Un studiu realizat de Unlock Research pentru ING Bank România, în octombrie 2025, relevă că presiunea socială și opiniile negative influențează puternic alegerile profesionale și decizia să aleagă drumul antreprenoriatului, în special în rândul tinerilor. Studiul, realizat pe un eșantion de 800 de respondenți urbani cu vârste între 18 și 55 de ani, arată că vocea celor din jur poate sprijini sau frâna ambițiile, iar entuziasmul tinerilor și al antreprenorilor la început de drum este cel mai vulnerabil.
Conform rezultatelor:
65% dintre tineri simt că opiniile negative le afectează libertatea de alegere a unei meserii.
Unul din doi români nu a avut parte de sprijin atunci când și-a dorit să devină antreprenor.
Doar 1 din 5 tineri alege să nu țină cont de părerile altora atunci când optează pentru antreprenoriat.
„Jumătate dintre românii care și-au dorit să devină antreprenori nu au primit sprijin sau au fost influențați de opiniile altora. Situația este mai pronunțată în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani, dintre care 64% declară că nu au avut parte de susținere, iar doar 19% au urmat propria cale fără să țină cont de gura lumii”, arată studiul.
Datele arată diferențe semnificative în funcție de generație și regiune. Generația 35-44 de ani a beneficiat de mai mult sprijin în antreprenoriat (39%) și de o independență mai mare față de opiniile celor din jur (50% au acționat conform propriei dorințe). La nivel regional, bucureștenii și locuitorii din Ardeal au avut parte de mai mult sprijin în antreprenoriat, în timp ce românii din Muntenia s-au confruntat cu o lipsă mai accentuată de susținere.
Studiul relevă și efectul vocilor din jur asupra alegerii carierei:
42% dintre români au luat decizii independente în alegerea profesiei.
În cazul antreprenoriatului, doar 38% nu au ținut cont de opinia altora.
În rândul tinerilor 18-24 de ani, 65% au resimțit presiune sau lipsă de sprijin, iar doar 30% au urmat ceea ce și-au dorit.
„Studiul arată că românii simt încă presiunea socială atunci când iau decizii importante, fie că este vorba despre alegerea unei cariere, fie despre antreprenoriat. Prin platforma «Liber să tot fii», ne dorim să încurajăm curajul de a lua propriile decizii, susținând oamenii să trăiască după propriile planuri, nu după așteptările celorlalți”, declară Corina Miloș, Market & Consumer Research Lead, ING Bank România.
Platforma „Liber să tot fii” vine ca un manifest pentru libertatea, să poți să faci alegeri aliniate propriilor aspirații, încurajează românii să se elibereze de teama de judecata celorlalți.