Photo by freestocks on Unsplash
Situația de criză prin care trece România, alături de aproape întreaga lume, a determinat companiile să găsească soluții acolo unde părea să nu mai existe nicio speranță, pentru a-și proteja deopotrivă angajații și businessul. Pentru Europharm cea mai mare provocare în contextul pandemiei a fost, ca pentru multe alte companii, adaptarea la noua paradigmă. Peste noapte, realitatea s-a schimbat. Au fost nevoiți să găsească soluții rapid, pe de-o parte pentru că schimbarea direcției și a vitezei acțiunilor sunt esențiale în momente de criză și, pe de altă parte, pentru că se află “în linia întâi”.
20.000 de cutii pe oră sunt livrate de Europharm către clienții săi
Comunicarea online a devenit un loc comun Întâlnirile față în față au fost limitate și la nivel de companie, dar păstrând o comunicare eficientă. Cum? Au început să folosească intens platformele de comunicare online, organizează regulat ședințe cu echipele de lucru, meeting-uri cu partenerii, cu clienții etc. În ceea ce privește activitatea de recrutare, acum totul se desfășoară online: de la discuțiile cu agențiile de recrutare, până la intervievarea candidaților recomandați. „Aș spune că toate formalitățile de angajare se desfășoară online și cred că am devenit aproape experți în genul acesta de interacțiuni. Desigur că această situație are plusuri și minusuri. Reușim să “salvăm” sume importante de bani, fiind obligați să renunțăm la ședințele tradiționale de vânzări, la sesiunile de curs față în față, la deplasări și cazări, care erau impuse de astfel de reuniuni. Ceea ce nu-i deloc rău, nu-i așa?”, completează Eduard Stanov. Pe de altă parte, interacțiunea online i-a adus în situația în care să facă o recrutare “de la distanță” la Timișoara, să zicem, iar acum, după 6-7 luni, încă să nu fi avut ocazia să-l întâlnească pe noul coleg. O situație frustrantă, cel puțin pentru oamenii din HR. De asemenea, în acest moment, toate activitățile departamentului intern de pregătire a personalului se desfășoară online. Folosesc platforma internă de e-learning “Iknow”, iar programele de training au fost customizate pentru genul de interacțiune care să nu presupună prezența fizică într-o sală de curs. „Nu pot să nu amintesc cât de mult ne lipsește interacțiunea cu colegii noștri, în sala de curs!... Imaginați-vă că facem role-play-uri via Skype sau Teams!... Cine s-ar fi gândit la asta acum 1 an de zile?” Și totuși, cu interacțiune, recrutare și vânzări online, compania a reușit să dețină controlul într-o vreme în care nimic în jur nu mai pare previzibil/ planificabil. Eduard Stanov spune că au construit planuri de acțiune plecând de la scenarii posibile. „Astăzi putem să spunem, fără teama de a greși, că nimic nu ne mai poate surprinde.” Au planuri cu măsuri aplicabile în funcție de fiecare scenariu, pornind de la cel optimist, până la cel mai puțin fericit. Iar angajații știu exact ce au de făcut, deoarece a fost îmbunătățită semnificativ și comunicarea, prin toate canalele și metodele posibile. „Așa cum spuneam, colegii mei din departamentul Training livrează intern cursuri către toți angajații, care au ca temă inclusiv folosirea eficientă a platformelor de comunicare online.” Acum, când privesc în urmă, îmi amintesc provocările cărora a trebuit să le facem față: acomodarea cu o nouă cultură organizațională, schimbări de structură decise din rațiuni care țin de eficientizare și de optimizarea proceselor, pandemie, lockdown în martie, aproape 100 de angajați din departamentele suport care lucrează remote, negocieri intense cu finanțatorii, care au înțeles că suntem niște învingători și că nu ne speriem de nimic etc., etc. Nu cred că am avut nici măcar o săptămâna “liniștită” din cele 50, câte au trecut de la începutul anului! Și cu toate acestea, suntem în picioare, zâmbitori! Dacă am reușit să facem atât de multe lucruri bune, într-un an atât de complicat, precum 2020, imaginați-vă ce am putea realiza în condiții normale de lucru!... De-abia așteptăm să treacă pandemia!Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 269 Pentru abonare, click aici