Memoria chipului, dincolo de statutul social sau profesional
Roxana Roseti
Antichitatea a cultivat portretul. Iar Evul mediu l-a dat (voit) uitării, lăsând secolului XV posibilitatea de a-l reinventa, inițial pentru uzul unei elite privilegiate. Preocupați de „punerea în scenă” a persoanei, modele și artiști contribuie la elaborarea pozei. Codifică limbajul corporal și gestual și scenografia de fundal. Sună foarte actual, ai zice că este vorba despre “istoria neștiută a photoshopului”. Dar, de fapt, este vorba despre memoria chipului.
Și mai mult decât atât. Priviri piezișe, mâini care ies din cadru, o întreagă “panoplie”, care ne invită complice să intrăm în dialog.
Muzeul Național de Artă al României invită joi, 13 decembrie, ora 17.30, la parterul Galeriei Naționale la vernisajul expoziției Memoria chipului. Portretul în Europa secolelor XVI-XVIII (curator Cosmin Ungureanu). Aceasta reunește lucrări din colecțiile de artă europeană ale muzeului și ale Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Române. Autori consacrați sau anonimi, opere autografe, lucrări de atelier sau școală ilustrează parcursul de aproape trei secole al portretului european. Monarhi, nobili, ofițeri, demnitari ne introduc în lumea puterii. Și a felului în care se dorește aceasta reprezentată. Figuri de umaniști, scriitori, filosofi ai naturii oferă imaginea exemplară a celor iluștri. În timp ce portrete ale unor (astăzi) anonimi evocă pregnant expresivitatea chipurilor umane. Dincolo de statutul lor social sau profesional.