Specialiști din companii auto germane, dar și din industrii furnizoare pentru domeniul auto, au dezbătut marți seara, la Intercontinental Athénée Palace Bucharest, situația acestei industrii în România și Germania, în cadrul Întâlnirii lunare a membrilor AHK România. La eveniment a participat și Șefului Cancelariei Prim-Ministrului, Mihai Jurca, care a oferit detalii despre pachetele de reforme implementate și planificate de Guvernul Bolojan.
Presiuni la nivel european și local
În deschiderea evenimentului, Volker Raffel, Președintele AHK România și CEO E.ON România, a subliniat provocările multiple cu care se confruntă mediul de afaceri european: ascensiunea naționalismului care fragmentează unitatea europeană, competitivitatea erodată și lipsa unei piețe financiare europene robuste.
La nivel local, instabilitatea financiară a pus România în pericol de a-și pierde statutul de destinație favorabilă pentru investiții, fapt reflectat imediat de piața de capital. „Dacă ajungem acolo, înseamnă o depreciere imediată a leului, creșterea dobânzilor, contracție economică și dificultăți suplimentare în atragerea fondurilor europene. În final, vorbim de o problemă politică greu de rezolvat”, a avertizat Volker Raffel. Totodată, el a salutat inițiativele de reformă ale guvernului, dar a cerut reducerea birocrației și renunțarea la taxele care penalizează investițiile.
Reforma, o necesitate urgentă
Sebastian Metz, Director General AHK România, a remarcat că mediul privat este dispus să își asume parte din efortul reformei, însă a cerut o implicare reală și din partea administrației publice. „Firmele trebuie lăsate să aibă resurse și profit pentru a investi, altfel riscăm să pierdem competitivitate într-un context internațional extrem de tensionat”, a spus acesta.
Din partea Guvernului, Mihai Jurca a recunoscut cauzele structurale ale dezechilibrelor bugetare – colectarea slabă a impozitelor, cheltuieli necontrolate și investiții nesustenabile – și a anunțat măsuri pentru susținerea companiilor, inclusiv credite garantate de stat și un nou pachet de stimulente economice.
Adaptarea industriei auto
Panelul „În culisele industriei auto: Germania și România sub lupă” a adus în discuție realitățile dificile ale industriei auto europene. Profesorul dr. Christian Rödl (Rödl & Partner), Dan Lăzărescu (Bosch Cluj) și Andreas Lier (BASF România) au evidențiat stagnarea sectorului în ultimul deceniu și presiunea competiției chineze, puternic susținută prin subvenții.
Soluțiile identificate de specialiști vizează investițiile în inovare:
- dezvoltarea de autovehicule electrice atractive și accesibile,
- recalificarea dezvoltatorilor de software în specialiști cloud, în condițiile în care mașinile autonome vor necesita conectivitate permanentă,
- înlocuirea metalelor cu materiale plastice avansate și extinderea economiei circulare prin reciclarea bateriilor.
România și Germania, parteneri strategici
Una dintre concluziile optimiste ale discuției a fost menținerea și consolidarea cooperării dintre Germania și România. Dacă România aduce dinamism și capacitate de producție, Germania furnizează know-how tehnologic și creativitate. Această complementaritate oferă șansa depășirii crizei și consolidării unei industrii auto europene competitive pe termen lung.
Foto: AHK România