In prezent, proiectele CSR sustinute de companiile din Romania se remarca prin initiative din ce in ce mai numeroase. Pentru a afla care sunt formele de responsabilitate corporatista din mediul romanesc de afaceri si valoarea investitiilor in programele de CSR am avut o discutie cu reprezentantii unora dintre companiile implicate activ in viata comunitatii din care fac parte.
10 milioane de euro din "Respect pentru viitor"
Incepand din 2007, Petrom a dezvoltat o strategie de responsabilitate sociala, bazata pe un amplu program: "Petrom: Respect pentru Viitor".
"Parcurile viitorului" este unul dintre proiectele acestui program si reprezinta o investitie de 1,5 milioane euro. Proiectul urmareste amenajarea la standarde europene a parcurilor publice din cinci orase romanesti. Investitia totala in acest program se va ridica, pentru urmatorii doi ani, la 10 milioane de euro.
Pana in 2006, Petrom a dezvoltat in special programe de informare si educare a populatiei, cum ar fi: "Campania de prevenire a dezastrelor", "Campania pentru educatie parentala in invatamantul prescolar din Romania", in parteneriat cu UNICEF, campania "Purtati centura de siguranta", desfasurata in parteneriat cu Politia Romana si crosul "Petrom pune Romania in miscare". Petrom si angajatii sai au realizat adaposturi temporare pentru sinistrati, impreuna cu Crucea Rosie si au ajutat familiile ramase fara adapost in urma dezastrelor provocate de inundatii. Peste 2,5 milioane de euro a investit Petrom, pana in 2006, in aceste proiecte.
"Nu volumul investitiei confera valoarea unui program de CSR, ci intreaga conduita in raport cu societatea. Este adevarat, totusi, ca implicarea companiilor in sustinerea societatii este mai mica decat in alte state europene. In Romania, CSR-ul este inca in faza de pionierat, iar specialistii care lucreaza in CSR nu au, inca, intelegerea completa a acestui domeniu. Si, in mod particular, presa din Romania considera ca o stire pozitiva nu aduce audienta. Si acesta poate fi un motiv pentru care companiile nu investesc atat de mult in activitati de CSR", spune Mona Nicolici, CSR Communication Manager, Petrom.
700.000 de euro a investit Holcim in CSR, in ultimii doi ani
In prezent, compania sustine proiecte in domeniul medical, educatie, competitii, protectia mediului, dezvoltare comunitara durabila, infrastructura, spatii de joaca si de recreere pentru copii. In 2005-2006, Holcim a venit in sprijinul familiilor afectate de inundatii, iar anul acesta, compania s-a alaturat unui grup din Elvetia pentru construirea unei gradinite la standarde elvetiene in comuna Falcau.
"Daca pana nu demult actiunile caritabile erau dezvoltate fara incadrare strategica in planul de afaceri si de comunicare al companiilor, din fericire, acum se poate vorbi despre o evolutie pozitiva in planificarea strategica a activitatilor sociale ale companiilor, desi multe dintre proiectele CSR dezvoltate in Romania nu sunt promovate sau nu beneficiaza de o sustinere mare din partea mass-media", spune Luminita Oprea, Manager Comunicare Holcim Romania.
La nivel de implicare comunitara, Holcim dezvolta strategii coerente in domeniul educatiei si dezvoltarii comunitare durabile prin proiecte deja traditionale "Construieste-ti viitorul!", "Noua ne pasa", "Creeaza-ti mediul" sau Holcim Awards (concurs de proiecte de constructii durabile). Recunoscand potentialul tinerei generatii din Romania, compania a infiintat Scoala Postliceala de Tehnicieni in Industria Cimentului din Alesd. Pentru ca informatiile acumulate in cadrul proiectelor sa fie si mai accesibile, compania a lansat in 2005 un site destinat copiilor si tinerilor interesati de protejarea mediului (site-ul contine un joc tematic on-line), iar in 2006 a lansat www.societatedurabila.ro - primul portal romanesc care pune la dispozitia publicului larg informatii, idei si proiecte din domeniul dezvoltarii durabile.
Dezvoltare sanatoasa intr-o societate sanatoasa
Zentiva Romania se implica activ in programe culturale, sportive, educative si in sustinerea categoriilor sociale defavorizate. Printre proiectele CSR desfasurate de companie in ultimii ani se numara reabilitarea Centrului de Recuperare Neuropshimotorie Marin Pazon; parteneriatul cu asociatia studenteasca AIESEC; proiectul "Sanatate si Credinta" in parteneriat cu Patriarhia Romana; sustinerea Conferintei Internationale "Politici si mecanisme de business in sectorul de sanatate". De asemenea, compania a sustinut, in 2006, festivalul MozartFest organizat cu ocazia celebrarii a 250 de ani de la nasterea binecunoscutului compozitor si tot in 2006 a devenit partener al fundatiei "Casa Campionilor".
Zentiva si Fundatia "Casa Campionilor" au dezvoltat proiectele "Vreau sa fiu campion" si "Campioni de legenda". Zentiva a oferit burse, care au acoperit costurile antrenamentului pe un an, unui numar de 33 de atleti, inotatori si scrimeri. Bugetele alocate pentru proiectele CSR au crescut considerabil de la an la an, demonstrand interesul companiei pentru dezvoltarea unei comunitati sanatoase. Astfel, daca in 2005, bugetul alocat a fost de aproximativ 80.000 de euro, in 2006, el a depasit 150.000 de euro, spune Mariana Wencz, Country Manager Zentiva Romania.
In 2007, Zentiva sustine proiectele: Sibiu - Capitala Culturala Europeana si Festivalul International "George Enescu"; Congresul National al Studentilor la Farmacie; Scoala de Vara organizata de Societatea Studenteasca de Chirurgie din Romania si Tabara de vara "Leadership si management farmaceutic".
"Pentru proiectele si sponsorizarile lunare pe care compania le acorda pentru sustinerea sportului, culturii, educatiei si a categoriilor sociale defavorizate, Zentiva va cheltui pana la sfarsitul anului peste 320.000 de euro pentru CSR", adauga Mariana Wencz.
Coca-Cola a investit peste un milion de dolari in proiecte CSR
Anul 2007 este cel de-al treilea an in care Coca-Cola a sustinut Ziua Dunarii alaturi de Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile si Comisia pentru Protectia Fluviului Dunarea. Danube Box este componenta educationala adaugata in acest an programului Ziua Dunarii si urmareste sa aduca fluviul mai aproape de sufletul copiilor, familiarizandu-i cu importanta protejarii resurselor de apa, prin introducerea disciplinei Fluviul Dunarea in 20 de scoli din localitatile dunarene.
"Responsabilitatea fata de mediul inconjurator reprezinta o componenta prioritara a politicii de responsabilitate sociala a Sistemului Coca-Cola. Parteneriatul "Dunarea verde" semnat in 2005 de Compania Coca-Cola, Coca-Cola HBC si Comisia Internationala pentru Protectia Fluviului Dunarea este dovada asumarii responsabilitatii fata de protejarea apelor, spune Cristina Biciila, Public Affairs & Communications Coordinator, Coca-Cola Romania.
"De Craciun, Coca-Cola alaturi de tine" este una dintre cele mai importante campanii CSR a companiei. Programul cuprinde doua spectacole desfasurate la Opera Nationala Bucuresti, incasarile obtinute din vanzarea biletelor fiind donate spitalului Marin Pazon din Capitala pentru a fi investiti in aparatura performanta ce ajuta la diagnosticarea corecta a micutilor pacienti.
Din 2003, Coca Cola si Junior Achievement Romania dezvolta "Business Ethics", un program care se desfasoara in principalele centre universitare din Romania si trateaza diverse teme privind etica in afaceri.
Vodafone - "Parteneriat pentru viata"
Vodafone Romania realizeaza actiuni CSR prin: Programul de Responsabilitate Corporativa, care sprijina proiecte ale societatii civile in domeniul protectiei vietii umane si al protectiei mediului si Fundatia Vodafone Romania, care sprijina proiecte din sfera sociala, ajutorarea copiilor dezavantajati si a batranilor, prin proiecte in domeniul educatiei si sanatatii. Acestora li se adauga campaniile de mediu interne, dedicate angajatilor (campania de reciclare a telefoanelor desfasurata in martie 2006) sau procesul continuu de colectare selectiva a deseurilor din locatiile Vodafone din toata tara. Anul acesta, Vodafone a amplasat 490 de module de colectare selectiva a deseurilor de hartie, plastic si menajere, pe plajele din Constanta si in statiunile de pe litoral.
"Sub umbrela <
SIVECO Romania - compania "cetatean"
Compania isi directioneaza in mod strategic demersurile CSR spre domeniul educatiei. In acest domeniu au avut un impact deosebit initiative precum programul SEI - Sistem Educational Informatizat, Centrul Virtual pentru Excelenta SIVECO, sub egida caruia, de-a lungul timpului, au fost derulate numeroase proiecte precum Cupa SIVECO, CAMPION, Scoala de Vara SIVECO, Programul Academic SIVECO, Caravana SEI sau Conferintele Nationale de Invatamant Virtual. Toate aceste initiative au avut ca scop promovarea creativitatii, stimularea spiritului de echipa, a dorintei de performanta.
"Extinderea eforturilor de protejare a mediului - prin implementarea sistemului de management de mediu ISO 14001, identificarea de metrici pentru cuantificarea implicarii companiei in actiuni de CSR si realizarea unui raport anual de CSR sunt alte modalitati eficiente prin care ne vom asuma de acum inainte rolul de membru responsabil al societatii", a precizat Anca Crahmaliuc, Marketing Manager la SIVECO Romania.
CARPATCEMENT investeste anual 300.000 de euro in CSR
Carpatcement sustine proiecte de urbanism si arhitectura, protectia mediului, precum si o serie de actiuni umanitare.
"In fiecare an alocam aproximativ 300.000 de euro proiectelor si programelor de CSR, atat la nivel central, cat si la nivel local. Bineinteles, au fost si ani exceptionali, asa cum a fost cazul in 2005, cand am alocat peste trei sute de mii de euro ajutorarii sinistratilor. In parteneriat cu TVR si Mitropolia Banatului (in cadrul campaniei Zambet pentru Romania), ne-am implicat activ in reconstruirea caselor afectate de inundatii", spune Bogdan Arnautu Communication Manager CARPATCEMENT HOLDING SA. De asemenea, CARPATCEMENT va sustine financiar realizarea proiectului "Prin voluntariat, spre un Bicaz mai curat!" si va participa cu voluntari la activitatile practice.
"Pentru a creste transparenta in privinta raportarii actiunilor de responsabilitate sociala ale companiei si pentru a facilita stabilirea de noi parteneriate am decis sa folosim si mediul online. Astfel, in 2005 am lansat site-ul www.carpatcementcsr.ro, dedicat exclusiv comunicarii strategiei noastre de CSR , prezentarii proiectelor si programelor ", adauga Bogdan Arnautu. Chiar daca nu exista inca o cultura CSR specific romaneasca, domeniul CSR evolueaza rapid si la noi, companiile investesc tot mai mult in programe coerente, iar practicile CSR se transforma incet, dar sigur in strategii de management pe termen lung.