Filmul “The Circle” e o producție a anului 2017, un film cu buget restrâns realizat de Tom Hanks. Pelicula reprezintă o adaptare a romanului distopic ,,The Circle” a lui Dave Eggers (pe coperta romanului sursă, cercul seamănă cu un nod chinezesc care se închide perfect, fluid în ideea de infinit oglindit). “Knowing is good. Knowing everything is better” – The Circle.

Un film. Dar nu departe de realitatea imediată chiar. Lumile distopice (n.r. – distopie, termen modern construit prin opoziție cu utopie și care se aplică unei lumi imaginate și negative. Printre creațiile distopice sunt mai renumite „Mașina timpului” a lui G. H. Wells, „1984” de G. Orwell și „Noi” de E. Zamiatin) sunt, de altfel, un trend cinematografic într-o lume cu angoasa colectivă. Situațiile din “The Circle” par rupte din ficțiunile lui Aldous Huxley și George Orwell. Filmul “vine” ca o avertizare despre ceea ce ar putea urma în cazul în care vom fi de acord vreodată să renunțăm la intimitate. Dacă nu am renunțat deja…
În scenariu, compania e sinonimă cu Fratele cel Mare. O tânără se bucura de ocazia pe care o bună prietena i-o oferă: un interviu în cadrul uneia dintre cele mai mari și importante companii - The Circle. Compania din film reprezintă un cerc închis, într-un campus credibil construit pe modelul Apple, Google sau Facebook. Firma le oferă tratament regal atât clienților, cât și agajaților. Totul are un preț, privilegiile sunt momeală, capcana pândește. Orbiți de facilități și atmosfera prietenoasă – chiar foarte, a locului de muncă, angajații pierd din vedere faptul că intimitatea lor este invadată. Cu totul.
De către o companie care înglobează aproape orice sistem, mijloc și unealtă de comunicare. Oportunitatea tinerei se transfigurează, atunci când ea acceptă sa devina subiectul unui experiment - să înregistreze fiecare acțiune a ei. Curând, înțelege: a intrat într-un joc din care nu mai poate ieși, viata ei publică, libertatea și etica nu mai există. Cum va “ieși”până la urmă? Apoteotic, ca în orice film american, dar nu fără a fi interesant (vă rămâne vouă plăcerea de a descoperi dulcea răzbunare a finalului). Final care, ca întreaga poveste de altfel, seamănă cu ceva...

***
Să trecem la Cambridge Analytica. O companie specializată pe ceea ce se numește profil psihografic, deținută de miliardarul Robert Mercer. Aceasta colectează date online pentru a crea profiluri pentru alegători. Ulterior, informațiile sunt preluate și transformate în conținut special adaptat. Compania a fost creată în 2013, cu sedii în New York, Washington și Londra. Scopul ei era de-a asigura servicii pentru scena politică americană.
Mark Zuckerberg, fondatorul şi directorul general al companiei Facebook, a admis zilele trecute că au existat unele "erori", în prima reacţie după apariţia informaţiilor privind utilizarea ilegală a datelor în scop electoral de către firma Cambridge Analytica. "Vreau să fac o actualizare a datelor despre situaţia cu firma Cambridge Analytica, inclusiv despre măsurile pe care le-am luat deja şi pe care le vom lua. Avem responsabilitatea de a proteja datele utilizatorilor, iar, dacă nu putem, nu merităm să vă oferim servicii. (...) Am luat măsuri pentru a înţelege ce s-a întâmplat şi pentru a mă asigura că nu se va repeta. Vestea bună este că cele mai importante măsuri pentru a evita repetarea acestor lucruri au fost luate deja acum câţiva ani. Dar am făcut şi greşeli, mai avem de făcut lucruri şi trebuie să intensificăm măsurile", a explicat Mark Zuckerberg.
"Pentru a evita aplicaţiile abuzive, în anul 2014 am anunţat modificarea întregii platforme pentru a limita semnificativ cantităţile de date pe care le pot accesa astfel de aplicaţii", a spus Zuckerberg, referindu-se la sistemul software dezvoltat de expertul Aleksandr Kogan şi de firma Cambridge Analytica -

***
Pe scurt: o firmă specializată în analizarea datelor online implicată în campania preşedintelui SUA Donald Trump şi în cea pro-Brexit a exploatat în scop electoral datele de pe Facebook a zeci de milioane de cetăţeni americani în ceea un membru al echipei lui Steve Bannon a numit drept "război psihologic". Un activist pentru transparenţă, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicaţiile The New York Times şi Observer că firma Cambridge Analytica, deţinută de miliardarul specializat în tranzacţii speculative Robert Mercer şi condusă la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurile Facebook a milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării şi influenţării preferinţelor electorale. Aceeaşi companie de analize a fost implicată în campania pentru ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Brexit). Steve Bannon a devenit în august 2017 director al echipei de campanie a lui Donald Trump.

Firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani şi a le trimite reclame politice personalizate. Christopher Wylie, care a colaborat cu un profesor de la Universitatea Cambridge pentru obţinerea datelor, a declarat pentru publicaţia Observer: "Am exploatat platforma de socializare online Facebook pentru a obţine milioane de profiluri ale alegătorilor. (...) Aceasta a fost baza pe care a fost construită compania".
În 2015, Cambridge Analytica a început să lucreze pentru campania prezidențială a lui Ted Cruz. Când campania a eșuat, compania s-a reprofilat în favoarea lui Trump și a procesului de ieșire a Marii Britanii din Uniunea Europeană. Poate prea lung.