Peste 6 din 10 români care trăiesc în mediul urban ar prefera să rateze o oportunitate decât să facă o greșeală. Concluzia apare într-un studiu recent al Frappe Digital. „Frica de greșeală, nereușită sau eșec pare să fie adânc înfiptă în mentalul colectiv în România”, este de părere Daniel Enescu, Co-Founder Daedalus New Media Research.

Mai exact, 63% din românii din mediul urban ar prefera să piardă șansa decât să comită o greșeală.

Teama de nereușită ne este inoculată încă din copilărie prin intermediul educației primite, începând cu parentingul și terminând cu școala. Am avut și avem, din păcate, în continuare un sistem de educație prescriptiv, care descurajează gândirea critică, experimentarea, diversitatea de idei, eșecul controlat”, mai spune Daniel Enescu în postarea sa de pe platforma LinkedIN.

Stigmatul asociat eșecului continuă și în viața adultă, consideră acesta.

Eșecul a fost în mod tradițional penalizat de societate, inhibând generația de după revoluție să intre în antreprenoriat. Fricii de nereușită i se datorează în mare parte și faptul că România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește inovația. Pentru că inovația, ca și succesul, se află la capătul unui drum lung presărat cu mici victorii dar și cu multe eșecuri”, completează Enescu.

Sursă grafic: Daniel Enescu / LinkedIN

GenZ, mai curajoasă în fața eșecului

Situația pare să se schimbe în ceea ce privește Generația Z. Tinerii sunt mai puțin speriați de greșeli. Studiul Frappe Digital indică o diferență de aproape 10 puncte procentuale între GenZ și populația generală, când vine vorba de teama de eșec: 54%, față de 63%.

Studiul marca Frappe Digital a fost efectuat în luna octombrie 2025 pe un eșantion de 1845 persoane. Cercetarea este reprezentativă pentru populația cu vârste între 18 și 65 de ani din mediul urban din România.