Piața de retail modern din România a atins în 2025 un reper semnificativ, a depășit pragul de 5 milioane de metri pătrați de spații comerciale închiriabile, potrivit celor mai recente analize realizate de Colliers. Expansiunea continuă a stocului reflectă atât creșterea cererii, cât și investițiile importante realizate de dezvoltatori în centre comerciale și retail parks la nivel național.
România, încă sub media regională
Simina Niculiță, Director și Partener în Retail Agency la Colliers, subliniază că atingerea acestui prag reprezintă un pas important pentru maturizarea pieței: „Atingerea pragului de 5 milioane de metri pătrați marchează un pas important în procesul de maturizare a pieței de retail din România, chiar dacă mai avem încă mult spațiu de creștere. La acest nivel, vorbim de aproximativ 260 de metri pătrați la mia de locuitori, comparativ cu peste 400 de metri pătrați în țări precum Polonia sau Cehia.”
Ea explică că, deși stocul per capita este mai redus decât în alte state din regiune, consumul românilor este deja ridicat: „Românii consumă deja mai mult decât vecinii din Europa Centrală și de Est și, în multe cazuri, cheltuiesc chiar mai mult în termeni nominali. Salariile din București au depășit deja nivelul celor din Budapesta și se apropie de cele din Varșovia.”
Investiții și proiecte noi în 2025
În 2025, aproximativ 190.000 de metri pătrați de spații comerciale moderne au fost livrați pe piața românească. Cel mai mare proiect a fost extinderea Mall Moldova din Iași, cu aproape 60.000 de metri pătrați de spații închiriabile. Alte proiecte notabile includ redeschiderea Agora Arad, extinderile Iulius Mall Suceava și Coresi Shopping Resort Brașov.
Colliers a menționat, de asemenea, includerea în stocul modern a unor centre comerciale mai vechi, renovate și ocupate acum de branduri internaționale, însumând peste 150.000 de metri pătrați.
Concentrarea geografică a stocului de retail
Stocul modern de retail din România rămâne concentrat în anumite județe. Bucureștiul și zonele învecinate însumează aproximativ 1,3 milioane de metri pătrați, iar Timiș, Iași, Bihor, Argeș și Cluj cumulează peste 1,1 milioane de metri pătrați. Astfel, capitala și aceste cinci județe dețin aproape jumătate din spațiile comerciale moderne disponibile la nivel național.
„Chiar dacă vorbim despre județe dintre cele mai populate și cu economii locale puternice, dezvoltatorii au remarcat lipsa spațiilor comerciale moderne și în alte zone ale țării. Chiar și localitățile mai mici pot susține un retail park de dimensiuni reduse, lucru vizibil în proiectele apărute în ultimii ani. Totuși, privind spre viitor, observăm un interes reînnoit pentru proiecte de mare amploare”, explică Simina Niculiță.
Perspective pentru 2026
Estimările preliminare Colliers indică faptul că în 2026 vor fi livrate aproximativ 250.000 de metri pătrați de noi spații comerciale. Printre cele mai mari proiecte anunțate se numără M Park Galați, o dezvoltare de 30.000 de metri pătrați realizată de fondul britanic M Core, și extinderea de 25.000 de metri pătrați a Palas Mall din Iași, deținut de Iulius Group.