Nimic nu este batut in cuie cand este vorba despre arta, decoratiuni si design interior. In prezent, din ce in ce mai multi angajatori au inceput sa asculte dorintele ascunse ale angajatilor si sa le adapteze locul de munca conform cerintelor si nevoilor acestora. "In ultimii ani, cuvantul-cheie in amenajarea birourilor a fost - flexibilitatea amplasarii spatiilor de lucru, cu consecinte directe in flexibilitatea fluxurilor informationale ale organizatiei-client", declara Tudor Chindea, Sales Manager la Corporate Office Solutions. Iar la capitolul culoare: "Culorile predominante pentru amenajarea sediului fiecarui client reflecta culorile <>- culori care de cele mai multe ori se regasesc in logo-ul companiei", completeaza Tudor Chindea. Alti specialisti prefera sa "umanizeze" locul prin, de exemplu, amplasarea unor elemente futuriste in locuri inedite. "Trend-urile amenajarilor urmeaza acea linie rigida si formala, dar noi preferam sa <> spatiul de lucru, sa lasam acolo amprenta imaginatiei noastre, a creativitatii, pastrand in acelasi timp proportiile, si tinand cont de preferintele clientilor. Un exemplu, care sustine cele spuse este ca de multe ori noi am inserat piese de mobilier renumite, cu design futurist acolo unde nimeni nu s-ar fi gandit", declara Daniel Petrescu, arhitect in cadrul firmei SpazioStudio.

Angajatul nostru, rasfatatul nostru

In materie de design, majoritatea clientilor prefera birouri decorate intr-un stil minimalist. "Pe zi ce trece, devenim tot mai pretentiosi. Ne dorim un confort mai mare al spatiului de lucru, o calitate a mobilierului cat mai ridicata, scaune ergonomice, care sa ne permita o pozitie corecta a corpului in timpul lucrului. In materie de design, predomina stilul minimalist cu linii drepte, simple, cu accesorii simple. Toate aceste elemente sunt de fapt folosite si in arhitectura contemporana si sunt preferate de majoritatea clientilor", sustine Tudor Chindea.

In urma colaborarii cu diverse com--pa--nii, arhitectii firmei SpazioStudio au identificat doua categorii de clienti. "De-a lungul activitatii si experientei noastre in acest domeniu, am indentificat doua categorii de clienti: cei care isi refac sediile de birouri, birourile personale etc. (autohtonii), care au realizat in sfarsit ca mediul de lucru al angajatului trebuie sa fie ambientat, confortabil, chiar atragator, si a doua categorie, reprezentata de investitorii straini, care considera acest lucru indispensabil pentru randamentul si buna cooperare a angajatilor. Ei sunt deja <> in acest sens. De aceea, in acest caz sunt mult mai receptivi la ideile indraznete in amenajarea unui birou", sustine Daniel Petrescu. Chiar si asa, in situatia in care arhitectii de la SpazioStudio colaboreaza cu un client-companie, incearca sa creeze un echilibru intre creativitate si normele arhitecturale. "Am avut si asemenea clienti, insa am tinut cont tot timpul de normele arhitecturale, de functiune si design de interior specifice acestui spatiu. Incercam tot timpul sa reunim ideile noastre cu ale clientului, fiind deschisi la propunerile lor", completeaza Daniel Petrescu.

Intrucat intr-o companie lucreaza oameni care presteaza activitati diferite, in departamente diferite, pentru cres-terea eficientei, amenajarile trebuie sa corespunda necesitatilor individuale, dar si celor de grup. "Companiile au acum o noua viziune asupra spatiilor de lucru deschise si mobile, care permite cresterea eficientei angajatilor. Pentru a face ca mobilitatea sa devina un real succes, spatiile de lucru trebuie sa fie adaptate in cel mai inalt grad diverselor activitati si sa poata fi oricand mutate in alta locatie din spatiul respectiv. Oamenii au activitati si stiluri de lucru diferite, lucreaza in departamente diferite, iar amenajarile trebuie sa corespunda atat necesitatilor de lucru individuale, cat si celor de lucru echipa", declara reprezentantul Corporate Office Solutions.

Intre Feng Shui si standardele internationale

Cat despre prezenta elementelor Feng Shui si Zen in birourile unor mari companii, acestea: " au patruns in diferite proportii, la diferite niveluri. Probabil depinde de <> in utilitatea lor in acest tip de spatiu", declara Daniel Petrescu. Se pare ca acvariile, clopoteii si bilele de sticla sunt mai des intalnite in birourile manageriale. "Putem spune ca aceasta cultura a patruns in unele birouri manageriale si mai putin in spatiile deschise de lucru", sustine Tudor Chindea.

Exemple fericite

In ceea ce priveste numarul cladirilor care urmeaza arhitectura si design-ul marilor sedii internationale, Tudor Chindea considera ca in Bucuresti exista mai multe centre sau sedii de afaceri care corespund standardelor internationale, precum: Charles de Gaulle Plaza, America House, Bucharest Business Park, Millenium Business Center. "Acestea au reusit ca prin design-ul modern sa imbine necesitatea functionalului cu esteticul, pentru a pune in valoare la maximum imaginea dorita de companii".

Alti specialisti in domeniu spera ca in curand tendintele din Romania vor da tonul celor din strainatate. Este si cazul lui Daniel Petrescu care marturiseste: "In Bucuresti, in ultimii ani, reusesti sa admiri pe ici-colo o cladire de birouri, care iti aduce aminte de emisiunea <> si te face sa te gandesti ca progresam la capitolul acesta. Speram ca in 5-10 ani sa fim intrebati invers, daca tendintele din strainatate se incadreaza cu cele ale capitalei".