Cele mai des întâlnite tipuri de hărțuire psihică sau emoțională la locul de muncă
Roxana Roseti
În anii '80, profesorul Heinz Leymann era cel care introducea conceptul de mobbing în mediul organizațional. Delimitându-l de cel de bullying, care e folosit uneori ca sinonim. În viziunea lui Leymann, bullyingul presupune mai ales agresiunea fizică şi ameninţarea, în vreme ce în mobbing agresivitatea se manifestă adesea în mod subtil, prin manipulare socială, iar existenţa sa poate fi conştientizată târziu.
Organizaţia Internaţională a Muncii a elaborat de-a lungul anilor numeroase studii legate de hărţuirea morală la locul de muncă. Un fenomen semnalat din ce în ce mai des: la nivelul Uniunii Europene, potrivit statisticilor, 9% dintre angajaţi au declarat ca au fost hărţuiţi moral la locul de muncă, iar în România, statisticile indică faptul că jumătate dintre angajaţii sunt stresaţi la locul de muncă.
Hărțuirea psihologică într-un mediu profesional se referă la comportamentul abuziv, manifestat prin conduită, comentarii, acțiuni sau gesturi nepotrivite între angajații unei companii. Aceste manifestări sunt repetitive, nesolicitate și au efecte negative serioase asupra demnității și stării psihice ale persoanelor afectate, rezultatul fiind un mediu profesional neproductiv.
Nu toate formele de hărțuire psihologică sunt interzise de lege. Deși hărțuirea cu motivație rasială, sexuală sau discriminatorie față de orice grup sau minoritate este clar definită de sistemul legal, forme mai subtile, precum glumele nepotrivite sau un comportament general abuziv sunt mai greu de încadrat în lege.
Comportamentul nepotrivit poate lua multe forme, însă anumite acțiuni sunt comune majorității cazurilor de hărțuire psihologică la locul de muncă:
- Remarci nepotrivite, ofensive sau degradante la adresa unui coleg sau subaltern
- Gesturi făcute cu menirea de a intimida, făcute de obicei în mod repetitiv
- Discreditarea unei persoane în față colectivului prin răspândirea de zvonuri despre această și alte remarci ce au scopul de a umili, ridiculiza, sau de a critică obiceiuri și convingeri personale ale victimei
- Atribuirea unor sarcini profesionale mult sub demnitatea sau nivelul profesional ale unui subaltern, de către o persoană aflată mai sus în scară ierarhică a companiei
- Nelasarea unui coleg de a se exprimă liber la locul de muncă, prin critici, amenințări și întreruperi constante ce afectează relațiile profesionale dintre acesta și ceilalți colegi
- Ignorarea și izolarea unei persoane prin negarea comunicării cu aceasta.