De la modele generative la clasificare automată a tranzacțiilor, Inteligența Artificială (AI) aduce beneficii clare: procese mai rapide, mai precise și o reducere semnificativă a efortului manual. Totuși, uneori între entuziasm și implementările reale există o diferență importantă, iar companiile care o înțeleg pot obține un avantaj competitiv major, se arată într-o analiză PwC România, transmisă Revistei CARIERE.

În procesele fiscale, entuziasmul privind utilizarea AI este rezultatul evoluției rapide a modelelor lingvistice de mari dimensiuni (LLM), unde vedem o creștere accelerată a chat-urilor și soluțiilor bazate pe inteligență artificială, în timp ce presiunea de automatizare a proceselor este din ce în ce mai mare odată cu digitalizarea raportărilor fiscale și nevoia de procesare a unor volume semnificative de date. Inteligența artificială poate accelera și susține aceste procese, însă este important de menționat că nu poate compensa lipsa de date, a informațiilor corecte și coerente sau a proceselor standardizate. Mai mult, sunt situații în care, chiar și în prezența datelor, AI nu funcționează încă în fiscalitate. Ne referim la determinarea tratamentului fiscal în situații complexe, analiza fiscală 100% autonomă sau interpretarea legislației fiscale”, potrivit sursei citate.

Scenarii în care AI poate fi folosită cu succes 

Pe de altă parte, sunt multe scenarii în care AI poate fi folosită cu succes, mai spun specialiștii.

„Doar pentru a oferi câteva exemple, ne uităm la soluții bazate pe AI care ne pot ajuta în extracția și structurarea datelor din documente (facturi, contracte, declarații), generarea unor variante preliminare de documente (minute întâlniri, comparații între documente, sugestii de modificări în rapoarte și contracte raportat la legislație), asistenți AI pentru întrebări din procedurile și regulamente interne, identificare modificări legislative în mod facil și chiar reconciliere fiscală și identificarea anomaliilor. Aceste soluții există deja și pot fi personalizate pe specificul nevoilor fiecărei societăți”, se arată în comunicat.

Cu siguranță, modelele lingvistice de mari dimensiuni sunt puternice, iar AI ne poate ajuta în eficientizarea activităților zilnice și a proceselor repetitive sau consumatoare de timp, însă nu poate prelua responsabilitatea fiscală. Factorul uman rămâne esențial, sunt de părere autorii analizei.

Prin urmare, oricât de vaste ar fi volumele de date corecte și standardizate la dispoziția noastră sau oricât de elaborat ar fi promptul folosit, nu trebuie să pierdem din vedere importanța supervizării umane. Acest aspect devine cu atât mai crucial atunci când ne referim la domeniul fiscalității, unde experiența profesionistului este, de multe ori, cheia unor decizii corecte și responsabile. Tehnologia este un aliat puternic, dar controlul și validarea finală trebuie să rămână în mâinile experților”, se mai arată în analiza semnată de Anca Macovei, Director, Tax Technology.

Pentru dezvoltarea și implementarea cu succes a unor soluții bazate pe inteligență artificială trebuie, în primul rând, să identificăm acele situații în care ne poate ajuta, să ne asigurăm că avem disponibile datele relevante și, nu în ultimul rând, că implementăm un cadru robust de control prin implicarea experților umani, asigurând astfel nu doar acuratețea și relevanța rezultatelor generate de AI, ci și respectarea rigorilor fiscale.