Un studiu realizat în urmă cu câțiva ani la nivel european relevă faptul că 70% din consumatori  preferă produsele sau serviciile unei companii care este implicată în rezolvarea unor probleme  sociale sau de mediu. În ultimii ani, este evident și că în România din ce în ce mai multe  companii sunt preocupate să-și dezvolte o strategie coerentă de CSR, cu programe eficiente care  să răspundă nevoilor pe termen lung ale comunității. Tot mai multe companii aleg domeniile în  care se implică în urma unor studii de piață, ținând cont de așteptările și nevoile comunității. De asemenea, există o preocupare  crescută pentru aspecte precum  asigurarea transparenței programului de  CSR prin raportări și auditări specifice,  dezvoltarea de programe de mediu, ca  urmare a preocupărilor privind încălzirea  globală, derularea de programe de  voluntariat care duc la implicarea și  motivarea angajaților. „Existența unei  strategii anuale de CSR, la nivelul fiecărei  companii, va însemna o eficientizare a  costurilor și o mai bună utilizare a  fondurilor pe care acea companie este  dispusă să le aloce proiectelor de CSR. Cu  o strategie bine gândită și criterii clare de  selecție a proiectelor finanțate, vor ajunge  în final să fie finanțate doar acele proiecte  care pot aduce schimbări majore și reale  în societate. Iar aceste schimbări se vor  vedea în timp și vor influența imaginea  companiei”, spune Angela Galeța,  Directorul Fundației Vodafone România.

„Toate proiectele și programele noastre  îmi sunt la fel de dragi, cred în ele și  în importanța lor la fel de mult, fie  că vorbim de programe strategice  care se întind pe mai mulți ani și  au alocat un buget considerabil  sau de proiecte mai mici din punct  de vedere bugetar, dar cu impact  major în viața beneficiarilor lor.”  (Angela Galeța)

Sănătatea și educația,  temele fundamentale 

Temele legate de sănătate și educație  sunt cele mai stringente pentru România  în acest moment. De aceea, și Fundația Vodafone România a ales să se implice  prioritar în aceste două domenii pe care  le-a definit ca fiind strategice, după cum  explică Angela Galeța. În primul rând, peste jumătate din  bugetul fundației este alocat anual  proiectelor din sănătate. Apoi, dincolo  de partea financiară, fundația încurajează  găsirea unor soluții care să folosească  tehnologia pentru a compensa diverse  lipsuri. Spre exemplu, au dezvoltat o  aplicație care se numește DreamLab  și care folosește procesorul telefonului  pentru a face calcule și a accelera studii  legate de cancer. În plus, cele mai relevante proiecte  încheiate sunt cele de terapie intensivă neonatală. Mai exact, construcția Secției  de terapie intensivă nou-născuți de la Spitalul Marie Curie și dotarea acesteia cu un sistem performant de telemedicină.  De la 160m² cât avea vechea secție, acum  există o secție de 1.900m² în care sunt  tratați anual aproape 400 de copii, cazuri  venite din toată țara. Această secție  funcționează deja de șase ani.

O nouă secție de terapie  intensivă pentru nou-născuți  în Constanța 

După modelul ei, cu ajutorul Asociațiilor Dăruiește Aripi și Inima Copiilor, fundația a încheiat la finalul lunii  septembrie renovarea și modernizarea Compartimentului de terapie intensivă  neonatală de la Constanța. În 2016, când  a început proiectul, rata mortalității  infantile din Constanța era cea mai  mare din România și de trei ori mai  mare față de media europeană. Spitalul  Județean Constanța deservește toată zona  de sud-est a țării, adică inclusiv județele  limitrofe, aici fiind tratați anual peste  1.000 de nou-născuți cu boli grave. „De aceea ne bucurăm că avem acolo o secție  modernizată la standarde europene”,  spune Angela Galeța. Din bugetul de peste  2 milioane de euro necesar acestui proiect,  Fundația Vodafone România a contribuit  cu 1,5 milioane de euro. Soluția de telemedicină cu care a  fost dotată secția oferă un sistem de  supraveghere video a pacienților. Astfel, fiecare salon are o cameră de supraveghere,  care, în caz de urgențe, poate face zoom  pe monitoarele de funcții vitale montate  pe pandante. În holul central se află  monitoare pe care se pot afișa funcțiile  vitale sau imagini din saloane și camere  de supraveghere pentru monitorizarea  activității de pe hol. În camera medicilor  a fost instalat un videowall. Soluția de  telemedicină va permite transmiterea  securizată de imagini și parametri  medicali, în timp real, urmărirea de la  distanță a semnelor vitale ale pacienților  și organizarea de videoconferințe. În plus, în urma lucrărilor de renovare,  reamenajare și modernizare efectuate  pe o suprafață de 600 de metri pătrați,  compartimentul dispune de 22 de locuri  la terapie intensivă, împărțite în 6 saloane  cu câte un pat și 8 saloane cu câte două  paturi, și de 10 locuri pentru prematuri.  Noua schemă a unității permite extinderea  capacității zonei de terapie intensivă nou-născuți  până la 30 de locuri, în cazul unei  eventuale creșteri a numărului de pacienți. Secția a fost modernizată după  modelul celei de la Spitalul Marie Curie din București, considerată a fi cea mai  modernă secție de terapie intensivă nou-născuți  din Europa. Camera pentru  pregătirea laptelui și camera pentru  pregătirea perfuziilor sterile sunt dotate  cu hote de flux laminar, ceea ce permite  prepararea perfuziilor în mediu steril și conduce la reducerea masivă a infecțiilor  nosocomiale. Climatizarea și tratarea  aerului se fac cu aport 100% de aer  proaspăt, trecut prin 30 de cutii filtrante  prevăzute cu filtre HEPA 14, recomandate  pentru sălile de operație și secțiile de  terapie intensivă. Saloanele sunt prevăzute  cu pandante și console medicale, o  rețea de distribuție a gazelor medicale  și echipamente integrate de detecție,  semnalizare și avertizare a incendiilor,  precum și de un sistem de desfumare  mecanică ce poate realiza inversarea  funcțiilor unor ventilatoare dedicate. Condițiile de intimitate, posibilitatea  mamelor de a petrece timp nelimitat în salon și iluminarea de mai multe tipuri  (naturală, indirectă, directă, de lucru,  de veghe cu intensitate reglabilă) asigură  nou-născuților confortul individual  atât de important pentru dezvoltarea  psihosomatică din primele zile de viață.

Implicarea angajaților 

Cât de mult este imagine și cât este  responsabilitate socială în aceste proiecte?  „Cu siguranță nu este vorba despre un  exercițiu de imagine”, răspunde răspicat  Angela Galeța. Dacă luăm ca exemplu  componenta de voluntariat, este în primul  rând un exercițiu de educare, cu rezultate  pe termen mediu și lung. Angela Galeța spune că la nivelul  companiei rezultatele se văd, pentru că activitățile fundației de voluntariat sunt  foarte solicitate, iar locurile disponibile  se ocupă uneori la doar câteva ore de la  lansarea unei invitații. Apoi, și-au asumat  ca misiune promovarea ideii că ”a face  bine este ceva normal, că acest lucru ar  trebui să facă parte din normalitatea  existenței noastre și nu văzut ca un act  ieșit din comun care să fie aplaudat”. De altfel, Fundația Vodafone România  organizează lunar evenimente de  voluntariat pentru angajații companiei  Vodafone România. Activitățile sunt  diverse, de la renovare și igienizare de  locuințe, la citit povești pentru copiii  internați în secțiile de oncologie, pregătire  de provizii pentru iarnă și până la acțiuni  de mare anvergură, cum este programul  Scrisori pentru Moș Crăciun, care anul  acesta a ajuns la cea de a zecea ediție. În  cadrul acestuia, voluntarii din companie  cumpără cadouri pentru copiii mai puțin  norocoși. Compania Vodafone sprijină  implicarea angajaților în voluntariat și  alocă fiecăruia dintre aceștia două zile pe  an pentru asemenea activități. „Încercăm să propagăm acest spirit și în  afara companiei, în rândul beneficiarilor  pentru care derulăm proiecte. Îi încurajăm  să se implice ca voluntari în proiecte, le  explicăm că fiecare dintre ei poate să  contribuie și că fiecare contribuție, oricât  de mică, este prețioasă”, completează  Angela Galeța.
Articol preluat din numărul 261 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.