
Dincolo de umăr lângă umăr, e important să fim şi inimă lângă inimă.
Calea pe care am ajuns acum e ca un fir de lână, tors din senzaţia de vată de zahăr sau ca o cufundare în ceea ce înseamnă un căuş de puf. Am străbătut liceul pedagogic creând scenarii de poveste pentru copii, de fiecare dată cu momentul de surpriză sau de captare a atenţiei, cu fundalul muzical pentru momentele de creaţie. Cred că de acolo am rădăcinile de dascăl, care chibzuiește fiecare detaliu ce poate deveni major pentru copil, în funcţie de cine este el, în stadiul de formare în care se află; a urmat siguranţa de a potrivi cuvintele care m-a însoţit atunci când am parcurs Facultatea de Litere, unde întâlnirea cu d-na profesoară Simona Popescu a fost decisivă pentru stilul de profesor pe care aş dori să îl întruchipez. Un alt loc din care am extras mult din cum mă apropii de cărţi şi oameni a fost Librăria Cărtureşti, acum 8 ani de zile, unde am fost librar o perioadă şi am savurat ceea ce înseamnă lucrurile alese pentru minte. Cred că experienţa primilor 3 ani în educaţie este inima proiectelor mele de acum. Am fost şi sunt extraordinar de fericită printre copii, o fericire uimitor de consecventă. De când am intrat în învăţământ ce îmi doresc pentru copii este ca ei să simtă seva învăţării. Îmi doresc ca învățarea să fie despre ei şi să fie cât se poate de distractivă. În orice act de învăţare să rămână strigătul de joacă al copiilor.
Le doresc elevilor mei să aibă modele de seninătate.
Îi învăţăm cum să întâmpine o dimineaţă, o nelinişte, o ceartă sufletească, o înserare, îi învățăm despre iluzii, despre tot soiul de forme de viaţă interioară şi îi învăţăm şi cum să le dea drumul. Sau, dimpotrivă, îi învățăm să zăbovească nefavorabil, să se întârzie pe sine în locuri ce nu mai oferă, ci doar absorb şi epuizează. Din păcate, multe chipuri spun povestea epuizării de sine şi a faptului că ne lipsește timpul ca să ne mai uităm la expresiile de pe chipul nostru – pe care rămân încruntări ce nu le alinăm. E important să găsim timp pentru a ne uita la chipul nostru, ca să reuşim să regăsim și să păstrăm expresia bucuriei de sine, în timp. Spuneți-ne câte ceva despre rolul neuroștiinței în educație. Pentru mine, neuroștiința este ancora de care mă folosesc pentru a le explica elevilor rostul lucrurilor şi alegerile pe care le facem în clasa noastră. Fiecare parte a creierului poate să le fie prezentată copiilor sub forma unui personaj – cum sunt „ajutoarele” din poveştile cu Harap-Alb. O experiență etalon pentru a-i aduce pe părinți pe aceeași scenă cu copii a fost serbarea „Moş Emoţii” - în care, în loc să împodobim un brad, am împodobit imaginea unui creier, în loc de cadouri am subliniat că emoţiile sunt cele mai importante daruri şi am înţeles împreună ce înseamnă „altConfort” şi ce superputeri ne dau neuronii. În educație, neuroştiinţa creează prilejuri de a ne situa în zona mentalităţii deschise, alături de copii – pentru că ne întâlnim foarte des cu „eu pot” şi cu „creierul meu se dezvoltă odată cu această provocare”. Totodată, înţelegem rolul obiceiurilor din fiecare moment al zilei şi înțelegem că noi inventăm propriile formule de schimbare, la fel ca nişte cercetători ai fericirii. Pornind de la lecturile mele din domeniul neuroştiinţei, am creat o zonă şi mai largă - în care fiecare copil să aibă spaţiul lui, să poate să îşi prezinte lumea interioară şi modul în care vrea să ia parte la ritmul clasei.
Rodul presupune să avem răbdare cu noi.
Care este însemnul școlii de bună calitate? După ce o recunoaștem? Pentru mine, însemnul şcolii de calitate este nivelul de fericire pe care îl găzduieşte. Iar nivelul de fericire poate fi recunoscut prin naturaleţe - naturaleţea copiilor de a avea iniţiativa, autonomia lor, responsabilitatea pe care înţeleg că o au referitor la propria formare, naturaleţea de a cere ajutorul, naturaleţea de a spune „nu” într-un mod care nu blochează, ci protejează, naturaleţea de a avea propriul program de lucru stabilit, naturaleţea de a invita la o discuţie şi capacitatea de a împărtăşi.
Însemnul şcolii de calitate este nivelul de fericire pe care îl găzduieşte. Nivelul de fericire poate fi recunoscut prin naturaleţe.
Dar după ce se văd rezultatele pedagogiei fericirii este mai ușor ca părinții să devină ambasadori ai activităţilor care aduc zâmbetul în privirea copiilor. Mă împlineşte să ştiu că elevii mei înţeleg că pot face orice cu bunătate, că este important să aibă grijă de ei pe de-a-ntregul. Mă împlineşte să ştiu că elevii mei vor fi adulţi care nu-şi vor pune sub semnul întrebării puterea de a transforma locul în care ajung, începuturile pe care pe care le vor trăi în viață şi că vor reformula, cu încredere de sine şi cu echilibru, ceea ce ajunge la ei de la ceilalți.
Copiii au nevoie să ştie că puterea lor interioară nu este negociabilă şi că îşi pot alege rolul din propria poveste de viaţă.
Copiii înfloresc când au parte de atenţia şi de blândeţea noastră. Din aceste puncte de sprijin ei combină, într-un mod uimitor, atâtea elemente din jurul lor, tot ceea ce descoperă. Și atunci nu se mai rostogolesc cu frâna trasă în creaţiile şi în relaţiile lor. Copiii care au parte de blândețea și de curiozitatea educatorului au generozitatea de a înfrumuseța ceea ce cade sub privirea și în mâna lor. Copiii vor lăsa nenumărate urme de frumuseţe şi iubire, iar noi, ca profesori, vom vedea acest lucru pe caietele lor, în modul în care se exprimă, în felul în care se împrietenesc cu situaţiile din clasă, în modul cum trec peste dâmburile interioare, au încredere să îşi asume responsabilităţi, cum sunt atenţi la trăsăturile profesorului şi îl ghicesc şi intervin cu grijă, ştiind că efortul lor de a crea armonie în clasă contează. Ce învață copiii de la dvs.? Dar dvs. de la ei? Învăţăm necontenit cum să avem grijă de noi şi cum să dăruim binele. Ştim că fiecare dintre noi este important şi că spiritul de echipă ne face să ne simțim extraordinar de bine. Exersăm foarte multe expresii frumoase, iar acestea se întorc la mine ca un bumerang şi mă fac să zâmbesc şi să ştiu că am plantat nişte seminţe minunate pentru viitorul copiilor. Învaţă că şcoala e a lor şi că o încercare poate să ne ducă departe. Învățăm că rodul presupune să avem răbdare cu noi. Copiii învaţă despre unicitatea lor, iar eu le vorbesc despre unicitatea mea şi despre bucuriile mele de învăţare. Și mai învaţă că la fel de importante precum caietele de matematică sunt şi caietele de încurajare pe care le-am creat împreună.Am fost şi sunt extraordinar de fericită printre copii, o fericire uimitor de consecventă.
Din exclamaţiile lor, eu învăț să nu uit să trăiesc cu uimire, să nu uit de eforturile sincere care chiar străpung munţi de împotrivire, să îmi amintesc că joaca e şi unul dintre limbajele care traduc imposibilul în posibil şi să-i caut pe acei oameni de la care pot să învăţ. Eu sunt o învăţătoare care îşi cauta învăţători şi cred că acest proces continuu de metamorfozare intelectuală este esenţial pentru a oferi o educaţie de calitate.
E util să ştim că ne putem transforma starea, că suntem în preajma unor resurse pe care le putem activa.
În perioada următoare, principalul meu obiectiv este folosirea instrumentelor de monitorizare a fericirii în practica şcolară. Vor fi colaborări şi cu specialişti în nutriţie, aducerea unor programe cu animăluţe în şcoli, transformarea pauzelor de şcoală, crearea unor caiete speciale (precum caietul de încurajare), dezvoltarea în şcoli a unor zone de comunicare între clase pe principiul arhitecturii fericirii, o carte cu serbări şcolare altfel, un caiet de voluntariat şi o carte cu teme de acţiune şi teme creative. Vorbiți-ne despre impactul proiectelor dvs. Ce beneficii așteptate aţi observat? Dar neașteptate? În fiecare clasă în care s-a folosit Pedagogia fericirii efectul a fost, de fiecare dată, uimirea copiilor, a părinților și a profesorilor că la şcoală „se poate și așa” și senzația că nu ne-am mai gândit demult și cu adevărat la noi înșine. Modul de comunicare profesor-copil şi profesor-părinte se schimbă extraordinar de mult. Sala de clasă este doar una dintre sălile de învăţare - mergem pe ideea de pereţi deschişi. Neaşteptat de frumoasă a fost creativitatea cu care elevii au făurit instrumentele de fericire. Fiecare clasă are repertoriul ei de fericire.
Copiii înfloresc când au parte de atenţia şi de blândeţea noastră.
Sunteți omul mare de care aveați nevoie când erați copil? Sunt învăţătoarea de care aş fi avut nevoie ca elev, cu siguranţă. De altfel, am avut experienţă frumoasă cu învăţătoarea mea şi îi sunt recunoscătoare. Sunt foarte multe dimensiuni ale fericirii integrate în întrebarea dvs. şi pot spune că multe visuri din copilărie le-am împlinit până în prezent şi cred că înflorirea noastră capătă noi înţelesuri, în fiecare an care trece. Sunt omul mare de care am avut nevoie când eram copil şi sunt entuziasmată de această transformare continuă. Doriți să ne împărtășiți ceva ce nu v-am întrebat? Experienţa acestor „butoane verzi”, cum au fost întrebările dvs., care m-au condus spre vizualizarea privilegiului pe care îl am în comunitatea creată în jurul ideii de pedagogia fericirii, a fost foarte plăcută. Aceste întrebări au fost precum o călătorie cu peisaje diverse, care m-au făcut să-mi pun propriile întrebări.Foto: arhiva personală