“2011 se anunta a fi un an dinamic, marcat de dezghetarea pietei fortei de munca si de noi proiecte internationale dezvoltate in Romania. O caracteristica dominanta, nu numai pentru zona de IT, ramane calitatea si pregatirea oamenilor, companiile, fie ele mai mici sau gigantic, cautand oameni competenti si responsabilizati”, spune Ionut Balintoni, managing partner Qualia.

Principalele trei trenduri care vor caracteriza sectorul IT in 2011 sunt, in opinia specialistului, urmatoarele:

  1. Angajatorii vor opta in continuare pentru programatori cu experienta (in special cei axati pe Java si tehnologii conexe)
  2. Companiile vor continua sa externalizeze - astfel angajatii vor avea posibilitatea sa lucreze, din Romania, pentru companiile la care viseaza
  3. Creste numarul joburilor project based.

300-600 de euro, salariul de inceput pentru programatori

O alta consecinta a stabilizarii acestui domeniu este regimul aproape neschimbat al salariilor. Chiar daca la entry level au mai scazut putin, la nivel de seniori si specialisti s-au pastrat pragurile initiale.

Potrivit lui Ionut Balintoni, pentru cei care aleg o cariera in domeniul tehnologiei informatiei, exista doua variante. Se poate opta fie pentru partea de dezvoltare software, fie pentru cea de administrare retele/sisteme. In prima situatie, o persoana care incepe ca programator junior poate castiga la inceput intre 300 si 600 de euro lunar, in functie de nivelul general de pregatire, dar si de tehnologiile alese.

In timp, salariul poate evolua pana la 1.400-2.000 de euro/luna, ca senior software engineer. Evolutia in aceasta cariera poate continua pana la project manager unde vorbim deja despre salarii de 1.800-2.500 euro/luna sau chiar mai departe, pana la nivel de director de departament dezvoltare software (2.500-6.000 de euro/luna).

In ceea ce priveste administrarea de retele/sisteme, un candidat incepe de pe o pozitie de help-desk, timp in care acumuleaza atat know-how, cat si experienta in rezolvarea problemelor specifice. Etapa urmatoare este trecerea pe pozitii de administrator retea/sistem, o persoana care si-a ales aceasta cariera ajungand un excelent specialist pe o anumita tehnologie (ex: Microsoft, Cisco). De asemenea, o alta varianta este coordonarea de proiecte sau departamente IT , inclusiv IT Manager. In ceea ce priveste salariul, pozitiile de entry level sunt situate la 300-500 de euro/luna, in timp ce un senior poate castiga 1.000-1.600 de euro/luna.

“Nivelul de competitivitate si pregatire in domeniu a crescut, astfel ca in prezent sunt preferati cei care au ales o facultate precum Automatica, Cibernetica sau Informatica. Daca vorbim despre programatori, salariul incepe de la o medie de 350-500 de euro/ luna, peste un an nivelul salarial ajungand la 700-800 de euro lunar. Parcursul firesc este ca in 2-3 ani sa ajungi la o pozitie de seniorat, salariul crescand proportional. De aici poti ajunge team leader si mai departe project manager. Evident, daca esti o persoana care nu doreste sa fie implicata in zona administrativa, ci sa devii un mare specialist, te poti concentra pe super-specializari,” a spus Ionut Balintoni.

In IT, nivelul salariilor este influentat de certificarile obtinute (ex: Micrsoft - MCSE, MCP;. CISCO- CCNA, CCNP, CCIE; Security - CISSP, CISA). Aceste certificari pot aduce cresteri salariale cuprinse intre 10 si 50% pentru detinatori.

Salarii Min Med Max
Management
IT MANAGER / CIO / similar 2500 3500 6000
Developers
Software Engineer: 0-2 ani 300 400 600
Software Engineer: 3-4 ani 800 1000 1400
Senior SW Engineer: 4-6 ani 1400 1600 2000
Tech Lead - +6 ani 1800 2000 2500
DBA (Database Admin):
DBA: 2-4 ani 800 1000 1400
Senior DBA: 4-6 ani 1400 1600 2000
Project Manager 1800 2000 2500
QA Engineers:
QA Engineer/Tester: 1-2 ani 500 600 700
QA Engineer: 3-4 ani 800 1000 1400
QA Team Lead: +4 ani 1800 2000 2500
Web/Graphical Designers:
Web Designer: 2-4 ani 600 800 1200
Senior Web Designer: +4 ani 1000 1200 1800
System Engineers:
System Engineer: 0-2 ani 300 350 500
System Engineer: 2-4 ani 500 700 1000
Senior Sys Engineer: +4 ani 1000 1200 1600
Helpdesk (0-2 ani) 200 300 400
Level 2/3 support ( 3-4 ani) 400 500 800
Suport tehnologii
Level 3 support (MS, CISCO etc) 800 1400 2000