Tinerii din România se confruntă în 2025 cu o combinație complexă de preocupări legate atât de viața de zi cu zi, cât și de contextul socio-politic, arată ediția din acest an a studiului Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey, realizat în 44 de țări, inclusiv România. Analiza relevă că instabilitatea politică și corupția au urcat anul acesta în topul motivelor de îngrijorare, alături de costul vieții, care rămâne principala preocupare pentru Millennials și Generația Z.

Conform studiului, 48% dintre Millennials și 39% dintre tinerii din Generația Z sunt preocupați de costul vieții, în creștere față de anul trecut. Instabilitatea politică preocupă 36% dintre Millennials și 23% dintre reprezentanții Generației Z, iar corupția este un factor de anxietate pentru 22% dintre Millennials și 25% dintre cei din Generația Z. În același timp, 60% dintre Millennials și 46% dintre Generația Z se tem că nu vor avea o situație financiară confortabilă după pensionare, iar mulți dintre ei trăiesc de la un salariu la altul, cu dificultăți în gestionarea cheltuielilor curente.

La nivel global

La nivel global, tinerii consideră că principalele surse de îngrijorare sunt costul vieții de zi cu zi, sănătatea mintală, siguranța personală și protecția mediului, însă în România accentul cade mai mult pe stabilitatea economică și politică.

Din perspectiva carierei, 18% dintre Millennials și 25% dintre cei din Generația Z își doresc independența financiară, iar echilibrul între viața personală și cea profesională este important pentru 24% dintre Millennials și 21% dintre tinerii din Generația Z. În plus, aproape întreaga generație caută un sens în activitatea profesională: 92% dintre Millennials și 91% dintre reprezentanții Generației Z consideră că realizarea unui scop mai mare decât beneficiile personale este esențială pentru satisfacția lor profesională.

Preocuparea pentru bunăstarea financiară revine așadar în prim plan, generațiile tinere fiind mai flexibile în a-și schimba traseul profesional pentru a-și atinge obiectivele. Millennials sunt mai orientați spre pachetul salarial, iar Generația Z caută progres rapid în carieră, fără a ignora creșterea veniturilor”, explică Raluca Bontaș, Partener Deloitte România.

Interesul pentru tehnologie

Interesul pentru tehnologie este în creștere: 43% dintre Millennials și 42% dintre reprezentanții Generației Z folosesc deja soluții bazate pe inteligența artificială generativă (GenAI) la locul de muncă, față de 11%, respectiv 13% anul trecut. La nivel global, adoptarea acestor tehnologii este mai ridicată, cu peste 55% dintre tineri utilizatori.

Tinerii români rămân, de asemenea, preocupați de protecția mediului: 73% dintre Millennials și 68% dintre reprezentanții Generației Z se declară îngrijorați de schimbările climatice, iar majoritatea sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse și servicii sustenabile. Totodată, aproximativ 70% dintre tineri țin cont de politicile de mediu ale unei companii atunci când aleg un angajator.

Ediția 2025 a studiului Deloitte a inclus aproximativ 8.700 de Millennials și 14.700 de membri ai Generației Z din 44 de țări. Studiul reflectă preocupările, valorile și așteptările tinerilor față de viața personală, carieră și mediul înconjurător, oferă o imagine clară asupra tendințelor globale și locale.