Claudia Clark, Area HR Director, South Central Europe în cadrul British American Tobacco, coordonează din București strategiile de resurse umane pentru 10 piețe diferite din Europa Centrală și de Sud. Ieșirea din zona de confort și acceptarea provocărilor profesionale au ajutat-o să își atingă potențialul.   Claudia Clark, licențiată în științe  economice  și psihologie industrială,  a decis să urmeze acest  drum în contextul în care companiile  care își doreau să performeze cu adevărat  au înțeles rolul strategic și valoarea  adăugată a departamentului de Resurse  Umane. „Companiile cu adevărat performante  înțeleg că un departament de  Resurse Umane  corect dotat și capacitat  creează valoare adăugată prin calibrarea  viziunii strategice asupra afacerii cu cea  asupra oamenilor, prin strategii și politici  care susțin cultura performanței și, inerent,  a rezultatelor  excelente“, explică  Claudia Clark. Din Europa, în Africa,  apoi în Australia  A fost mereu pregătită să accepte  provocări noi și să-și iasă din zona de  confort, fie că a însemnat  să se mute într-o destinație complet nouă (din Africa  în Australia, de la Londra la București), să  preia un rol diferit sau, de multe ori, ambele  variante. Prima provocare majoră a  fost să preia rolul de Reward Manager în  cadrul Unilever pentru regiunea Africii  sub-Sahariene. Apoi, când s-a mutat în  Marea Britanie, a preluat rolul de gestiune  a talentelor și eficiență organizațională, cu  responsabilități în Africa, Orientul Mijlociu  și Asia. A părăsit apoi Unilever pentru o responsabilitate  enormă într-un proiect global  la BP plc, cu impact asupra a 95.000  de oameni din întreaga  lume. În cei șase  ani petrecuți la BAT, a preluat succesiv  noi roluri în gestionarea programului  de  recompense la nivel regional și global.  Cel mai recent, a ales să schimbe și zona  geografică și responsabilitățile, preluând  poziția  de Area HR Director, South Central  Europe  în cadrul BAT. „Sfatul pe care  l-aș oferi unui tânăr ambițios la început  de carieră ar fi să iasă cât mai des din zona  de confort și să accepte provocările profesionale,  ca fiind cea mai sigură cale de a-și  atinge potențialul“, spune Claudia Clark. Un job complex  De altfel, cel mai recent rol acceptat de Claudia demonstrează exact acest lucru.  Regiunea  de care se ocupă este o zonă extrem  de diversă, ceea ce în sine reprezintă  o provocare: sunt 10 piețe (dintre care patru  în Uniunea Europeană); au opt monede  naționale, trei fabrici și șapte sindicate ale  angajaților. Cea mai mare provocare pentru  ea este să coordoneze toate activitățile  specifice acestui departament: recompense,  gestiunea și dezvoltarea talentelor, planificare,  sisteme informatice și eficiență  organizațională  și, mai ales, să identifice  prioritățile  în cele 10 piețe diferite. „La  BAT, ne mândrim cu diversitatea oamenilor  noștri pe plan cultural și ca experiență  profesională, pentru că afacerea se dezvoltă  datorită ideilor și experienței vaste a acestora.  La nivel global, dezvoltăm politici pentru  asigurarea bunăstării angajaților noștri, precum  programul Parents@BAT, implementat  în toate țările în care operăm, care sprijină  noii părinți în găsirea unui echilibru adecvat  între viața de familie și cea profesională.  Sau programul Your Voice, prin care aflăm  percepția colegilor despre mediul de lucru,  despre rolul fiecăruia în cadrul strategiei  de business și căutăm permanent soluții  de îmbunătățire a mediului de lucru“, mai  spune Claudia Clark. În cazul ei, cea mai mare provocare este  gestionarea eficientă a timpului, mai ales  că într-o companie precum BAT, dinamica  este uimitoare, iar convingerea ei este că  performanța pe termen lung necesită strategii  de HR conectate la businessul de mâine. Claudia Clark spune că este foarte mândră  de faptul că BAT a primit din nou, în  2019, certificarea de Cel mai bun angajator  la nivel global în 43 de piețe, printre  care și România. „Ceea ce mă bucură cel  mai mult sunt beneficiile  reale obținute în  urma politicilor și practicilor pe care le-am  aplicat, pentru oameni și pentru companie  deopotrivă. Mă bucur să observ cum colegi  pe care i-am îndrumat la un moment  dat ajung să-și desăvârșească potențialul  profesional. Cred cu tărie că parte din  rolul meu este să instruiesc viitori competitori  în plan profesional – este singura  cale pentru consolidarea culturii de înaltă  performanță“. 
„✓ Cred că este important ca femeile să-și maximizeze potențialul  în roluri de conducere. Primul meu model a fost bunica, fiindcă  nu permitea niciodată ca circumstanțele sau contextul cultural să îi  stea în cale. Apoi, prima mea șefă la Unilever, care m-a încurajat să  fiu eu însămi în profesie, cu propriile mele păreri și instincte. Un  model recent este Karren Brady, vice-președinte la clubul de fotbal  West Ham United – mi-ar plăcea foarte mult să o cunosc personal.  Am ascultat-o la un eveniment organizat de BAT în Londra și mi  s-a părut un model de femeie de succes într-un mediu profesional  dominat de bărbați, reușind în același timp să-și păstreze eleganța  și feminitatea. ✓ Cred că familiile sunt unice în felul lor și nu putem defini un rol  care să se potrivească fiecăruia. În lumea modernă este important ca  familia să se adapteze propriilor nevoi, nu concepțiilor generale despre  roluri și atribuții. În familia noastră, spre exemplu, am inversat complet  stereotipurile – nu ne conformăm unor roluri care nu ni se potrivesc.  Cred, de asemenea, că această discuție va evolua odată cu parcursul  nostru în viață – modul în care ne atribuim responsabilitățile în familie  azi se va schimba cu siguranță peste câțiva ani, când ne vom retrage  din activitate. ✓ Mi-ar plăcea să petrec mai mult timp cu soțul meu, cu familia de  acasă și cu prietenii. Presiunea crește odată cu responsabilitățile profesionale  și cred că fiecare dintre noi trebuie să găsească acel echilibru  necesar între muncă și viața de familie. Nu sunt singura care se  confruntă cu această provocare și cei mai mulți oameni de succes  din companii și-ar dori să petreacă mai mult timp cu familia. Va  veni cu siguranță o vreme când voi diminua timpul alocat carierei în  favoarea celui petrecut cu soțul meu. ✓ Pentru mine e important să nu-mi compromit niciodată  integritatea.  Mediul de afaceri de azi presupune inițiative  complexe și adesea  costisitoare. Îmi amintesc de o propunere prezentată la un moment  dat șefului unui departament de Resurse Umane, care implica  și o miză sensibilă. Am comis atunci greșeala de a alege varianta  mai facil de aprobat în locul celei pe care eu o consideram, de fapt,  ca fiind cea corectă. Cum orice propunere trebuie argumentată, am  fost nevoită să susțin un demers în care, de fapt, nu credeam deloc  și mi-am pus astfel în joc propria credibilitate. Din acel moment,  am ales să nu mai susțin niciodată un proiect în care nu cred, chiar  dacă opțiunea mea nu este cea mai populară. Prefer ca în cazul unor  eventuale consecințe negative pe care trebuie să le suport, măcar să  fie pentru ceva în care cred cu toată inima. ✓ M-am născut în Johannesburg, Africa de Sud. Iubesc natura  Africii – animalele, întinderile  nesfârșite și cerul de o culoare  incredibilă. Traiul în mijlocul  naturii este un miracol pentru suflet.  Cele mai frumoase amintiri le am din jurul unui foc de tabără într-o  seară caldă, când număram miile de stele și ascultam ritmul pașnic al  naturii: greieri, păsări, hiene și, uneori, mersul elefanților.”
Articol preluat din Revista CARIERE, nr. 255/martie 2019, care se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!