Standardul internațional ISO 10667 reprezintă un ghid de bune practici la nivel global în ceea ce privește procesele de evaluare implementate de departamentele de HR. Alinierea companiilor la acest standard conduce la o profesionalizare a evaluărilor angajaților, reducerea riscurilor și creșterea credibilității proceselor de evaluare atât în rândul angajaților, cât și al managementului.
Așa cum menţionam în articolul „Standardele ISO: coloana vertebralǎ a performanței organizaţionale moderne“, articol publicat în numǎrul anterior al revistei HR Manager, din iunie 2025, Standardul internaţional ISO 10667 este împǎrţit în douǎ pǎrţi distincte:
• ISO 10667-1:2020 Assessment service delivery – Part 1: Requirements for the Client (Furnizarea de servicii de evaluare – Partea 1: Cerinţele pentru client) – standard ce stabilește responsabilitǎţile organizaţiei-client, adicǎ acea companie care so- licitǎ și utilizeazǎ servicii de evaluare;
• ISO 10667-2:2020 Assessment service delivery – Part 2: Requirements for Service Providers (Furnizarea de servicii de evaluare – Partea a doua: Cerinţele pentru furnizorii de servicii) – standard ce definește responsabilitǎţile furnizorilor de ser- vicii de evaluare, cei care proiecteazǎ și imple- menteazǎ instrumente și procese de evaluare.
Pentru cǎ revista HR Manager se adreseazǎ în principal comunitǎţii de specialiști HR din organizaţii, în articolul de faţǎ vom dezvolta partea referitoare la ISO 10667-1:2020, cea care privește direct companiile-client și pașii pe care acestea trebuie sǎ îi facǎ pentru a se alinia standardului și a obţine certificarea ISO 10667-1:2020 Assessment service delivery – Part 1.
Ce tipuri de evaluări sunt vizate
ISO 10667 include o gamǎ largǎ de metode și instrumente de evaluare utilizate în HR și management organizaţional, atât individuale, cât și co- lective. Printre cele mai relevante menţionez:
• Interviurile structurate și semi-structurate – pentru selecţie și promovare;
• Centrele de evaluare (Assessment Centers) – simulǎri, jocuri de rol, studii de caz și observaţii comportamentale – pentru selecţie și promovare;
• Testele psihometrice – evaluǎri de perso- nalitate, aptitudini cognitive, stil de lucru sau mo- tivaţie;
• Chestionarele 360° și feedback multi-sursǎ – pentru o imagine holisticǎ a competenţelor;
• Probe practice și simulǎri de muncǎ – pentru abilitǎţi tehnice sau comportamente aplicate;
• Teste de integritate sau valori organizaţionale – pentru compatibilitate culturalǎ;
• Studii de culturǎ organizaţionalǎ, engagement și satisfacţie – pentru diagnoza climatului și a alinierii la valorile organizaţiei.
Astfel, evaluarea conform ISO nu este doar un instrument punctual de selecţie, ci devine un mecanism integrat de cunoaștere și dezvoltare organizaţionalǎ.
Pașii concreţi pentru implementarea standardului
1. Analiza nevoilor organizaționale
Procesul începe cu o diagnozǎ atentǎ: ce obiective are organizaţia și unde se aflǎ principalele decalaje de competenţe? De exemplu, dacǎ existǎ o ratǎ mare de fluctuaţie de personal, poate fi necesarǎ o evaluare mai riguroasǎ în recrutare; dacǎ se urmǎrește succesiunea în poziţii-cheie, sunt relevante centrele de evaluare sau testele psihometrice de leadership. Aceastǎ analizǎ se documenteazǎ prin rapoarte interne și planuri de HR.
2. Stabilirea cadrului legal și etic
Orice evaluare trebuie sǎ respecte atât legislaţia muncii în vigoare și reglementǎrile de protecţie a datelor cu caracter personal (GDPR), cât și principiile etice de corectitudine și transparenţǎ. Aici includem elaborarea de politici interne clare, consultarea departamentului juridic și definirea res- ponsabilitǎţilor privind prelucrarea datelor personale.
3. Definirea criteriilor pentru furnizori
Compania-client trebuie sǎ își stabileascǎ un set clar de criterii atunci când selecteazǎ furnizorii de evaluǎri: certificǎri recunoscute (ex. EFPA, BPS), experienţǎ de- monstratǎ, metodologii validate știinţific. Aceste criterii trebuie sǎ fie scrise și aplicate în mod obiectiv, pentru a evita decizii bazate doar pe cost.
TIP DE EVALUARE/RESPONSABILITATE  | EXEMPLE DE DOVEZI  | CUM SE PREZINTĂ ÎN AUDIT/ CERTIFICARE  | CERINȚE CONTRACTUALE RECOMANDATE DACĂ SE LUCREAZĂ CU UN FURNIZOR EXTERN  | 
DEFINIREA SCOPULUI EVALUĂRII  | Plan HR, nota de fundamentare, obiective strategice  | Document aprobat de management  | Clauză contractuală privind scopul și obiectivele evaluării  | 
IDENTIFICAREA GRUPULUI-ȚINTĂ ȘI A CRITERIILOR  | Fișe de post, profile de competențe, liste participanți  | Document „criterii de eligibilitate”  | Definirea clară în contract a criteriilor și a grupului evaluat  | 
SELECȚIA FURNIZORILOR COMPETENȚI  | Procedura de achiziții, CV-uri, certificări, contracte  | Arhiva procesului de selecție  | Cerința de certificare EFPA/BPS sau similar, standard metodologic  | 
TRANSPARENȚA FAȚĂ DE PARTICIPANȚI  | E-mailuri, ghiduri, consimțământ informat  | Copii comunicări, formulare semnate  | 
 Obligația furnizorului de a informa participanții corect și complet  | 
PROTECȚIA DATELOR ȘI CONFIDENȚIALITATEA  | Politici GDPR, acorduri de confidențialitate, proceduri IT  | Audit GDPR, contracte de prelucrare  | Clauze privind stocarea, anonimizarea și accesul la date  | 
MONITORIZAREA PROCESULUI ȘI A CALITĂȚII  | Rapoarte de progres, feedback intermediar  | Minute ședințe, ajustări documentate  | Obligația furnizorului de a raporta progresul și calitatea  | 
FEEDBACK ȘI FOLLOW-UP  | Rapoarte individuale și colective, planuri de dezvoltare  | Dovezi de transmitere, agende întâlniri  | Furnizarea de rapoarte și sesiuni de follow-up  | 
AUDIT INTERN ȘI ÎMBUNĂTĂȚIRE CONTINUĂ  | Rapoarte audit, planuri corective, KPI-uri  | Evidențe neconformități și acțiuni corective  | Dreptul clientului de a audita furnizorul  | 
4. Comunicarea transparentǎ cǎtre participanți
Angajaţii sau candidaţii care iau parte la evaluǎri tre- buie informaţi clar cu privire la scop, metodǎ, utilizarea rezultatelor și drepturile lor. Aceasta presupune ghiduri de informare, e-mailuri explicite, sesiuni de întrebǎri și rǎspunsuri, dar și obţinerea consimţǎmântului informat. Transparenţa sporește încrederea și legitimitatea procesului.
5. Pilotarea și ajustarea metodelor
Înainte de a rula un program de evaluare la scarǎ mare, este recomandatǎ o fazǎ pilot pe un eșantion mai restrâns.
Aceasta permite verificarea relevanţei instrumentelor, ajustarea proceselor logistice și adaptarea la cultura orga- nizaţionalǎ. De exemplu, dacǎ un test psihometric nu este bine înţeles de participanţi, compania poate opta pentru o variantǎ localizatǎ sau pentru un alt furnizor.
6. Implementarea la scarǎ largǎ
Dupǎ pilot, compania poate trece la implementarea completǎ. Aici devin importante planificarea riguroasǎ, programarea grupurilor-ţintǎ, trainingul observatorilor și respectarea standardelor contractuale stabilite cu furnizorii. Tot acest proces trebuie documentat și arhivat pentru a fi auditat ulterior.
7. Feedback și follow-up
O evaluare responsabilǎ nu se încheie odatǎ cu raportul final. Participanţii trebuie sǎ primeascǎ feedback personalizat sau colectiv, iar organizaţia sǎ elaboreze planuri de dezvoltare sau acţiuni corective. De exemplu, un studiu de engagement trebuie urmat de iniţiative vizibile, altfel încrederea angajaţilor scade.
8. Audit și îmbunǎtǎțire continuǎ
Ultimul pas presupune verificarea internǎ a întregului proces și identificarea ariilor de îmbunǎtǎţire.
Se realizeazǎ rapoarte de audit intern, se definesc KPI-uri (timp de recrutare, calitatea deciziilor, impact asupra retenţiei) și se imple- menteazǎ acţiuni corective. Aceastǎ buclǎ de feedback garanteazǎ cǎ evaluǎrile nu sunt doar o practicǎ punctualǎ, ci un sistem matur, aliniat standardelor ISO.
Un principiu fundamental pentru a te certifica ISO: nu este suficient sǎ faci lucrurile așa cum trebuie; pentru certificare trebuie sǎ poţi demonstra prin documente și evidenţe clare cǎ cerinţele au fost îndeplinite.
Concluzie
Evaluǎrile sunt esenţiale, dar aplicarea lor responsabilǎ este criticǎ. ISO 10667-1:2020 oferǎ companiilor-client un cadru clar și cerinţa de a demonstra cu dovezi concrete și clauze con- tractuale ferme respectarea fiecǎrui pas: de la definirea scopului pânǎ la follow-up și audit.
Astfel,certificarea nu devine doar o formalitate, ci un proces de maturizare organizaţionalǎ care aduce transparenţǎ, încredere și performanţǎ pe termen lung. Iar ca recomandare finalǎ, nu uita: întreabǎ-ţi furnizorii dacǎ sunt certificaţi conform ISO10667-2:2020, standardul dedicat responsabilitǎţilor furnizorilor de evaluǎri, pentru a te asigura cǎ întregul lanţ de evaluare respectǎ cele mai înalte standarde internaţionale.
TIP DE EVALUARE/RESPONSABILITATE  | EXEMPLE DE DOVEZI  | CUM SE PREZINTĂ ÎN AUDIT/ CERTIFICARE  | CERINȚE CONTRACTUALE RECOMANDATE DACĂ SE LUCREAZĂ CU UN FURNIZOR EXTERN  | 
INTERVIURI STRUCTURATE  | Ghiduri, matrice competențe, rapoarte  | Arhivare ghiduri, training recrutor  | Metodologie inclusă în contract, cerințe formare intervievatori  | 
CENTRE DE EVALUARE  | Plan centru, scenarii, rapoarte  | Minute evaluare colectivă  | Certificarea observatorilor, standarde metodologice  | 
TESTE PSIHOMETRICE  | Certificarea instrumentului, rapoarte  | Contracte cu furnizor licențiat, dovezi EFPA/BPS  | Obligația utilizării testelor acreditate, confidențialitate rapoarte  | 
FEEDBACK 360°  | Chestionare, rapoarte individuale și agregate  | Politici de confidențialitate, exemple rapoarte  | Asigurarea anonimatului participanților  | 
PROBE PRACTICE ȘI SIMULĂRI  | Descriere probe, criterii, rapoarte  | Instrucțiuni scrise, arhivă rezultate  | Relevanța și obiectivitatea probelor stipulate în contract  | 
TESTE DE INTEGRITATE/VALORI  | Justificare, rapoarte validare, consimțământ  | Proceduri etice, comunicare scop  | Clarificarea limitelor de utilizare a rezultatelor  | 
STUDII CULTURĂ, ENGAGEMENT, SATISFACȚIE  | Chestionare, rapoarte agregate, planuri follow-up  | Minute prezentări, documente follow-up  | Utilizarea exclusivă a datelor agregate, follow-up obligatoriu  | 
❈ EFPA = European Federation of Psychologists’ Associations (Federaţia Europeanǎ a Asociaţiilor de Psihologi) este organizaţia- umbrelǎ care reunește asociaţiile de psihologi din Europa. EFPA are un model de acreditare pentru teste psihometrice (denumit EFPA Test Review Model) care stabilește criterii clare de calitate: validitate, fidelitate, transparenţǎ, eticǎ. Când un test este „aprobat EFPA”, înseamnǎ cǎ a trecut printr-o evaluare riguroasǎ la nivel european.
❈ BPS = British Psychological Society (Societatea Britanicǎ de Psihologie). Este organizaţia profesionalǎ a psihologilor din Marea Britanie, foarte influentǎ la nivel global. BPS are propriile standarde de testare psihometricǎ și oferǎ acreditǎri pentru utilizatori (de exemplu, Certificate of Competence in Occupational Testing). Dacǎ un test este „acreditat BPS”, înseamnǎ cǎ respectǎ criterii stricte de calitate psihometricǎ și eticǎ.