Dacă te uiți în urmă, care sunt cele mai mari greșeli de leadership pe care le-ai făcut? Aceasta este provocarea pe care, de la începutul acestui an, Revista CARIERE o adresează liderilor din companiile locale și multinaționale. În fiecare ediție, managerii și antreprenorii împărtășesc momentele care le-au testat abilitățile de leadership, dar și lecțiile care i-au ajutat să evolueze.

Astăzi, Mugur Pantaia, Managing Director al HP Inc. România, vorbește despre importanța adaptării rapide la piață, dar și la nevoile clienților.

Neadaptarea rapidă la condițiile de piață sau, dimpotrivă, lansarea unor oferte de care clienții nu aveau nevoie ori pentru care nu erau pregătiți sunt două dintre greșelile în business experimentate de Mugur Pantaia, Managing Director al HP Inc. România, unul dintre cei mai mari producători de computere, imprimante şi furnizori servicii de IT la nivel global. Mugur conduce HP Inc. România din anul 2015, iar din 2021 coordonează și organizația de vânzări HP din Bulgaria.

Greșelile din business sunt o realitate și reprezintă o componentă integrantă a businessului în sine, iar la un anumit nivel sunt necesare pentru evoluția afacerii, consideră liderul HP Inc. România: „Sunt de zece ani Director General al reprezentanței HP Inc. din România și mă pot «lăuda» cu greșeli care au apărut fie dintr-o neadaptare suficient de rapidă la condițiile de piață, fie - dimpotrivă - dintr-o dorință de a lansa oferte pentru care piața nu era suficient de bine pregătită. Sunt două tipuri de greșeli care, în cazul meu, au avut un rol important în evoluția mea ca profesionist, dar și în dezvoltarea echipei și a organizației pe care le conduc. Nu cred că poți crește sau dezvolta un business dacă nu accepți că poți face greșeli, cu condiția să înveți ceva din situațiile apărute și să faci tot ce ține de tine ca să nu le repeți.”

Mugur Pantaia a împărtășit câteva dintre cele mai importante greșeli și lecții învățate de-a lungul celor peste două decenii de experiență în cadrul unei multinaționale care numără astăzi peste 1.500 de angajați pe plan local:

1.  Nu m‑am adaptat suficient de rapid la condițiile de piață

Prima tipologie de greșeli - neadaptarea suficient de rapidă la condițiile de piață - m-a învățat că echipa pe care o conduc trebuie să aibă un spirit antreprenorial pe care, foarte important, și eu trebuie să-l cultiv din poziția pe care o dețin. Consider că trebuie să fie un spirit anticipativ și rezilient, în același timp. Adică să aibă capacitatea de a se reinventa și de a ieși în față atunci când condițiile de piață o impun.

Vorbim foarte mult despre Inteligența Artificială și despre impactul pe care îl va avea asupra joburilor existente. Aș face o analogie între familie și companie. Aceia dintre noi care suntem părinți cu siguranță ne-am pus problema că pregătirea copiilor pentru o meserie anume poate fi anulată sau măcar afectată de inteligența artificială, în momentul în care ei vor ajunge în câmpul muncii. Eu cred că mai important decât a încerca să ghicim ce meserii vor fi sau nu înlocuite de AI este să le oferim copiilor acces la informație și la tehnologie – evident, într-un cadru adecvat vârstei lor - și să-i ajutăm să-și construiască acea gândire, acea abilitate de a se adapta, de a se reinventa în funcție de oportunitățile care vor apărea în cariera lor. Păstrând proporțiile acestei analogii, un team leader trebuie să încerce să dezvolte aceeași mentalitate și același mecanism în rândul membrilor echipei.

2.  Am pierdut din vedere nevoia și interesul clientului

Din cea de-a doua tipologie de greșeli - lansarea de oferte pentru care piața nu este pregătită - am învățat că nu trebuie să pierdem din vedere niciodată nevoia și interesul clientului. O ofertă, oricât de bună ar părea la un moment dat, poate avea succes pe termen lung doar dacă se va dovedi, în egală măsură, potrivită pentru client și sustenabilă pentru ofertant.

3.  Am crezut că o să câștig timp dacă ofer doar eu soluții la probleme

Mai am un exemplu de situație care apare destul de des și pentru care, cumva, m-am educat să o tratez diferit față de cum aș fi procedat în trecut. Din dorința de a optimiza orele petrecute în ședințe, tendința era ca, imediat după formularea unei probleme, să sugerez o posibilă soluție.

Timpul și experiența acumulată mi-au arătat că, de cele mai multe ori, cea mai bună soluție apare dacă discut cu colegii mei, dacă îi ascult și îi stimulez să identifice sau măcar să contribuie la identificarea unei rezolvări la problema apărută. Poate părea timp pierdut, dar de fapt este cea mai matură și profesionistă abordare.

Am învățat că beneficiile pe termen lung sunt mult mai mari atunci când îi implici activ pe membrii echipei și îi motivezi să vină și cu soluții, nu doar cu probleme. Dar, pentru ca acest lucru să funcționeze, e nevoie ca toată lumea să se raporteze la același set de principii și valori. Toți trebuie să se simtă utili și apreciați. Și mă mândresc cu faptul că am reușit să aduc laolaltă oameni de o înaltă calitate umană și profesională.

Cele mai utile lecții, din punct de vedere profesional, au fost acelea învățate din greșeli și din momentele cele mai dificile apărute în cariera mea. Nu degeaba se spune că, dacă nu ai greșit suficient, înseamnă că nu ai încercat destul, nu ți-ai asumat riscuri și nu ai profitat de oportunitățile apărute. În plus, cred că întotdeauna am ceva de învățat de la toți oamenii cu care interacționez. O carieră completă, în orice domeniu, nu este oglindită doar de lista reușitelor, ci și de acest cumul de lecții învățate, provocări și eforturi încununate, într-un final, de succes.

MUGUR PANTAIA, Managing Director, HP Inc. România

Absolvent al Academiei de Studii Economice din București, Facultatea de Cibernetică (specializarea Informatică Economică), Mugur Pantaia este Managing Director al HP Inc. România din anul 2015, iar din 2021 coordonează și organizația de vânzări HP din Bulgaria. Și-a început cariera la HP în 2002, ca intern, iar de-a lungul timpului a ocupat diverse roluri în companie, printre care: Personal Systems Category Manager, Partner Business Manager, Corporate Enterprise Public Account Manager și Distribution and Channel Manager. În prezent, conduce unul dintre cele mai mari birouri HP din Europa, coordonând aproximativ 1.500 de angajați HP care activează în peste 13 linii de business. De asemenea, el face parte din consiliile de administrație ale unor organizații din România, precum Junior Achievement și APDETIC.