Photo by Gaelle Marcel on Unsplash

Munca relevantă, utilă, reprezintă pentru mine o sursă de satisfacție  mai mare decât banii, recompensele, recunoașterile. Mulți dintre cei  cu care m-am întâlnit sunt la fel ca mine, iar cercetări recente arată  și ele că munca cu sens motivează, conduce la bune performanțe,  implicare și entuziasm, reduce stresul și pericolul de depresie. 

Ce dă sens muncii? Ce să facă cei ce conduc  oameni pentru ca ei să nu spună: “La ce-o fi bun  atâta efort?”.

Când are munca sens cu adevărat? 

Cercetările arată că a desfășura o muncă  semnificativă le creează oamenilor sentimente de  împlinire, de mândrie, indiferent de gradul lor de  calificare și de domeniul de activitate. Mulți doresc  să facă ceva care este mai important pentru alții  decât pentru ei înșiși, cu impact pentru anumite  grupuri, pentru societate. De exemplu, ce-i poate  aduce mai multă satisfacție unui profesor, trainer,  sau consultant ce lucrează cu manageri sau cu  antreprenori, decât succesul acestora atunci când  aplică ceea ce au învățat sau ce au fost sfătuiți  să facă? De multe ori, utilitatea, sensul muncii, relevanța  ei, se manifestă cu mai multă putere în timpul  activităților foarte dificile, chiar dureroase. Să  ne gândim, de exemplu, la cei care lucrează în  instituții de asistență pentru bolnavi în stadii  terminale (îmi vine în minte acum Hospice Casa  Speranței, despre care am scris anul trecut). Efortul  și sufletul investite pentru a le face mai suportabilă  o perioadă atât de grea, rezolvarea situațiilor care  uneori păreau insurmontabile, un mic zâmbet  printre lacrimi de durere și disperare, dau muncii  lor mult mai mult sens decât o activitate obișnuită. Conștiința relevanței muncii nu apare  tot timpul. Sunt perioade lungi de efort  când oamenii nu se gândesc la asta. Dar,  la un moment dat, sentimentul de datorie  împlinită îi încântă: de exemplu, atunci  când o operație foarte dificilă salvează o  viață, când o operă de artă este admirată cu  emoție sau premiată, un proces câștigat face  dreptate unui om greu încercat, etc. Aceste  momente șterg din memorie ore lungi de  efort, supărări, sentimente neplăcute. Bucuria și mândria muncii cu sens este  trăită cu intensitate, dar scurt, apoi este  uitată. Ea reapare în memorie doar în cadrul  reflecției retrospective, fie la îndemnul altora,  fie ca un foarte bun obicei personal. Acest  obicei contribuie la creșterea creativității  și a experienței și conduce la dezvoltarea  sentimentelor de încredere și de respect  față de propria persoană, de împlinire și  de stare de bine. Oamenii nu reflectează  spontan, în timpul unei activități susținute,  în timpul zilei. Mai mult: mi s-a întâmplat  să întâlnesc persoane, chiar mature, care nu  se gândiseră niciodată la astfel de lucruri.  Nu întâmplător, nu se aflau în cele mai  bune relații cu ele însele și cu cei din jur, nu  aveau o bună stare, energie și productivitate. Relevanța muncii depășește contextul profesional și se  răsfrânge asupra celorlalte laturi ale vieții: viața personală,  de familie și socială. Cei cu o activitate profesională foarte  relevantă sunt adesea mai iubiți și mai respectați de  familie, prieteni și comunitate decât ceilalți. De câte ori  nu se mândresc copiii, părinții, bunicii, cunoscuții cu un  profesionist, sau manager, sau antreprenor de valoare?  Mulți clienți, sau studenți de ai mei sunt motivați să facă  lucruri relevante tocmai în acest scop, iar rezultatele sunt  excelente. Rudele și prietenii sunt adesea ambasadorii lor  cei mai înfocați, ce le recomandă clienți, sau uneori îi ajută  la greu. Doar că aici simt nevoia să plasez un avertisment:  uneori poate apărea și reversul medaliei. Un focus prea  mare asupra muncii și a utilității ei pentru clienți și pentru  mediul de lucru poate avea un impact negativ asupra  echilibrului general al vieții. Excesele conduc de obicei  la probleme de sănătate, sau emoționale. Doar armonia  dintre viața personală, de familie, profesională și socială  asigură, pe termen lung, starea de bine din punct de vedere  fizic, intelectual, spiritual și emoțional. Cu alte cuvinte: să  nu ne cufundăm în muncă, uitând total de noi, de familie  și de prieteni, ci să ne trăim viața la maximum. Putem să  ne îmbolnăvim, să rămânem singuri și nefericiți. Să  fim întotdeauna recunoscători pentru realizările  noastre, să ne bucurăm de ele și să dăm și  altora din ceea ce am obținut.

Cum apare sentimentul de  inutilitate a muncii? 

Ce-i determină pe  oameni să rostească  printre dinți,  sau să se  gândească  plini de  obidă: “La ce  bun să fac asta?”  sau: “La ce bun să  mai fac asta?” Cercetările au arătat că  sentimentul că munca nu are rost  apare ca urmare a comportamentelor  greșite ale superiorilor.  Uneori, alergând după profit, superiorii nu-i  lasă pe oameni să-și facă treaba în interesul clienților.  Am asistat, de exemplu, la declinul unei clinici de unde  medicii buni au plecat pentru că proprietarul le-a impus  să reducă atât de mult durata consultațiilor, încât simțeau  că nu-și mai puteau trata pacienții. Multor șefi li se pare de la sine înțeles  ca oamenii să performeze și neglijează să  le recunoască eforturile sau realizările  deosebite, în schimb nu pierd nici o ocazie să  îi critice la cea mai mică greșeală. Uită chiar  să-i salute și trec pe lângă ei fără să-i vadă.  Sau le dau continuu sarcini neimportante, ce  nu corespund fișei postului, îi obligă să facă  lucruri inutile, sau îi expun la riscuri fără să le  asigure protecție. Nu țin seama de experiența  și de părerile lor și le impun să-și facă treaba  într-un fel care contravine judecății lor. Alt  păcat pe care îl fac este să-i trateze inechitabil  pe angajați, promovându-i sau mărindu-le  salariile după bunul plac și nu conform  performanței. Astfel de comportamente  reprezintă motive importante pentru care  oamenii simt că muncesc fără rost.

Ce este de făcut în organizații? 

Oamenilor la place să lucreze în organizații  relevante, cu impact pozitiv asupra mediului  și societății, animate de valori care se  armonizează cu ale lor. Liderii sunt chemați să  comunice clar și cu un limbaj care motivează  valorile, misiunea și viziunea organizației,  și să conducă activitatea în conformitate cu  ceea ce a comunicat. A declara că activitatea  unei clinici este pusă în slujba pacientului  și a reduce nejustificat de mult durata  consultaților îi derutează și îi demotivează  pe angajați și distruge încrederea. Superiorii au datoria să contribuie la  creșterea relevanței fiecărui post, scoțând  în evidență importanța sa pentru organizație  și societate și oferind sprijin și soluții pentru  aspectele sale dificile și mai puțin plăcute. Adevărații lideri au un comportament plin  de apreciere, respect, sprijin, corectitudine și  încurajează relațiile pozitive dintre oameni,  feedback-ul din care învață, exprimarea  reciprocă a recunoștinței și aprecierii. Ei  scot în evidență, ori de câte ori este cazul,  relevanța activității pentru organizație,  clienți, societate. Astfel de lideri atrag, rețin  și asigură o experiență pozitivă de muncă  pentru oameni, iar aceștia se vor strădui din  răsputeri să depășească toate obstacolele și  să atingă rezultatele dorite.
Articol preluat din numărul 264, februarie 2020, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.