Alin Chiriac este un antreprenor cu 14 ani de experiență în marketing și management IT. Pasionat de crearea de sisteme și de funcționarea lor, împreună cu alți specialiști, a pus bazele Adfaber, un ONG care caută să pună tehnologia în slujba societății civile, fie prin educarea tinerilor și îndrumarea lor către o carieră în zona informatică, fie în programe de educație și empowerment al pacienților, în proiecte ce promovează accesul la medicamente, transparentizarea informațiilor vitale pentru pacienți, acces rapid la diagnostic și tratament, ori în slujba Protecției Mediului.
Am stat de vorbă cu Alin pentru a înțelege mai bine cum își propune să dezvolte societatea prin tehnologie, cum a adus celebrul proiect care descoperă viitorii specialiști în IT - Hour of Code - în România, dar și cum vede el, specialistul, educarea noilor generații – conectate în permanență.De unde pasiunea pentru tehnologie și cum ați ajuns să faceți carieră din asta?

Alin Chiriac: Acum 14 ani am plecat la drum cu gândul să fac advertising, într-o agenție creată de la 0 de mine alături de colegul de bancă din liceu.
Amândoi am făcut informatică și ne doream advertising, așa că am avut ocazia timp de 14 azi să îmbinăm tehnologia și marketingul și să lucrăm la multe proiecte interesante din țară și străinătate.

Ce este tehnologia pentru Dvs.?

Chiriac: Tehnologia înseamnă întotdeauna evoluție, inovație, revoluție, pentru toate domeniile pe care le atinge.

De unde dorința de a împărtăși cunoștințele și altora și de a dezvolta societatea prin tehnologie?

Chiriac: Cred că fiecare dintre noi cunoaște o mare satisfacție atunci când are ocazia să dea înapoi din cunoștințele pe care le-a acumulat, din informațiile pe care le-a primit, pentru că acesta este modul în care și noi la rândul nostru am învățat.
Satisfacția e cu atat mai mare când ceea ce dai transformă vizibil totul în jurul tău, fie că vorbim de copii aici sau de societate în ansamblul ei.

Cum și când a început Hour of Code?

Chiriac: Proiectul a pornit în Statele Unite în urmă cu patru ani din nevoia de resurse umane în domeniul IT, nevoie care se resimte la nivel global, inclusiv în România.

Tehnologia a avansat enorm în ultimii 10 ani, însă educația și numărul celor care se îndreaptă către un domeniu legat de tehnologie nu țin pasul cu această dezvoltare. Și chiar este important să o facă.

Aveți un feedback din partea elevilor?

Chiriac: Elevii sunt foarte încântați pentru că au expunere la mai multe resurse și la un mod interactiv, distractiv de învăța programare. Spre deosebire de alte generatii, astăzi, copiii au posibilitatea să învețe programare vizual, să creeze povești, să programeze roboți.
Pot astfel să învețe mai ușor concepte ce în mod normal sunt dificil de asimilat. Văd imediat pe ecran sau în acțiunea robotului rezultatul muncii lor.
După evenimentul de anul trecut, un profesor dintr-o comună din Buzău mi-a spus că reușește să îi aducă pe copii la scoala cu promisiunea că îi lasă să lucreze pe computer în continuare cu tutorialele Hour of Code.

Ce este Adfaber?

Chiriac: Adfaber este o organizație non-profit ce promovează tehnologia în domenii în care aceasta poate avea un impact pozitiv semnificativ.
Credem că tehnologia ajută și transformă lumea care ne înconjoară și vedem zilnic asta.

Care sunt principalele activități pe care le realizați cu ajutorul lui?

Chiriac: Ne implicăm în domenii precum educație, sănătate și mediu pentru ca aici avem know-how si credem ca sunt printre cele care au cea mai mare nevoie de transformare. Aici se pot vedea imediat avantajele pe care pe ofera tehnologia.

Activitățile ADFABER au focus pe cele 3 mari domenii: EDUCAȚIE - programe de educație a tinerilor în domeniul IT, SĂNĂTATE - programe de educație și empowerment al pacienților prin proiecte ce promovează accesul la medicamente, transparentizarea informațiilor vitale pentru pacienți, acces rapid la diagnostic și tratament atât în țară cât și în afară, MEDIU - proiecte Smart City.


Care vă sunt cele mai mari reușite de până acum?

Chiriac: În educație, cel mai vizibil proiect este Hour of code, proiect unde noi coordonăm efortul susținut al miilor de organizatori din întreaga țară. Suntem aici pentru a promova evenimentul, dar și pentru a oferi suport celor care au nevoie de ajutor în organizarea unui eveniment.

Reușita mare este că în urma acestui proiect în educație s-a născut Kids in Tech, un club al copiilor pasionați de tehnologie din fiecare școală și liceu din România, prin care companiile care se plâng acum că nu au angajați suficient de bine pregătiți sau că nu au suficienți angajați, să se implice în directa formare a lor prin cursuri și resurse adaptate nevoilor din piața muncii.

Care este principala lecție pe care ați învățat-o prin prisma activității Dvs.?

Chiriac: Acum 6 luni, la Guvern, când fostul ministru al educației, domnul Curaj, a întrebat un copil de nouă ani: “Tu de ce înveți programare?” acesta i-a răspuns: “Învăț să programez ca să nu fiu programat”.

Este titlul unei cărți, însă există mult adevăr în acest raspuns.

Ați “predat-o” și altora?

Chiriac: Această lecție o predăm zilnic atât voluntarilor noștri, dar mai ales elevilor sau celor care intră în contact cu tehnologia. A crea ceva cu mâinile tale folosit de milioane de oameni este extraordinar. Trecerea de la consumator la creator de tehnologie e un beneficiu mare atât pentru tine ca individ, dar și pentru societate în ansamblu.

Care ar trebui să fie abordarea părinților vizavi de gadgeturi, în relația cu copilul? Unii părinți își lipsesc copilul de tehnologie. Este o strategie benefică sau nu?

Chiriac: Întotdeauna trebuie să existe un echilibru care să ne permită să ne bucurăm de tot ceea ce ne înconjoară.

A limita accesul copilului la tehnologie înseamnă a-l priva de aproape tot ceea ce ne înconjoară și totodată garanția că el va utiliza tehnologia într-un mod impulsiv în viitor.

Dependența de tabletă sau jocuri vine odată din această privare, dar mai ales pentru că acești copii nu sunt ajutați să înțeleagă că pot sa faca mai mult cu ele.

Cu acea bucata de plastic din mână ei pot da viață unui robot, de exemplu.

La ce vârstă ar trebui să ne educăm copii din punct de vedere tehnologic?

Chiriac: Sunt copii care deja de la doi ani stiu o să utilizeze o tabletă, este important ce fac părinții cu această deschidere a copiilor către tehnologie.

Ar trebui să le arate copiilor că tableta sau computerul pot fi folosite și la altceva decât joacă sau filme, imediat ce văd un interes crescut față de ele.

Copiii pot desena, pot rezolva puzzle-uri, pot învăța să numere, își pot dezvolta cultura generală, pot învăța limba engleză sau orice altă limbă straină.

Prin joacă, fără computer sau tabletă, pot învăța concepte de programare încă de la grădiniță.

Pe computer și tabletă pot s învețe să programeze chiar de la 5 ani.