și să contribuie la succesul întregii echipe.

Ce ne-am mai putea dori în plus este ca legislația să faciliteze calificările directe la locul de muncă – și facem un apel pentru adaptarea acesteia la realitatea din ospitalitate. Pentru a susține și mai bine aceste inițiative, credem că legislația ar trebui să permită obținerea calificărilor direct la locul de muncă, în special pentru meseriile care necesită mai multă practică decât teorie. În prezent, sistemul dual este încurajat, însă acesta se potrivește mai degrabă meseriilor complexe.

Se discută tot mai mult despre microcredențiale – echivalentul unei calificări obținute prin experiență și vechime într-o anumită funcție. Considerăm că acest sistem ar trebui încurajat și legiferat și în industria ospitalității, unde ar aduce un beneficiu real atât angajaților, cât și companiilor.