De ce ai escalada un munte? Pentru plăcerea de a te conecta cu natura, pentru bucuria de a face ceva împreună cu oameni care au pasiuni, dorințe și abilități asemănătoare ție, sau, pur și simplu, pentru a-ți testa capacitățile? Urci pentru că vrei, sau pentru că poți? De ce ai escalada un munte? Pentru că adori provocările? Sau, pentru că, încumetându-te la o așa „povară”, speri să obții capital de imagine? De ce ai escalada un munte? Pentru satisfacția urcușului, pentru a te delecta și surprinde cu obiectivul foto peisajele superbe de pe parcurs, sau pentru fotografia de final, din „vârf”, pentru care intuiești că vei primi sute de comentarii și like-uri odată promovată în online? Ok, ai terminat de escalat muntele. Cum te simți? Ce faci, odată ajuns acolo? Răspunde-ți sincer la toate acestea și vei înțelege astfel cât de importantă este nevoia ta de a da un sens acțiunilor și aspirațiilor, dar și cât de intensă îți este dorința de a străluci. Nevoia de sens și succesul sunt exact cele două aspecte, puternic interconectate, sub care vom aborda, în această ediție, subiectul dezvoltare personală și profesională. Așadar, cu ajutorul invitaților noștri, vom încerca să facem o radiografie a societății de astăzi, în care să plasăm cele două teme și să aflăm răspunsuri la mai multe întrebări, care, într-un final, să conducă la întrebarea supremă:

Ce ne face cu adevărat fericiți?

OVIDIU ATANASIU Banii, statutul, notorietatea vor urma performanța generată de pasiune

  „Adolescenții știu mai bine decât noi ce nevoi de învățare au. Sunt mai conectați la  viitor decât am fost noi vreodată. Ei intuiesc perfect că bună parte dintre profesiile  pentru care noi îi pregătim acum nu vor mai exista în 30 de ani. Ei intuiesc că viitorul  nu mai este despre profesii, ci despre skill-uri diverse dezvoltate. Cu toate acestea, noi  insistăm să le dăm ceva ce ei nu pot «înghiți». Nu cred că a mai existat vreodată o  fractură atât de mare între generații și concepții. Una care întrezărește și crează fără  limite viitorul și una oarbă aproape total la ceea ce ni se întâmplă acum” Când a început să lucreze cu tinerii,   acum 4 ani, pleca la drum cu o   concepție-stereotip: „tinerii din ziua de   astăzi sunt....”. Astăzi, recunoaște Ovidiu   Atanasiu, Fondator Success Academy,   este exact la 180 de grade față de ceea ce   credea inițial. Tinerii chiar vor să învețe,   este convins. Nu orice. Nu oricum. Ei vor   lucruri concrete și, cel mai important,   vor să înțeleagă clar la ce îi ajută ceea ce   învață în viața reală. Sunt necruțători cu   subiectele care nu au sens în conștiința   lor. Se întâmplă astăzi cu ei exact ce s-a   întâmplat în tehnologie: am trecut de la   sisteme-mamut, care ofereau „totul”, la   aplicații mici, de sine stătătoare, adaptate   la resursele de care dispunem, perfect   construite pentru fiecare nevoie în parte. „Steve Jobs a schimbat fundamental   modelul de gândire al omenirii. Tinerii   au interiorizat acest model în mod natural,   fără să-l conștientizeze. Nici noi, ca adulți,   nu conștientizăm schimbarea uluitoare de   paradigmă pe care o trăim. Astfel, insistăm   să le oferim cu forța «sisteme-mamut»   de educație. Și insistăm să îi tratăm după   chipul și asemănarea noastră, după ceea ce   știm, fără să facem nici cel mai mic efort   de adaptare la ei”, atrage atenția Ovidiu   Atanasiu. Asta facem și în business... Câte companii au înțeles că am trecut   spre altceva? Câte companii fac efortul   să își adapteze măcar ofertele la viitor?!   Câte companii și-au adaptat sistemele   interne la generațiile Y și Z?! „Merg pe   la conferințe și nu aud decât considerații   sterile legate de profilele Y și Z. Simt   de multe ori rușine. Generațiile Y și Z   sunt puse acum în niște cuști precum   maimuțele și noi, «docenții», stăm în   jurul lor să le observăm și comentăm uluiți   că nu sunt ca noi. Dar, cine suntem noi   să judecăm?!! Ne este ușor să observăm   din afară, fără să vrem să înțelegem cu   adevărat atitudinea și comportamentul   copiilor și tinerilor noștri”, trage semnalul   Ovidiu. Iar avertismentul lui este cu atât   mai important cu cât consideră că, astăzi,   există o prăpastie uriașă între ceea ce   produce sistemul de educație și ceea ce se   cere unui angajat în business. Așadar, cu o bogată experiență în lucrul   cu adolescenții și tinerii, iată cum vede   fondatorul Success Academy marea   provocare a momentului, paradigma   căreia trebuie să-i facem față – integrarea   tinerei generații pe piața muncii și găsirea,   împreună, a celui mai corect drum spre   performanța profesională, un drum   coerent, în care ei să-și stabilească sensul   și să-și împlinească pasiunile. Pentru că,   a învățat din propria experiență, „astăzi,   posibilitățile realizării profesionale sunt   infinite. Lucrurile sunt simple. Să faci ceea   ce îți place mai mult să faci și banii vor   urma pasiunea”. Trebuie! Înainte, când noi, ca oameni, nu   aveam acces la informație, cunoștințele   se transmiteau de la creier la creier. De la   profesor la elev. Astăzi, nu mai este necesar   efortul acesta. Astăzi, în loc să le antrenăm   inteligența – definită ca mod de a opera cu   informațiile de care dispun, la un moment   dat – persistăm în a le antrena memorarea.   Memorare fără noimă. De aici și rata mare   a analfabetismului funcțional. Le cerem   să știe lucruri și ei se conformează. Știu   pentru că trebuie să știe. Nu pentru că vor.   Nu pentru că își pun mintea în mișcare.   Pe cine ajută că le forțăm mintea cu o   informație privită de ei ca fără de sens?   Categoric, în acest moment, sistemul de   educație este centrat pe „trebuie”. Trebuie   să citești Baltagul. Trebuie să rezolvi șiruri.   Trebuie să știi anii între care a domnit nu   știu cine. TREBUIE! Ei, tinerii, însă, ne arată zilnic că nu   trebuie. Rezistența lor la învățare este dată   de utilitate. Întrebarea pe care ți-o pune un   tânăr este: de ce trebuie să știe ceva, dacă   găsește informația pe Google? Și dacă stai   să analizezi puțin, îți dai seama că singurul   argument pe care îl ai este „cultura   generală”. Frica noastră ca adulți este că   nu vor avea cultură generală. Total greșit.   Cultura generală are forme diferite în capul   nostru și al lor. În capul nostru este legată   de literatură, istorie, geografie, biologie   etc. Câte puțin din toate. „Atât cât să nu   te faci de râs! Să poți să ții o conversație!   Când nu știi, taci! Fă-te că știi!”. Avem o   ipocrizie a noastră în privința subiectului cultură generală. La noi e mai important   să „dăm bine”. Judecăm oamenii după   cultura generală, dar ne știm foarte bine   limitele... Adolescenții nu fac asta! Ei sunt   autentici. Ei înțeleg că nu trebuie să fim   la fel, să știm aceleași lucruri. Și nu judecă   un om că nu știe când a domnit Mihai   Viteazul. Lor li se pare normal să caute pe   Google dacă este importantă informația   aceasta, în acest moment. Cultura generală a tinerilor se   cristalizează în jurul unor subiecte de   interes. Și e normal să fie așa, la câte   subiecte există astăzi. E o nișare a   culturii generale (pare antagonist?) pe   câteva domenii de interes studiate mai în   profunzime decât o făceam noi cu cultura   noastră generală. Vreți să știți ce știe un   tânăr de 16 ani despre criptomonede?   Ați fi surprinși. Criptomonedele sunt o   parte a culturii lor generale. Iar noi îl   discredităm pentru că nu știe istorie. Depinde, deci, cum ne uităm la învățare.   Dacă vorbim de învățarea pe care ei o   consideră utilă, veți vedea cea mai mare   pasiune. Dacă ne uităm la subiectele   transmise steril de un sistem de educație   centrat pe conținuturi mai mult decât pe   nevoile copiilor și adolescenților, vom   vedea că învățarea este o mare „presiune”   de care vor să scape. Presiunea socială (te   faci/mă faci de râs),   presiunea pedepsei („o   să mori de foame”) Da, din păcate aceste reziduuri ale   educației „cu forța” încă mai persistă la   unii părinți. Ține de educația părinților   și de înțelegerea procesului de formare.   Totuși, percepția mea subiectivă, din   perspectiva părinților ce au copiii înscriși   în Academie, este că, la 30 de ani de la   Revoluție, suntem diferiți ca părinți. Mult   evoluați. Și e normal să fie așa. Nu vrem să reflectăm pe copiii noștri   ceea ce am urât mai mult în copilăria   noastră. Copiii au libertatea aproape   totală să-și aleagă drumul. Copiii sunt   respectați. Sunt puși la masa deciziilor   în familie. Au posibilitatea să-și spună   punctul de vedere. Sunt susținuți aproape   necondiționat în dezvoltarea lor. Copiii   cred că s-au eliberat de sintagmele de   prevestire a viitorului specifice copilăriei   noastre. Adolescenții cu care lucrăm râd sau nu   iau sub nicio formă în serios profețiile   de acest fel ale părinților. Au încredere   mare în viitorul lor. Nu știu cât de   fundamentată. Oricum, mai mare decât   am avut noi la vârsta lor și mai mare decât   avem noi acum în ei. Astăzi, posibilitățile realizării   profesionale sunt infinite. Lucrurile   sunt simple. Să faci ceea ce îți place mai   mult să faci și banii vor urma pasiunea.   Banii, statutul, notorietatea vor urma   performanța generată de pasiune. E   normal să fie așa! Învățarea începe și trebuie   să capete sensul pasiunii, ca   sursă de motivație infinită Citeam un studiu realizat acum nu   știu cât timp în care concluzia la nivelul   României era că 60% dintre angajați nu   practică profesia pe care și-ar fi dorit să o   practice. Vă dați seama că acești oameni   nu fac ceea ce le place? Vă dați seama că   performanța lor profesională nu are cum să   fie maximă? Conștientizăm ce înseamnă   asta la nivel de PIB? Astăzi suntem ca o   echipă de fotbal în care atacantul, deși   i-ar fi plăcut să fie atacant, este fundaș.   Iar fundașul e atacant. Indiferent de cât   de buni ar fi jucătorii, o echipă ca asta va fi un eșec lamentabil. În Academie îi   încurajăm și susținem pe tinerii cu care   lucrăm astfel încât să-și găsească drumul,   să descopere ceea ce îi face fericiți. Eu am încredere totală în viitorul noii   generații. Pe de o parte, pentru că, așa   cum spuneam, posibilitățile de realizare   sunt infinite, pe de altă parte, știu că orice   domeniu poate fi monetizat. Trebuie   să găsești doar forma prin care poți   obține viața pe care ți-o dorești, banii   și popularitatea, dacă o vrei. De aceea   pot spune că învățarea începe și trebuie   să capete sensul pasiunii, ca sursă de   motivație infinită în timp și spațiu. De ce să aștepți până la 40   de ani să îți împlinești visul? Care e alternativa? Să înveți cu forța   să devii avocat, pentru că știi că avocatul   câștigă bine. Așa. Devii avocat. Vei fi cel   mai bun? Nu prea cred. Vei avea viața pe   care ți-o dorești? Nici asta nu cred. Atenție   la cei care își schimbă astăzi profesiile.   Cunosc mulți oameni care după ani de job   s-au hotărât într-o zi cu soare să se apuce   de „o florărie”, „o băcănie”, „un atelier”,   „un service”, „un club” etc. De ce să aștepți   pănă la 40 de ani să îți implinești visul? Și   asta dacă ai norocul să fi strâns resursele   necesare în timpul job-ului corporatist. Obligația de a te   conforma unor șabloane   de acceptare publică Șabloanele de acceptare publică sunt   doar în capul nostru. Sunt observațiile   noastre și decizia de a face sau nu un   anumit lucru. Pentru tinerii adolescenți   acest lucru nu există, pentru că ei preferă   să îmbrace haina autenticității personale.   Astăzi e „cool” să fii cât se poate de diferit.   De asta a apărut și s-a dezvoltat Instagram.   Cu cât ești mai diferit și atipic, cu atât ești   mai viral. Omenirea a avansat de fiecare   dată când oamenii au decis, indiferent   de șablonul social, să facă   ceea ce și-au propus   să facă. Dacă Gates   ar fi cedat acceptării publice, probabil că nu ar fi existat   Microsoft și, vorba bunicii... ar fi terminat   și el săracu' facultatea. Eliberarea de șablon se traduce în   libertate și asta înseamnă motivație.   Presiunea șablonului este simțită de   mediocritate. De cei care nu pot mai   mult. De cei care nu își asumă și nu crează   plusvaloare din ceea ce știu. Mințile   strălucite vor abunda de motivație. Ar fi   interesant de făcut un test din asta. Ăsta   e un subiect intens dezbătut în sesiunile   noastre de debate. Școala e pe contra-sens. 10   pe linie nu este un predictor   al succesului în viață Problema școlii are mai multe fațete   critice ce se intercondiționează. În esență,   înseamnă trecerea de la un sistem centrat   pe transmiterea de conținuturi la un   sistem centrat pe nevoile de învățare și   devenire ale elevului. Dar, asta înseamnă   o adevărată revoluție și are nevoie de   viziune și de... susținere politică. Ce ar trebui schimbat? 
  • Strategia pe educație.
  • Programa școlară.
  • Autonomia școlilor și a profesorilor   în construcția conținuturilor și a modului   de parcurgere.
  • Atitudinea profesorilor față de elevi.   Sistemul de finanțare al școlilor.
  • Modul de retribuire a profesorilor.
Cine să facă asta? Greu de spus... Dar   școala are mare nevoie de sens. Acum   se află pe contra-sens. Frica de eșec a   părinților și suportul acordat copiilor   le potențează rezultatele. Încercați să   vedeți ce se întâmplă cu copiii când aceste   lucruri lipsesc. Practic, școala și-a pierdut sensul,   acela de a crea oameni independenți și   adaptați spațiului profesional. Deși se   mândrește cu mediile obținute de copii, deși vrea să fie în top, efortul rezultatelor   aparține în cea mai mare măsură, copiilor   și părinților. Mândria școlilor referitoare la numărul   copiilor de 10 este iarăși o falsă imagine.   Un copil de 10 face eforturi supraomenești   pentru a fi acolo. Nu mai are   viață. Nu are timp să înțeleagă nimic din   viață. Problemele apar după ce iese din   mediul academic și trebuie să intre pe   piața muncii. Inadaptarea la viața reală   este zdrobitoare. De aceea mulți dintre ei   ajung să activeze tot în mediul academic   sau în cercetare și să fie la fel de rupți   de viața reală. Am mai spus-o și cu alte   ocazii, 10 pe linie nu este un predictor   al succesului în viață. Dimpotrivă. Tu   ca adult, de ce nu ești „de 10” în vreo 14   domenii de activitate diferite?!! Dragi   părinți, stop! Abordarea asta nu aduce   nimic bun. Lăsați timp copiilor să învețe   și viața reală. Părinții intuiesc cel mai bine ce se   întâmplă și și-au asumat susținerea   necondiționată a copiilor. Există o   industrie uriașă a meditațiilor, finanțată   de părinți și care arată eșecul sistemului. „Fără greșeală” se   transformă, încet și sigur, în   frica de a mai experimenta Ne luăm prea în serios. Am uitat să   râdem, să zâmbim, să facem din învățare ceva „fun”. Nu știm să îi tratăm pe tineri   de la egal la egal. Nu știm să le mai dăm   timp de calitate. Am uitat să comunicăm   emoțional cu ei. Îi judecăm continuu   după chipul și asemănarea noastră și   nu înțelegem că ei sunt în formare și că   este perfect normal să greșească. Arătați-mi   copilul care nu a căzut în fund în   încercarea de a învăța să meargă. Arătați-mi   adultul care nu a greșit niciodată în   timp ce învăța să conducă mașina, sau   chiar și după. Greșeala face parte din   sistemul de educație. E anormal să avem   cerința „fără greșeală”. „Fără greșeală”   se transformă, încet și sigur, în frica de   a mai experimenta. Și apoi ne plângem   că nu vrea să mai facă nu știu ce lucru. Social media este un   surogat al incapacității   lor de a crea relații Nu cred că social media potențează   greșelile noastre în raport cu tinerii.   Social media este un surogat la rezolvarea   nevoilor lor. Un surogat al incapacității   lor de a crea relații, spre exemplu. Și dă   dependență. Și depresie. Nu recunoaște   nimeni acest lucru. Nu se poate trăi   fără social media astăzi, dar tinerii au   nevoie de contexte care să-i conducă și   spre adevărata socializare. Acestea sunt   skill-uri, se dezvoltă. Însă nu de acasă, din   fața calculatorului. Contactul permanent   cu diverse medii sociale este de neînlocuit.
Articol preluat din numărul 264, februarie 2020, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.