Sunt câteva mii și, indiferent de studii, vârstă sau sex, de vreme și de vremuri, merg în fiecare an pe jos milioane de kilometri. Iar asta deoarece, urmând un model de business vechi de peste 140 de ani, partea cea mai importantă a muncii lor se întâmplă în afara biroului, construind relații directe cu clienții, chiar la ei acasă. Sunt agenții de vânzări de la Provident, furnizor de servicii financiare simple, rapide și personalizate, prima instituție nonbancară (IFN) care a lansat în România împrumutul la domiciliu. Dat fiind specificul muncii, mereu au beneficiat de un program flexibil de lucru, poate și de aceea, în martie 2020, deși nimeni nu era pregătit pentru ce avea să vină, ei s-au adaptat rapid noilor condiții și, în ciuda pericolului și restricțiilor, au dus businessul mai departe. „Noi avem o cultură organizațională adaptată la schimbare, deoarece activăm într-un domeniu supus permanent reglementărilor legislative, și, deși acest aspect reprezintă și o provocare, ne-a antrenat în timp capacitatea de adaptare și viteza de reacție. Am înțeles destul de repede și beneficiile noului stil de lucru, care ne permite să ne organizăm mai bine și să fim mai productivi, iar acum credem că, pentru noi, varianta de lucru în sistem hibrid este cea mai bună”, consideră Marius Ciurariu, director Resurse Umane Provident Financial România, într-un interviu despre schimbările pe care le-a impus pandemia într-o companie în care mare parte din activitate se desfășoară prin interacțiune umană directă. Cum a remodelat pandemia modul de lucru  în Provident? Clienții noștri au nevoie să le oferim  sprijin financiar rapid, iar asta presupune  și interacțiunea directă. Colegii care  merg pe teren au adoptat măsurile  menite să îi protejeze de virus, precum  menținerea distanței fizice sau utilizarea  echipamentelor de protecție. Avem însă  în echipă și multe roluri care permit  adoptarea regimului de telemuncă, iar  colegii s-au adaptat foarte repede la noul  sistem. Dar spațiile de lucru? După primele luni, ne-am dat seama că  biroul trebuie să se transforme permanent  într-un spațiu pentru colaborare. Astfel,  în perioada în care au fost toți colegii  acasă, am decis să reorganizăm spațiul și  să facilităm lucrul în echipă. Am lucrat  cu partenerii noștri de la Colliers, iar  astăzi biroul are un „look and feel” cu  totul diferit de ce am avut până acum. Dacă înainte de pandemie fiecare avea  spațiul lui bine definit, acum cei care vin la  birou trebuie să își rezerve un loc printr-o  aplicație. Mai mult, acum avem mai  multe spații de colaborare, zone dedicate  întâlnirilor, zone de liniște, pentru colegii  care preferă să vină la birou pentru că simt  că aici se pot concentra cel mai bine, dar  și cabine telefonice și zone de relaxare. Cum se creionează așadar viitorul muncii  în compania dvs? Suntem în continuare precauți,  fiindcă pandemia nu s-a terminat, iar  siguranța noastră și a celor din jur este  în mâinile fiecăruia dintre noi. Una dintre  prioritățile noastre a fost să redeschidem  biroul în siguranță, pentru a facilita lucrul  în echipă, iar după mai bine de un an și  jumătate în care colegii din sediul central au lucrat doar de acasă, suntem pregătiți să ne continuăm activitatea în noul context, îmbinând activitatea remote, cu vizitele la birou. Nu este simplu să lucrezi doar de acasă, fiindcă oamenii au nevoie de socializare, iar deseori unul dintre motivele pentru care aleg să rămână într-o echipă este legat de echipă și de faptul că au colegi cu care le face plăcere să se întâlnească, să lucreze sau să vorbească. Încrederea și relațiile se construiesc mai bine offline decât prin Teams. Mai mult, alocăm destul de mult timp jobului, de aceea nu poate să fie doar un loc în care executăm diferite sarcini pe anumite proiecte, ci și o zonă în care schimbăm idei în pauza de cafea despre hobby-uri sau alte subiecte care ne preocupă. De aceea, am încercat să găsim cea mai bună variantă care să răspundă și acestei nevoi și am căzut de acord că trebuie să putem lucra și de la birou. Spuneați, totuși, că aveți mai multe roluri. Aveți abordări diferite pentru fiecare? Da, avem o abordare adaptată în funcție de roluri. Timpul petrecut la birou într-o lună ar trebui să fie de minimum 50%, dar asta variază în funcție de specificul fiecărui rol din companie, iar patru săptămâni pe an, fiecare angajat poate lucra de oriunde dorește. Am definit patru categorii de angajați și o abordare adaptată pentru fiecare: Categoria A cuprinde managerii, care ar trebui să fie prezenți la birou în majoritatea întâlnirilor și să se vadă de cel puțin două ori pe lună față în față cu echipa pe care o coordonează. Au flexibilitate totală în timpul zilei și își pot face programul în funcție de ce alte lucruri mai au de făcut în plan personal sau de momentul în care se simt productivi. Categoria B este formată din colegii care trebuie să fie prezenți fizic la birou tot în proporție de minimum 50%, pentru că acesta este specificul rolului. Diferența este că în ziua în care au venit la birou, vor lucra toate cele 8 ore de acolo. Categoria C este formată din specialiștii din echipe, care decid împreună cu managerul când trebuie să vină la birou și cât timp trebuie să petreacă,  lunar, în sediu. În acest caz, prezența fizică  poate varia între 15-50% din timpul de  lucru. Categoria D include rolurile exclusiv  remote, în care colegii lucrează doar de  acasă.  Cred că nimeni nu poate spune acum  dacă este cea mai bună variantă pe termen  lung, pentru că este prima dată când  testăm acest model de lucru, dar ne-am  propus să fim agili și să ne adaptăm pe  parcurs, în funcție de feedback-ul primit  din echipă și de evoluția lucrurilor. Ultimele sondaje efectuate la nivel global  arată, după această lungă perioadă de  muncă la distanță, o anumită deconectare  a oamenilor - de la business, de la  management, de la organizație - mult mai  mare decât se așteptau liderii. Cum simțiți  dvs pulsul în propria organizație? Nu cred că se poate vorbi despre o  deconectare de la business, mai ales în  contextul în care am remarcat chiar și  îmbunătățirea productivității în anumite  zone din echipa noastră. Analizând  datele interne din cel mai recent sondaj,  implicarea se află la același nivel cu cel  dinainte de pandemie.  Cred că ce le lipsește oamenilor este  socializarea. Înainte de pandemie erau  mai multe oportunități de socializare  și cu colegii din alte departamente, dar  acum comunicarea este mai degrabă  tranzacțională, în echipa de lucru, axată  pe task-uri și KPI. De asemenea, cele mai  mari provocări sunt legare de integrarea  oamenilor noi, deoarece este necesară  interacțiunea fizică pentru a construi o  relație, însă avem încredere că regimul  hibrid ne va ajuta să depășim aceste  provocări. Ca lider, ce credeți că trebuie făcut pentru  a ține oamenii conectați, iar spiritul  organizațional viu, indiferent de context  sau conjunctură? În primul rând, să nu uiți că lucrezi cu  oameni și trebuie să găsești soluții pentru  a-i ajuta să se integreze și să se dezvolte.  Trebuie să fii aproape de ei și să cauți și alte  subiecte de discuție în afară de proiecte  și termene limită. Construind o cultură  bazată pe încredere și colaborare, toată  echipa va avea rezultate bune. E important  și să îi ajuți să aibă încredere în ei și că  sunt decizii pe care le pot lua și singuri. De asemenea, trebuie să știi să creezi  oportunități pentru ca oamenii să  interacționeze. Noi aveam mai multe  acțiuni în acest sens, precum team  huddle, cafea cu directorii, team building  și, începând de luna aceasta, ne vom  revedea de două ori pe lună la birou.  Indiferent dacă are loc virtual sau față  în față, comunicarea deschisă cu colegii  despre ce se întâmplă în business, planuri  viitoare, feedback, direcție, strategie este  critică din punctul meu de vedere. Dar cel  mai important este să te asiguri că sunt  bine și fizic și emoțional, să aloci corect  task-urile, astfel încât să nu ajungă cineva  în situația de burnout. Pandemia ne-a  ajutat să descoperim și o nouă perspectivă  asupra îmbinării vieții personale cu cea  profesională, iar un manager trebuie să  fie atent la nevoile oamenilor din echipă  și să creeze un mediu adaptat nevoilor lor. Mă bucur că pandemia a accelerat  digitalizarea, însă cred că indiferent de  contextul pe care îl vom traversa, trebuie  să căutăm cele mai bune variante pentru a  lucra împreună, fiindcă alocăm mult timp  jobului și dacă ești fericit la birou, cresc  șansele să fii bine și acasă.

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 274 Pentru abonare, click aici