Experientele personale ale autorilor acestui articol, conversatiile avute cu clientii si cu colegii in ultimele luni au dus la conturarea catorva ganduri pe care am hotarat sa le punem pe hartie in speranta ca se vor dovedi relevante pentru colegii din breasla HR. Independent de aria de activitate a cititorilor potentiali insa, speram ca cele ce urmeaza sa fie o lectura relevanta pentru toti cei care s-au confruntat sau inca se confrunta in aceasta perioada cu situatii neobisnuite si provocatoare...
Ca sa incepem cu inceputul, din multitudinea de trairi si ganduri avute din luna martie pana in prezent, am sintetizat trei:
- etapele prin care am trecut in a internaliza schimbarile aparute aproape peste noapte au fost similare celor prin care trecem in orice alt tip de schimbare majora din viata noastra personala sau profesionala. Am trecut intr-o prima faza prin socul fata de magnitudinea si implicatiile fenomenului in sine, apoi frustrarea si deznadejdea care au venit impreuna cu noul “stil de viata”, pentru ca, pe masura ce am inceput sa experimentam acest nou “stil de viata”, sa ajungem sa invatam sa facem lucrurile altfel si, in final, sa traim si sa muncim altfel.
-
indiferent de nivelul de sofisticare a „strategiei de management al crizei”, datele/ informatiile factuale, calitatea lor si, mai ales, capacitatea de decizie si transparenta in comunicarea catre audientele tinta au facut diferenta intre anduranta (tradusa ca efort constient si continuu de adaptare la un context mai putin favorabil) si panica (resimtita ca un mecanism care, cel putin in prima faza, blocheaza actiunea).
- ...iar astfel, in contexte de criza, nevoile actorilor din campul muncii, sa le intitulam „nevoile angajatilor”, comparativ cu nevoile noastre „ca oameni” (aceleasi persoane ca mai sus, dar fara sa poarte responsabilitatea indeplinirii unei sarcini de serviciu) se dovedesc a fi aceleasi: fiecare dintre noi, angajat sau nu in campul muncii, a resimtit nevoia de securitate si siguranta (de la cea fizica si financiara, la cea emotionala), de apartenenta - atat fata de grupul de colegi si de prieteni, cat si fata de comunitate (in ciuda interactiunilor limitate de distantarea sociala), de stima si de apreciere a eforturilor depuse si a rezultatelor obtinute si, nu in ultimul rand, nevoia de auto-actualizare - prin simpla adaptare la un context nou, semnificativ mai restrictiv decat cel precedent.
Asadar, tehnologia a devenit intr-un timp nesperat de scurt principala platforma pe care s-a bazat mediul organizational, mecanismele si dinamica acestuia. Intr-un astfel de context, misiunea noastra, a profesionistilor in resurse umane, este aceea de a contribui la durabilitatea acestei schimbari, ajutand organizatia, in ansamblul ei, liderii si angajatii sa imbratiseze utilizarea tehnologiei la scara larga si in contexte obisnuite de activitate (nu doar in cele de criza). Instrumentele ce pot fi folosite in acest sens sunt variate: de la strategii de invatare si dezvoltare, pana la programe extinse de management al schimbarii.
Pe de alta parte, progresul observat in ultimele luni ne demonstreaza, prin experienta practica, faptul ca adoptia tehnologiei se construieste, in primul rand, pe intelegerea de catre utilizatori a beneficiilor (mai ales a celor individuale) derivate din folosirea ei. In consecinta, credem ca succesul initiativelor viitoare de digitalizare va depinde foarte mult de modalitatea in care organizatiile vor reusi sa asigure in randul angajatilor acel nivel elementar de intelegere („awareness”) a unei tehnologii si, mai ales, a beneficiului individual al utilizarii ei. Nu de alta, dar tentatia de a abandona aceste noi tehnologii in momentul “revenirii” este una mare, atata timp cat gradul de frustrare acumulat in aceasta perioada este inevitabil asociat si cu aceasta dimensiune. Un awareness al beneficiilor de durata ale tehnologiei insa, lucruri la care acum poate nu meditam, ar fi deci un prim pas recomandabilMecanisme decizionale sintetice
Pe parcursul ultimelor luni, organizatiile s-au confruntat cu o situatie aparent contradictorie: nevoia de a asigura continuitatea activitatii si (aproape) aceleasi rezultate, concomitent cu nevoia de eficientizare a costurilor (preferabil, fara un impact major si imediat asupra angajatilor). In structura de costuri a multor organizatii, capitalul uman este un element semnificativ de investitie. Iar oamenii de resurse umane au fost rechemati la discutia care nu mai avusese loc de ani de zile: s-au cerut ganduri concrete pentru identificarea si implementareaa acelor solutii menite sa balanseze cele doua nevoi ale companiei. Iar acest exercitiu nu a fost totusi primul de acest gen pentru multi dintre noi: obisnuim sa incepem cu principiile de design (ce isi doreste organizatia, ce este acceptabil pentru angajati, ce este gestionabil pe termen scurt si mediu etc.), stabilim ipotezele de lucru (care sunt elementele asupra carora putem interveni), identificam si exploram cateva scenarii potentiale, il selectam si il implementam pe cel considerat adecvat de catre business - o abordare riguroasa, care necesita, in acelasi timp, analize aprofundate si de lunga durata. Pe de alta parte, ultimele luni au fost despre a decide si de a actiona rapid, astfel incat sa fie asigurata continuitatea activitatii in conditiile presiunii reducerii instantanee a costurilor. Elementele cu ajutorul carora noi am constatat ca poate fi asigurata deopotriva rapiditatea si calitatea rezultatului dorit mai sus au fost:- inlocuirea „principiilor de design” cu ”alegerea bataliilor care merita purtate”, tinand cont de exemplu de impactul acestora asupra angajatilor versus impactul general in P&L (cu titlu de exemplu, decizia de a nu recompensa performanta ridicata, chiar daca eliminarea platilor are un impact marginal in P&L, era o batalie care merita purtata in aceasta perioada?);
- reducerea apriori/ „by design” a ipotezelor de lucru si concentrarea ulterioara exclusiv pe datele / informatiile esentiale pentru analiza; in fapt o reducere aplicata la o alta reducere, cu scopul integerii magnitudinii impactului (aproximativ) si posibilitatea derularii comparatiei azi, pentru ca maine actiunea sa poata fi implementata;
- aproximarea scenariilor viitoare (de preferat, „dintr-un click”), in detrimentul analizelor descriptive detaliate.
- misiunea liderilor organizatiei, care au rolul de a isi pastra mai mult decat orice rigoarea si postura. Desigur, e interesant sa ascultam in premiera pespectiva si viziunea liderilor despre aceasta „noua realitate”, insa ceea ce oamenii au primit cu bratele deschise a fost echilibrul si blandetea tonului lor, fara sa solicite neaparat strategii inovatoare de business.
- misiunea managementului operational, care are rolul de a sti ce si cum poate fi „pivotat” la nivel de structuri organizationale, la nivel de post si de individ, si de a contribui la dezvoltarea si implementarea capabilitatilor tehnice necesare (sisteme, procese, cunostinte, abilitati). Un management operational imaginativ si creativ, alaturi de un lider echilibrat sunt cei mai buni companioni pe care un angajat i-ar putea avea.
-
misiunea echipei de resurse umane, care are rolul vital de a energiza, de a comunica, a implementa tactici specifice pentru a face tranzitia si viata din timpul ei mai usoara tuturor.
- ce este posibil (de exemplu, „care este numarul de angajati care pot fi acomodati in spatiul disponibil, tinand cont de masurile impuse”)?
- ce este critic (de exemplu, „care sunt segmentele de angajati care trebuie sa revina cu prioritate la locul de munca”)?
Am constatat insa cu uimire ca a treia, si poate cea mai importanta dintre intrebarile posibile, fie nu a fost pusa, fie nu a fost adresata interlocutorilor relevanti:
- Ce este preferat de catre angajat(i)?
****

