Aproximativ jumătate dintre companiile din România folosesc inteligența artificială (AI) în cel puțin un proces operațional, însă majoritatea se află încă într-un stadiu incipient de adopție, arată studiul „AI în Business, Comunicare și Research”, realizat de Rogalski Damaschin împreună cu Reveal Marketing Research în perioada august–septembrie 2025.

Conform cercetării, 41% dintre companii nu utilizează deloc AI, în timp ce 37% aplică tehnologia doar în câteva procese, iar 14% folosesc AI punctual, pentru proiecte specifice. Liderii de business adoptă, în general, o atitudine precaută: 34% sunt prudenți, iar 14% manifestă rezistență față de integrarea AI în organizațiile lor. Doar 13% dintre manageri se arată entuziasmați de potențialul tehnologiei.

Revoluția AI va transforma mediul de business în următorii 5–10 ani, așa cum s-a întâmplat și în cazul altor mari revoluții tehnologice. Datele studiului arată că organizațiile și profesioniștii din România nu sunt încă pregătiți pentru această schimbare. Adoptarea AI va necesita dezvoltarea de competențe noi și echipe specializate, oferind oportunități pentru branduri de a experimenta și de a seta standarde pentru integrarea responsabilă a AI”, a declarat Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

AI, folosit mai ales pentru sarcini punctuale

În prezent, companiile folosesc AI preponderent pentru creșterea eficienței și suportul în sarcini punctuale: traduceri (49%), generarea de idei noi (31%), analiza datelor (22%), personalizarea conținutului (22%) și generarea de texte (21%). De asemenea, aproximativ 10% dintre angajați folosesc AI pentru programare sau dezvoltarea de soluții software.

Studiul arată că adoptarea AI este mai avansată în companiile mari, în special în industrii cu maturitate digitală ridicată, care alocă bugete și dezvoltă strategii formale. IMM-urile rămân la nivel experimental, fără planuri clare de extindere. În industriile tradiționale și reglementate (energie, construcții, pharma), abordarea rămâne precaută, iar principiile de guvernanță AI sunt încă în curs de definire. Aproape 24% dintre respondenți au declarat că nu există un responsabil de guvernanță AI, iar 26% nu știu dacă această funcție a fost desemnată.

Oportunitate pentru branduri

România se află într-o etapă de început în ceea ce privește AI. În această fază, comunicarea joacă un rol crucial, pentru că tehnologia nu poate înlocui cunoștințele tacite, intuiția sau capacitatea oamenilor de a construi relații de încredere. Brandurile care vor integra AI cu inteligența umană vor fi cele care vor câștiga pe termen lung, prin transparență și relevanță”, a explicat Alina Damaschin, Managing Partner Rogalski Damaschin.

În acest context, Rogalski Damaschin pregătește lansarea unor soluții dedicate PR-ului și creativității în era AI, pentru sprijinirea brandurilor să inoveze, să comunice și să măsoare rezultatele în mod eficient.

Studiul a fost realizat prin 25 de interviuri în profunzime cu lideri din industrii-cheie și 1007 chestionare online aplicate angajaților și antreprenorilor.