Mai sunt câteva zile până la Black Friday 2025, care va avea loc, în România, pe 7 noiembrie. Este ziua cu creșteri record de vânzări și, implicit, volume semnificative de produse livrate. În acest context, DPD România prezintă o serie de recomandări pentru retaileri, menite să maximizeze interesul pentru comerț online și să faciliteze livrarea eficientă a cumpărăturilor.
Conform European E-Commerce Report 2025, peste 82% dintre cumpărătorii online din România folosesc telefonul pentru achiziția produselor. În timpul campaniilor de Black Friday, tranzacțiile finalizate pe smartphone sunt majoritare. Toate acestea se reflectă în livrări, cu aproape 2 milioane de colete livrate într-o singură zi.
În 2024, DPD România a efectuat peste 27 milioane livrări atât direct la cumpărători, cât și în rețeaua Out of Home. În pregătirea sezonului de cumpărături de anul acesta, compania a extins rețeaua OOH (oficii, DPD Shops și Lockere) cu aproape 1.000 de puncte, către un total de 3.100 de locații disponibile la nivel național.
5 recomandări practice
Pregătirea stocurilor și sincronizarea sistemelor (înainte de campanie)
Cel mai frustrant moment pentru un client? Când finalizează comanda, plătește, apoi primește un mesaj de tipul: „Produsul nu mai este în stoc”. Pentru retailer înseamnă bani cheltuiți cu achiziția clientului, dar și o experiență negativă. Problema începe și mai devreme: când informațiile despre produse nu sunt complete sau corecte înseamnă costuri suplimentare neașteptate, întârzieri la livrare și, cel mai rău, pachete respinse.
Soluția: Sincronizarea stocului real cu cel afișat online zilnic, nu doar o dată pe săptămână. În cazul în care sunt mai multe depozite sau locații conectate, sistemul trebuie să „știe” exact de unde se va expedia fiecare produs. Sunt necesare informații complete despre disponibilitate, dimensiuni și greutăți.
Sistemele trebuie testate înainte de campanie cu simulări de volume mari de comenzi și dacă integrarea cu platformele de curierat funcționează eficient. O eroare tehnică descoperită în timpul Black Friday poate însemna mii de comenzi pierdute, potrivit sursei citate.
Comunicarea transparentă despre livrare (în timpul campaniei)
Opțiunile de livrare sunt mai numeroase ca niciodată, atât direct la ușă, cât și out of home. Cumpărătorii vor însă, în primul rând, să știe cu cât mai multă precizie când va ajunge comanda.
„Livrare în 24-48 de ore” sună bine pe site, dar dacă volumul de comenzi e mult peste așteptări, promisiunea devine imposibil de îndeplinit. Iar clientul care aștepta produsul în două zile, dar îi ajunge după două săptămâni, nu va fi mulțumit.
Soluția: Intervale realiste de livrare pe site, care țin cont de volumul prognozat. Clienții prețuiesc mai mult transparența decât promisiunile nerealizate. Trebuie avute în vedere și actualizările proactive prin mail, SMS sau aplicație. Totodată, se vor lua în considerare opțiuni multiple de livrare. Lockerele au devenit extrem de populare tocmai pentru că oferă flexibilitate, la fel și livrarea la DPD Shops. Clientul poate ridica coletul când îi e mai la îndemână, fără să aștepte curierul acasă, spun specialiștii.
Procesarea rapidă a comenzilor (primele 24-48h sunt critice)
Diferența dintre o livrare reușită și una întârziată se face adesea în primele 24 de ore după comandă. Procesarea și predarea rapide cresc șansele ca produsul să ajungă într-un timp rezonabil.
Soluția: Un workflow optimizat de procesare a comenzilor care înseamnă și pregătirea echipei pentru volumul crescut, inclusiv cu recrutări suplimentare. Totodată, e necesară o comunicare transparentă cu furnizorul serviciilor de curierat despre volumele estimate. Nu în ultimul rând, poate fi negociat un program special de preluare a coletelor, în funcție de prognoza comenzilor.
Gestionarea retururilor (planificate din start ca o situație foarte posibilă)
Dacă Black Friday înseamnă vârf de comenzi, luna de după campanie înseamnă vârf de retururi, cu rate de returnare de până la 30% în funcție de nișa magazinului. Problema apare când retururile sunt tratate ca o surpriză, nu ca parte din proces.
Soluție: Politica de retur, comunicată clar și preventiv încă din momentul comenzii. Pot fi incluse în colet instrucțiuni simple pentru returnare și, dacă e posibil, un AWB de retur pre-generat. Acest lucru reduce considerabil fricțiunea și îmbunătățește experiența clientului. Procesul de returnare trebuie să fie simplificat, cu opțiuni precum predarea coletului la un locker, nu doar ridicare de la domiciliu. Iar retururile trebuie procesate rapid, cu returnarea banilor prompt. Un client care a returnat un produs și a primit banii înapoi în mai puțin de 5 zile zile va comanda din nou. Un client care așteaptă 3 săptămâni, probabil nu va mai comanda, atrag atenția experții.
Parteneriat real cu furnizorul logistic
De Black Friday, relația cu furnizorul de curierat poate face diferența între succes și dezastru. Iar parteneriatul înseamnă comunicare constantă și planificare comună.
Soluția: Comunicare proactivă despre volumele estimate, orare de preluare și overview integrat pentru comenzi, retururi și dificultăți care pot apărea, dar și stabilirea clară a rolurilor în echipă pentru cine e responsabil de livrări. Toate acestea se traduc în mai puține întârzieri și o experiență mai bună pentru clientul final. Iar problemele trebuie identificate înainte să devină critice, se arată în analiză.