Meseria de frigotehnist devine tot mai valoroasă, dar piața muncii suferă de un deficit tot mai mare de profesioniști în acest domeniu, într-o piață în care tehnologia avansează rapid, iar așteptările clienților cresc, spune Ciprian Gherghe, After Sales Retail Director în cadrul DAAS Epta România.
„Este tot mai dificil să găsim tehnicieni bine pregătiți, care să aibă cunoștințe tehnice solide (...). Atâta timp cât noi mâncăm și trebuie să păstrăm produsele în anumite condiții, atunci acest domeniu nu va dispărea niciodată. Este o chestie pe care noi am văzut-o încă din timpul pandemiei - când toți din jurul nostru, din alte domenii, trăiau cu teama că pot rămâne fără joburi, iar singura noastră frică era să nu ne îmbolnăvim toți în același timp, încât să nu putem ajunge la magazin să rezolvăm problemele clienților”, spune Ciprian Gherghe.
Centrul de training de la Ploiești a fost conceput pentru a veni în ajutorul tinerilor care își doresc o carieră în domeniu. Întrebat cum crede că va evolua proiectul în următorii ani, Ciprian Gherghe a spus: „E clar că în următorii ani ne dorim ca acest centru să devină un reper național în formarea tehnicienilor, vrem să ne și certificăm - adică orice tânăr sau orice persoană care vine să facă trainingul în centrul nostru va obține și un certificat de frigotehnist -, depunem toate eforturile necesare pentru a avea o astfel de acreditare. Ne dorim să avem colaborări cu licee, universități și asociații de profil.”
Investițiile pentru realizarea acestui centru au fost unele foarte mari și s-au bazat pe includerea tehnologiei, un pas necesar pentru atragerea tinerilor în industrie.
„Țelul nostru este să aducem cât mai mulți tineri în domeniu. Lucrăm împreună cu o companie din Italia să implementăm tehnologii bazate pe realitate virtuală și augmentată. Sunt convins că aceste tehnologii vor transforma procesul de învățare într-o experiență interactivă și memorabilă. Pentru acest lucru, vom investi peste 200.000 de euro, pe lângă cei peste 500.000 de euro pe care deja i-am investit în infrastructura clasică.”
Industria echipamentelor de refrigerare a evoluat destul de mult în ultimii ani, spune el, pentru că au fost introduse anumite reglementări la nivelul Uniunii Europene, care au ca scop înlocuirea agenților frigorifici cu efect de seră, cu refrigeranți ecologici.
„Acest agent refrigerant nu afectează în niciun fel stratul de ozon. Această schimbare legislativă a avut un impact major asupra întregii industrii. Marile lanțuri de retail, și nu numai, au fost nevoite să înlocuiască complet instalațiile vechi și să adopte tehnologiile moderne, într-un interval foarte scurt de timp, pentru că aceste reglementări reduceau cota de folosire a agenților cu efect mare asupra mediului înconjurător.”
În următoarea perioadă, tendințele industriei se bazează pe implementarea soluțiilor inteligente de monitorizare a instalațiilor frigorifice și pe sistemele de alertare pentru prevenirea incidentelor.
„Toate aceste direcții merg spre un obiectiv comun - crearea unui mediu mai sigur, mai eficient și mai sustenabil - atât pentru operatorii din retail, dar și pentru consumatori.”
Și‑a început cariera în producție
Ciprian Gherghe a absolvit un liceu cu profil tehnologic, iar mai apoi a urmat studiile universitare la Facultatea de Inginerie Electrică din cadrul Universității Politehnica din București. Și-a început cariera profesională în 2006, într-o companie românească, care, la vremea aceea, era lider la nivel național în producerea tablourilor electrice de automatizare.
„Era un domeniu nou pentru mine. De-abia ieșit de pe băncile facultății, mi s-a părut o oportunitate pe care nu trebuia să o ratez. Am început în Departamentul de Producție, și bine am făcut, pentru că acolo mi-am pus bazele în tot ceea ce înseamnă automatizări electrice, iar după aproape un an, am fost promovat în funcția de controlor tehnic de calitate - aveam responsabilitatea să verific calitatea tablourilor înainte de a fi livrate către clienți.”
A cochetat de-a lungul timpului cu diverse funcții în compania unde a stat șapte ani, urmând ca în 2011 să se alăture echipei DAAS Epta România, ca inginer de service. Ulterior, a avansat în funcția de Service Manager Zonal, pe zona de București, iar după doi ani a devenit Manager Național de Service.
„Toate aceste etape au contribuit la formarea mea profesională, m-au ajutat să înțeleg în profunzime domeniul tehnic și să coordonez echipe și proiecte complexe. De ce am ales After Sales? Nu mi-am dorit, așa a fost parcursul. Mi-am dat seama că eu am făcut alegerea corectă atunci, pentru că este foarte important să înțelegem că parcursul profesional se construiește pas cu pas.”
„Răbdarea, implicarea și dorința de a învăța cred că sunt elementele‑cheie pentru o carieră solidă și durabilă”
Din experiențele pe care le-a avut pe parcursul traseului său profesional, Ciprian a învățat foarte multe lucruri esențiale din munca pe teren. Ceea ce a contat pentru el a fost faptul că toate l-au pregătit pentru rolul de conducere pe care avea să-l ocupe mai târziu. În ceea ce privește provocările domeniului de service, acesta spune că cea mai mare este lipsa de personal calificat.
„Am făcut un exercițiu - am păstrat structura departamentului de service din 2020 și am făcut o translatare pentru următorii 10 ani - și ne-am dat seama că peste nu foarte mulți ani, o să apară o nouă componentă, care este 60+ și este o componentă care devine mult prea mare, fără a veni tineretul din urmă ca să o poată acoperi.”
O altă provocare cu care se confruntă este presiunea timpului și a clientului. Așteptările pe care le au clienții sunt mai ridicate, iar orice întârziere poate afecta imaginea companiei, spune el.
„Gândiți-vă că tehnicianul de service ajunge în fața clientului în momentul în care el nu este tocmai fericit, pentru că ceva nu-i funcționează cum trebuie - atunci, noi avem presiunea clientului și a timpului, și trebuie să știm să comunicăm ca să rezolvăm problema cât mai repede.”
Ca să fii un lider bun în domeniu, trebuie să înțelegi mecanismele din spate
Ciprian spune că pentru a conduce o companie de soluții tehnologice pentru retail, nu trebuie să știi doar să coordonezi, ci și să ai viziune și capacitate de a construi viitorul.
„Cele mai importante abilități ale unui lider în domeniu ar trebui să fie viziunea strategică și înțelegerea profundă a tehnologiilor, pentru că nu poți conduce eficient dacă nu înțelegi mecanismele din spatele produselor și serviciilor pe care le oferi.”
Consideră că investiția în oameni și în echipă a reprezentat întotdeauna o competență esențială pentru o poziție de conducere. În acest sens, DAAS Epta România a deschis un centru de training pentru frigotehniști, la Ploiești.
„Este un proiect care nu doar instruiește, ci vrem să transforme modul în care se face formarea tehnică în industrie. Nu este un proiect pe care noi îl lansăm în România, susținut doar de echipa din România, ci în spate este o întreagă echipă de la Group, inclusiv echipa de resurse umane, care este foarte implicată. Viziunea noastră de a avea un centru de training a fost pusă în practică și în alte țări.”
Acesta nu este însă singurul pas pe care compania îl face. Pe viitor, Ciprian își dorește să investească și în educație, prin parteneriate cu licee tehnologice și universități.
„Deja avem creată la Ploiești o clasă de frigotehniști, pentru că se pare că nu mai există școli profesionale cu specializarea de frigotehnie, iar dacă există, sunt foarte puține și nivelul de școlarizare este unul foarte scăzut. Țelul nostru este să formăm o nouă generație de profesioniști, care să fie pregătiți pentru provocările reale ale pieței, și să contribuim activ la evoluția domeniului tehnologic în retail.”
Ce a mai spus Ciprian Gherghe despre:
Cum funcționează DAAS Epta Training Center din Ploiești
Centrul răspunde unei nevoi critice de formare în sectorul instalațiilor frigorifice – un domeniucheie pentru retail, logistică și industria alimentară – și oferă cursuri practice și teoretice pe patru niveluri, de la începător la specialist, integrând atât competențe tehnice, cât și sesiuni de soft skills susținute cu sprijinul echipei de Resurse Umane.
Infrastructura centrului include un showroom dedicat tehnologiei Epta, o sală de training pentru ucenici unde se învață bazele refrigerării și săli de studiu teoretic moderne și complet echipate.
Are o capacitate de 20–30 de participanți, dar se concentrează pe grupe restrânse de maximum 8 cursanți, pentru a asigura o formare reală și individualizată. Durata unui curs este de o săptămână pentru fiecare nivel, iar după perioada de practică pe teren, cursanții pot accesa nivelul următor pe baza unui test de evaluare. În prima etapă, toți cei peste 230 de angajați DAAS Epta România vor urma programele de training, urmând ca ulterior centrul să se deschidă și către elevi, studenți și parteneri din industrie.
În cât timp se formează un frigotehnist
Nu cred că există un timp standard de formare a unui frigotehnist. Depinde foarte mult de abilitățile individuale și de dorința de a învăța și de a experimenta. Însă depinde și de capacitatea noastră ca organizație de a transmite eficient cunoștințele și valorile profesionale. Unii pot învăța mai repede, alții au nevoie de mai mult timp, dar ceea ce contează foarte mult este procesul de formare continuă și susținută.
Pe lângă înclinația spre partea tehnică, curiozitate și dorința de a înțelege cum funcționează sistemele, trebuie să aibă dexteritate în utilizarea instrumentelor, capacitate de analiză și diagnosticare și să se adapteze la tehnologii noi. Și pun foarte mult accent și pe abilitățile de comunicare și comportament în teren. Considerăm că formarea unui frigotehnist nu se încheie după câteva luni sau câțiva ani, ci este un proces continuu.
Cum vede DAAS Epta România în următorii 10 ani
Ca un hub regional de excelență, un deschizător de drumuri în industrie, cu o strategie bazată pe inovație, sustenabilitate și formare continuă. Vom continua să investim în tehnologii de ultimă generație, asta este strategia grupului, vom continua dezvoltarea centrului de training pentru frigotehniști, nu ne limităm doar la cel din România. Vrem să extindem parteneriatele educaționale cu licee, universități, și asociațiile de profil și să formăm o generație de profesioniști prin tehnologii precum realitatea virtuală și augmentată.