Turbulențele economice și tehnologice nu sunt semnele unei crize, ci ale unei evoluții necesare, o transformare care poate deveni un avantaj pentru România, dacă va ști să o valorifice, consideră Radu Giju, Managing Director Romania & Europe Region în cadrul The Access Group, unul dintre cei mai mari furnizori de business management software din Marea Britanie, Irlanda și regiunea Asia-Pacific.

„Absolut orice reașezare a pieței, fie a angajaților, fie a companiilor, este o mare oportunitate. Dacă Industria 4.0 era marele trend înainte de pandemie, AI-ul reprezintă Industria 4.5”.

Potențialul acestei schimbări este imens și comparabil cu momentele cheie care au modelat dezvoltarea tehnologică în ultimele decenii. „În automotive, acum 20 de ani, inovația dura enorm. Acum, cu AI, poți prototipa în șase săptămâni (simbolic, dar aproape de adevăr). La nivel de cloud, Europa a pierdut lupta cu SUA, dar AI-ul poate schimba asta, chiar și pentru România. Cum fibra optică a reaprins digitalizarea României vs. Germania, AI-ul poate crea același avantaj competitiv. Eu rămân 100% optimist”, spune Radu Giju.

El subliniază însă că această transformare tehnologică nu poate fi ruptă de modul în care România își pregătește talentele și de colaborarea dintre companii și universități.

The Access Group a ales investiția timpurie în talent, încă din liceu. „În licee ca Moisil, CNB sunt copii foarte deștepți, mult mai expuși la tehnologie. Copiii mei fac lucruri în ChatGPT la care eu mai stau să mă gândesc, și sunt în IT”, spune el. Compania îi susține pe cei care participă la competiții, dar insistă să facă business, simulări, să ducă un produs până la vânzare. „O pătură de businessuri mici poate susține multe inițiative naționale. Asta e motorul în UK, Australia, SUA. Putem și noi”.

Pe lângă această orientare timpurie, Access Group mizează intens pe training intern realizat de manageri, nu doar de consultanți externi. „Nimeni nu înțelege mai bine ce se întâmplă ‘pe floarea producției’ decât cineva care e acolo”, explică Radu Giju, convins că diferențiatorul real al unei companii nu este programul de training în sine, ci experiența practică a celor care îl livrează. Prin acest model, echipele rămân conectate la realitate, iar învățarea devine organică.

Unul dintre avantajele competitive ale companiei vine din flexibilitatea internă și din libertatea de explorare pe care o oferă angajaților, inclusiv în zona de AI. „Nu avem politică de ‘întors la birou’. Oamenii nu sunt forțați. Îi lăsăm să colaboreze, facem hackathoane, conferințe deschise, să-și aducă prieteni, să vadă ce pot face împreună”, spune el. Rezultatul? Nu doar inovație, ci și o cultură în care oamenii vin la birou pentru că este interesant, nu pentru că sunt obligați.

„La noi ciclul bugetar e din vară în vară. Suntem la mijloc. Ce e diferit anul acesta față de anul trecut: nu s-a schimbat bugetul pentru oameni și pentru atragerea de resurse noi. Trendul ne favorizează ca firmă de tehnologie-creștem”, explică Radu Giju despre bugetele și planurile Access Group pentru anul următor.

Noutatea absolută este apariția unei linii dedicate de buget pentru inovare, inexistente în anii trecuți. „Bugetul de inovare. până acum nu exista ca linie separată. Aici intră și discuția despre senioritate. Vrem să creăm senioritate prin inovare, nu doar prin vechime”, concluzionează Radu Giju.

El a fost unul dintre speakerii evenimentului CEO + HR Roundtable organizat în luna octombrie de Revista CARIERE în parteneriat cu MedlLife si TotalSoft la Timișoara.