După o perioadă de dezvoltare accelerată, în care echipa din România a crescut cu 1.000 de oameni în 18 luni,  până la 1.400 de angajați, The Access Group, unul dintre cei mai mari furnizori de business management software pentru organizaţii din Marea Britanie, Irlanda şi regiunea Asia Pacific, a adoptat o abordare mai calculată, influențată de apariția inteligenței artificiale generative. Răspunsul companiei la această provocare nu este înlocuirea oamenilor, ci transformarea lor.

„Toată lumea e bombardată pe Facebook și LinkedIn cu știri despre companii care investesc masiv în AI pentru ca apoi să renunțe la anumite roluri. Noi încercăm să evităm acest scenariu. Tocmai pentru că avem foarte multe programe interne prin care pregătim oamenii și îi creștem în direcția asta. Inclusiv juniorii care au intrat în academiile noastre își dezvoltă competențele fix în direcția care pentru noi e prioritară în următoarele luni”, spune Alexandra Tureschi.

Astfel, într-un moment în care tehnologia redefinește rolurile tradiționale, prioritatea devine protejarea echilibrului intern și maximizarea potențialului uman existent, pentru a asigura o creștere care nu destabilizează businessul, ci îl consolidează pe termen lung.

„În ultima perioadă nu am mai crescut la fel de rapid, nici noi, tocmai din cauza AI-ului. Ne dorim în continuare să creștem, doar că vrem să o facem cu cap. Să nu ne afecteze businessul. Așa că punem accent pe retenție, pe upskilling și reskilling acolo unde este nevoie, și pe programe de beneficii menite să rețină talentele extraordinare pe care le avem în companie.”, explică Alexandra Tureschi.

Provocarea noilor generații: Feedback constant și micro-învățare

Retenția devine o provocare specifică în cazul tinerilor angajați, care își pot pierde rapid interesul. Alexandra Tureschi admite că organizația se adaptează continuu acestui profil dinamic: metodele de training s-au schimbat radical pentru a răspunde nevoii de viteză și relevanță a generației digitale: „Adaptăm și programele de învățare: nu mai facem programe de 2–5 ani, e mult prea mult pentru ei. Facem module scurte, dense, relevante. Trăim în era comunicării; nu are sens să dublăm ce găsesc pe social media.”

Pentru a combate monotonia, compania mizează pe experiențe inedite și libertate de alegere: „Le menținem interesul și prin tururi interne faine pe AI - subiect „hot” pentru ei. Organizăm evenimente cu bugete mici, dar cu impact. Avem, de exemplu, Big Break, team-buildingul nostru anual: mergem toți în altă țară (am fost în Dubai și în Spania) trei zile și trei nopți; fără program impus, fiecare își alege activitățile, seara ne vedem cu toții. Ne adaptăm săptămânal.”

Un alt pilon al retenției este gestionarea corectă a așteptărilor. Mulți tineri vizează poziții de management într-un timp record, iar rolul HR-ului este să ofere claritate asupra parcursului profesional.

„Mulți ar vrea azi junior, mâine manager. Nu funcționează așa. Avem evenimente de career management, târguri interne de carieră, explicăm pașii: nu ajungi manager mâine; uite ce trebuie să faci. Lucrăm la un sistem de career management: cum ajungi acolo, cât durează, ce competențe îți lipsesc. Îi încurajăm să vină la birou, mai ales pe cei la începutde drum, fără să forțăm. Interacțiunea directă îi ajută să accelereze spre roluri de leadership”.

În cazul angajaților care vizează cariere internaționale rămânând în România, Alexandra Tureschi pune accent pe soft skills strategice, esențiale pentru a naviga în structuri complexe.

„Un skill foarte important este personal branding și country branding, ca să poți dezvolta businessul care te-a crescut până la un punct și să aduci în continuare roluri noi, business nou, pentru compania care te-a crescut. E important să știi să vinzi, să negociezi, să duci mai departe povestea frumoasă a centrului sau companiei”, subliniază Alexandra Tureschi.

În plus, este esențială adaptarea la culturi, ținând cont că rolurile globale acoperă multe țări/continente.

„Uneori e greu să înțelegem cu ce avem de-a face, la fel cum i-ar fi altcuiva greu dacă ar coordona oameni din România. Important e să nu uităm de unde am plecat și să ducem mai departe businessul din care facem parte. Și, dacă putem, să influențăm. Skillul de influencing către board/stakeholderi este foarte important”, adaugă Alexandra Tureschi.

Privind spre viitor, Alexandra Tureschi rămâne optimistă, bazându-se pe un mix sănătos între promovarea internă și atragerea de noi talente. Satisfacția angajaților actuali a devenit cel mai bun motor de recrutare.

„Mediul intern ne ajută enorm: 50% din angajările externe vin prin recomandări interne, lucru care spune mult despre satisfacția colegilor”, punctează Alexandra Tureschi.

Concluzia sa reflectă echilibrul necesar oricărei companii mature: „The Access Group este un brand intern puternic, care ne ajută și extern: suntem mai vizibili, atragem specialiști mai ușor. Ținem balanța: creștem oameni din interior, dar aducem și know-how tehnic/leadership din afară - energia proaspătă de care uneori ai nevoie”.

Alexandra Tureschi a fost unul dintre speakerii evenimentului CEO + HR Roundtable organizat în luna octombrie de Revista CARIERE în parteneriat cu MedlLife și TotalSoft la Timișoara.