Aproape jumătate dintre gamerii români care au răspuns unui studiu de amploare în acest domeniu sunt elevi și aproape un sfert sunt studenți, potrivit cercetării „Cine e gamerul român?”, lansată de BRD - Groupe Société Générale și Good Game Industry. Studiul arată și că 19% dintre aceștia sunt angajați.

Realizat online, prin intermediul creatorilor de conținut de gaming în perioada iulie–august 2025, pe un eșantion de 30.000 de respondenți, toți gameri, studiul a derulat 34 de întrebări.

„Singuratici, sedentari, rupți de realitate, procrastinatori, fără viitor, nu? Asta ar fi percepția, din exterior, despre gameri. E falsă, formată doar din prejudecăți/conservatorism și pictează un portret nedrept, injust și incomplet. Găsim oameni pasionați de jocuri video în toate categoriile sociale, în toate vârstele și meseriile. Este un stil de viață popular la nivel mondial și parte dintr-o industrie care depășește ca valoare atât industria filmului cât și cea a muzicii la un loc. Nu ne mai putem împotrivi și trebuie să facem pași spre a înțelege gaming-ul (a nu se confunda cu gambling-ul/jocurile de noroc care sunt complet altceva) și a-l integra cât mai natural în viețile noastre, mai ales în contextul în care generațiile tinere pe care avem responsabilitatea să le ghidăm, îl iubesc și folosesc în activitățile zilnice. Acest studiu ne este foarte util, grație BRD oferă o imagine clară și precisă asupra comunității și este făcut de echipa noastră, una formată din specialiști în gaming și esports de care sunt foarte mândru’’, a declarat Toma Nicolau, co-fondator Good Game Industry.

Rezultatele studiului conturează profilul tipic al gamerului din România care este tânăr, pasionat și conectat la noile tehnologii.

„Gaming-ul este despre pasiune și comunitate. Esports-ul este despre performanță, disciplină și competiție. La BRD susținem ambele lumi, pentru că în fiecare gamer se poate ascunde un viitor campion și pentru că vom susține mereu creativitatea, spiritul de echipă și dezvoltarea tinerei generații”, a declarat Flavia Popa, Secretar General BRD – Groupe Société Générale.

La rândul său, Ana Dumbravă, deținătoarea titlului HLTV de ”Cea mai bună jucătoare de Counter-Strike din lume” în anii 2023, 2024 și 2025, vorbește despre parcursul său în acest domeniu.

„La început, familia mea nu înțelegea foarte bine rolul meu în lumea esports-ului, era ceva nou. Aveau încredere în mine, doar că își doreau să aibă grijă și de viitorul meu. A venit un moment când le-am explicat mai profund ce înseamnă pentru mine acest drum și cum se transformă într-o meserie în care am disciplină, dedicare, performanță și mai ales un venit. M-au ascultat, au acceptat, m-au îmbrățișat și mi-au spus că vor fi mereu alături de mine, iar acest sprijin necondiționat este cel mai important pentru mine. Un astfel de studiu arată foarte bine de ce mulți gameri români sunt pasionați de gaming și mă bucur că există. Sper să ajute și la creșterea nivelului de înțelegere a fenomenului încât din ce în ce mai mulți tineri să aibă susținere în a-și urma visul”, a declarat Ana Dumbravă.

84% dintre respondenți sunt bărbați, iar 15% femei - un procent aproape dublu față de cercetarea realizată de Good Game Industry în 2022, când femeile reprezentau doar 6,6% dintre respondenți.

Cea mai mare parte (37%) are între 18 și 24 de ani, urmați de grupa 14–18 ani (33%). Aproximativ două treimi (67%) locuiesc în mediul urban, iar 17% în București.

Cu ce se ocupă gamerii

În privința ocupației, aproape jumătate (49%) sunt elevi, 24% studenți și 19% angajați. Peste 45% se joacă cinci sau mai multe zile pe săptămână, iar 93% petrec cel puțin o oră pe zi în fața ecranului.

În ceea ce privește platformele și preferințele de joc, PC-ul rămâne cea mai populară platformă (68%), urmat de telefon (52%) și laptop (38%). Cei mai mulți preferă atât modul single-player, cât și multiplayer (70%). Genurile de joc dominante sunt sandbox (51% - ex. Minecraft, Roblox), shooters (50% ex. CS2, Valorant) și action-adventure RPG (44% ex. GTA).

Dacă ne uităm la comportamentul ce privește media și comunitatea, YouTube este principala platformă de consum de conținut de gaming (97%), urmată de TikTok (44%) și Instagram (28%). 76% urmăresc live streams ale creatorilor de conținut, iar 63% preferă videoclipurile înregistrate. Deși doar 19% declară că donează sau plătesc abonamente pentru creatorii preferați, peste jumătate afirmă că ar putea face asta pe viitor.

Interesul pentru o carieră în esports este ridicat: 31% o consideră „foarte interesantă”, iar principalele motivații sunt pasiunea pentru jocuri (85%) și dorința câștigării de bani din ceea ce le place (68%).