***

Simona Gherasim (foto), specializată în coachingul sistemic alături de Alain Cardon, susține că formulele de redefinire pe care le-a întâlnit au avut ca numitor comun conștientizarea personală, urmată de asumarea și apoi transformarea cu intenție clară. Formele concrete sunt foarte variate: participarea în programele de dezvoltare oferite de companie, alegerea de a lucra cu un mentor coach sau psihoterapeut, intrarea într-un proces de depășire a limitelor fizice prin antrenament și participarea la maratoane, expediții temerare, participarea la călătorii inițiatice în diverse zone ale lumii, participarea la workshopuri și retreaturi de dezvoltare personală, participarea și inițierea în practici spirituale sub îndrumarea unui maestru, alegerea bruscă de a face ceva ce și-a dorit de mult. De obicei, un lider alege o combinație de modalități de redefinire. „De exemplu, lucrez cu clienți care, pe lângă programul individual de coaching, participă la workshopuri de dezvoltare personală cu diferiți experți internaționali (Tony Robbins, DeMartini, Robin Sharma), au o practică spirituală, participă la călătorii inițiatice în diverse locuri cu încărcătură spirituală (Peru, India, Sedona, Brazilia). Unii lideri aleg să își ofere un an sabatic pentru a-și accelera procesul de redefinire, alții simt că nu au nevoie să se rupă complet și o fac concomitent cu continuarea activității profesionale.”
Singurătatea liderului de cursă lungă


Dr. Anne Pleșuvescu (foto), medic, coach și trainer certificate, speaker la Inner Chords România, ea însăși adeptă a filozofiei tibetan-budiste, care petrece câte o lună pe an în Nepal, consideră că e vorba mai degrabă de contexte în care oamenii se redefinesc. „Cei pe care îi cunosc și s-au redefinit au făcut-o pentru că trăiau un context mult prea stresant. Stresul este o percepție și un factor motivator pentru redefinire. Motivele pentru care oamenii percep stresul vin, în principal, din faptul că ceea ce fac nu se potrivește cu ceea și cu cine sunt la acel moment. În viziunea mea, există două categorii: prima îi adună pe cei care s-au redefinit, dar care au muncit o perioadă determinată în contexte de job foarte bine plătite, dar percepute ca stresante. Au ales să facă acest compromis doar pentru un timp deoarece știau exact încotro este misiunea lor, dar aveau nevoie de resurse financiare. A doua categorie a ieșit din joburile stresante pentru că pur și simplu acești oameni nu mai puteau să ducă stresul sau pentru că au fost dați afară. În perioada în care au stat fără job au cântărit bine ceea ce aleg să facă și au acționat în consecință”, subliniază Anne Pleșuvescu.

Dragoș Iliescu (foto),psiholog, consideră că majoritatea acestor experiențe de reinventare merg către sfera socială sau sfera care are „tracțiune” , „market pull”. „Reprezentările sociale despre ce e bun, drept și dezirabil se modifică în timp și e normal ca ele să influențeze și zona spre care se îndreaptă antreprenorii. Ce e cool la acest moment? Știi bine că tot ce e verde, bio, sănătos și natural, tot ceea ce e legat de sănătate și de educație e cool. Copiii sunt cool. Tot ce e legat de creativitate e de asemenea cool. Nu e de mirare așadar că aceste zone sunt cele către care se îndreaptă majoritatea alegerilor de acest tip.” (Va urma)

Articol preluat din numărul 243/decembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.