De obicei, spre finalul interviului, intervievatorul vă va oferi posibilitatea de a adresa întrebări. Profitaţi de această oportunitate pentru că vă poate aduce anumite răspunsuri care să clarifice aspecte importante.
În momentul în care potenţialul angajator se confruntă cu absenţa întrebărilor din partea candidatului poate considera această situaţie ca o confirmare a lipsei de interes şi implicare a persoanei în discuţie.
Este important să vă informaţi în legătură cu postul respectiv şi companie înaintea interviului şi să pregătiţi un set de întrebări astfel încât să vă puteţi contura o imagine cât mai amplă în legătură cu jobul pentru care aplicaţi. Este de preferat să aveţi în minte mai multe variante de întrebări pentru a evita situaţia în care pe parcursul interviului angajatorul oferă informaţiile ce urmau a fi solicitate.
Exemple de întrebări ce pot fi adresate în cadrul interviului şi care sunt considerate că fiind esenţiale în scopul poziţionării obiective în cadrul procesului de recrutare:
- Îmi puteţi oferi mai multe informaţii despre companie?
- Care sunt caracteristicile candidatului ideal pentru acest post şi cum mă raportez eu la acest profil?
- Ce calităţi sunt necesare pentru ocuparea acestui post?
- Acest post este nou creat sau este o înlocuire?
- Cum este perceput/poziţionat acest department în cadrul companiei?
- Ce apreciaţi cel mai mult în cadrul acestei companii?
- Îmi puteţi descrie va rog o zi obişnuită de lucru pentru acest post?
- Care sunt provocările cu care m-aş putea confrunta în primele 3 luni / 6 luni / 1 an de activitate în cadrul companiei?
- Care este cea mai mare provocare pentru persoana care va ocupa această poziţie?
- Cum se evaluează succesul în cadrul companiei? Care sunt criteriile de evaluare pentru acest post?
- Cum aţi descrie cultura companiei?
Puteţi obţine în acest mod mai multe informaţii legate de mediul de lucru.
- Cum gestionează de obicei compania dumneavoastră situaţiile dificile? Îmi puteţi oferi un exemplu concret în care compania s-a lovit de o situaţie dificilă şi modul în care s-a gestionat problema respectivă?
Solicitaţi exemple concrete pentru a putea înţelege în detaliu dinamica procesului.
- Vă pot oferi informaţii suplimentare referitoare la parcursul meu profesional sau aveţi nevoie de date suplimentare referitoare la experienţa mea în domeniu?
- Voi avea ocazia să întâlnesc managerul direct sau colegii în cadrul procesului de recrutare?
- În afară de hard-skill urile descrise ca fiind necesare, care sunt soft-skill-urile care ar ajuta la îndeplinirea optimă a sarcinilor / task-urilor jobului?
- Compania oferă posibilitatea de a participa la traininguri sau cursuri de specialitate?
- Există oportunităţi de promovare / dezvoltare în cadrul companiei?
- Îmi puteţi descrie stilul de management al companiei / departamentului?
- Care este politica companiei în ceea ce priveşte transferul către alte departamente sau sedii?
- Există planuri de expansiune / dezvoltare a companiei?
- Care sunt etapele procesului de recrutare?
- Care este termenul în care pot primi un răspuns din partea companiei?
Pentru a vă arată interesul faţă de companie şi pentru a sublinia faptul că sunteţi informat în legătură cu modificările ce apar în piaţa de profil puteţi adresa de exemplu următoarea întrebare (dacă este cazul şi dacă firma respectivă trece prin această situaţie): Ce impact consideraţi că va avea asupra activităţii recenta fuziune între compania dumneavoastră şi compania Y?
Întrebările prezentate mai sus au caracter general-informativ, nu reprezintă o “reţetă” general valabilă. ci doar un punct de plecare.
Se recomandă: adaptarea acestora la specificul activităţii companiei, evitarea situaţiei în care adresaţi întrebări închise la care se răspunde cu da sau nu şi structurarea întrebărilor astfel încât să atingeţi mai multe subiecte. Puneţi intebari care se pot transforma într-o discuţie pe baza răspunsurilor primite.
Informaţiile obţinute în urma interviului trebuie analizate, corelate cu datele furnizate pe parcursul discuţiei şi cu cele aflate ca urmare a consultării altor surse pentru ca la final să vă puteţi crea o imagine cât mai reală despre mediul organizaţional în care urmează probabil să activaţi.