Companiile au un rol-cheie in pastrarea unei planete vii pentru generatiile viitoare. Integrarea protectiei mediului in practicile corporatiste este esentiala pentru a raspunde unor provocari majore precum schimbarile climatice, trecerea de la tehnologiile poluante la cele care au la baza energia regenerabila, eliminarea chimicalelor toxice din diverse produse de pe piata sau utilizarea sustenabila a resurselor naturale. "Totodata, o strategie solida pentru protectia mediului poate reprezenta pentru companii si o modalitate de a construi un avantaj competitiv considerabil", spune Ioana Busila, Marketing Officer in cadrul World Wide Fund for Nature (WWF), adaugand ca "odata ce sustenabilitatea devine parte din ADN-ul companiei, se reduc costuri, riscuri, se construiesc legaturi mai stranse cu stakeholderii".

La nivel global, WWF lucreaza cu sectorul de business nu doar cu scopul de a obtine fonduri pentru proiectele de conservare a naturii, ci si pentru a schimba modul in care companiile isi gandesc afacerea. Programele internationale ale organizatiei isi propun sa ajute sectorul corporatist sa dezvolte practici de mediu mai bune si sa-si reduca amprenta asupra ecologiei. Un exemplu in acest sens este programul ,,Climate Savers", lansat pentru a mobiliza companiile multinationale sa-si reduca emisiile de dioxid de carbon, contribuind astfel la combaterea schimbarilor climatice. Lafarge, Tetra Pak, Nokia, IBM, Coca-Cola sunt doar cateva dintre companiile care si-au luat angajamente ambitioase pentru salvarea climei.

In Romania, un program conceput pentru a interactiona cu sectorul de afaceri este ,,Corporate Club", o platforma de cooperare intre WWF si acele companii care considera responsabilitatea fata de mediu o parte importanta a misiunii lor. Corporate Club reprezinta, totodata, o modalitate prin care sectorul privat poate sprijini eforturile pe care organizatia le face pentru a stopa degradarea capitalului natural.

COMPANIILE SI MEDIUL

Fiecare companie este responsabila de impactul pe care activitatea sa o are asupra mediului inconjurator. Plecand de la aceasta idee, Unilever se poate lauda cu indeplinirea 100% a criteriilor de Environment Policy si Environment Reporting din cadrul Down Jones Sustainabilty Index (DJSI) pentru sectorul industriei alimentare si de bauturi.

Florentin Scarlat, Communications Manager in cadrul Unilever South Central Europe, subliniaza angajamentul pe care compania l-a luat in privinta protejarii directe a mediului inconjurator. "Incepand din 1995 si pana in prezent, Unilever a redus cu 39% emisiile de dioxid de carbon ale fabricilor sale, iar consumul de apa a fost redus, in aceeasi perioada cu 63%". La nivel local, de exemplu, in 2008, Unilever a lansat pe piata produsul Dero Lichid, un detergent concentrat. Aceasta inseamna o reducere importanta a emisiilor de CO2 generate de transport, prin faptul ca se transporta o cantitate mai mica, dar care poate fi folosita pentru acelasi numar de spalari ca si un detergent care nu este la fel de concentrat, dar si o reducere la fel de importanta a cantitatii de ambalaj folosit.

Desi ne aflam in perioada de recesiune, compania Holcim a continuat sa investeasca in tehnologii care protejeaza mediul. "Scopul organizatiei", spune Luminita Oprea, Director de comunicare la Holcim Romania, "este sa fie recunoscuta drept una dintre cele mai eficiente si responsabile companii din piata noastra". Drept urmare, ultima investitie realizata la terminalul de ciment "Progresul" a permis inlocuirea transportului auto cu cel pe cale ferata din fabricile de ciment pana in Bucuresti, permitand o reducere considerabila a impactului asupra mediului.

Ca orice companie care respecta mediul, si Carpatcement Holding a implementat in strategia organizatiei principiile dezvoltarii durabile. Asa ca "directiile principale de actiune s-au indreptat catre eforturile de reducere a emisiilor proprii de dioxid de carbon si conservarea resurselor neregenerabile. Acest lucru s-a realizat prin integrarea ecologica in procesul tehnologic de producere a cimentului a unor deseuri si subproduse din alte industrii (zgura de furnal din industria metalurgica, cenusa de termocentrala, nisipul uzat de turnatorie, anvelopele uzate, deseurile petroliere, uleiul uzat si altele)", spune Bogdan Arnautu, Communication Manager, Carpatcement Holding.

Despre proiectele de viitor ale companiei Rosia Montana Gold Corporation, vorbeste Horea Avram, Vicepresedinte Mediu. Acesta subliniaza ca principala sursa de poluare in zona Rosia Montana este apa acida. Drept urmare, pe cativa zeci de kilometri in aval de aceasta zona, flora si fauna acvatica lipsesc aproape complet. Pentru a indrepta aceste degradari continue ale mediului, compania va construi o uzina de procesare moderna, in care cianura se va folosi in conformitate cu legislatia nationala si europeana. Directiva, intrata in vigoare in mai 2008, stabileste ca minele care sunt deja in functiune vor trebui sa reduca treptat concentratia de cianura din sterile pana la 10 parti pe milion (ppm) pana cel tarziu in anul 2018. Noile mine vor trebui sa aiba de la inceput o limita maxima a concentratiei de 10 ppm.

Reprezentantul companiei spune ca mina de la Rosia Montana va genera de la prima zi de functionare o concentratie de numai 5-7 ppm. Prin comparatie, o ceasca de cafea contine o concentratie de cianura de 6 ppm.

In cadrul uzinei vor fi construite sisteme de monitorizare si retinere in siguranta a deversarilor. In cazul in care cantitatea de cianura depaseste nivelul de siguranta, se va declansa o alarma, iar sistemele de pompare se vor inchide automat. In urma unei caderi de curent, se vor cupla generatoarele electrice de rezerva, care vor asigura eficacitatea functionarii sistemului.

REZULTATELE RESPONSABILITATII

Unilever investeste permanent in tehnologii noi, prietenoase cu mediul, asa ca organizatia promoveaza o agricultura durabila pentru furnizorii sai de materii prime. Compania s-a angajat ca pana in 2015 sa achizitioneze ceai exclusiv de la ferme certificate Rainforest Alliance, iar pana la aceeasi data organizatia intentioneaza, de asemenea, sa achizitioneze ulei de palmier exclusiv din surse sustenabile. De altfel, la nivel local, Unilever deruleaza multiple parteneriate cu ONG-uri angajate in activitati de protectie a mediului.

In cazul Holcim, in perioada 2004 - 2008, emisiile au fost reduse cu peste 700.000 tone de dioxid de carbon. Investitiile realizate de companie in protectia mediului in perioada 1998 si 2008 au fost de peste 28 de milioane de euro.

In cazul Carpatcement Holding, investitiile pentru protectia mediului, au vizat pana in prezent:

  • reducerea emisiilor in aer, prin instalarea de filtre cu saci si electofiltre performante la toate sursele punctuale de pulberi din cadrul instalatiilor, arzatoare cu emisii reduse si controlul procesului pentru reducerea emisiilor gazoase;
  • reducerea emisiilor in apa, prin realizarea de decantoare si monitorizarea calitatii apei uzate evacuate;
  • reducerea zgomotului prin instalarea de panouri fonoabsorbante si perdele de pomi.

In total, potrivit reprezentantului companiei, valoarea investitiilor pentru protectia mediului realizate in perioada 1998 - 2008 s-au ridicat la aproximativ 28 milioane de euro, iar in acest an fondurile investite in proiecte vor ajunge la aproape 1,3 milioane de euro.

Din randul ONG-urilor, WWF Romania se mandreste cu un ,,Golden Award for Excellence" la PR Award 2009 pentru Earth Hour (Ora Pamantului). Campania Earth Hour s-a nascut in 2007 ca un raspuns la o intrebare simpla: cum ii putem determina pe oameni sa constientizeze pericolul schimbarilor climatice? Replica a venit de la WWF Australia, concretizata intr-un simplu gest: stingerea luminii pentru o ora. Impactul evenimentului a fost unul urias astfel ca, dupa numai un an mai tarziu, 50 de milioane de oameni din intreaga lume au ales sa celebreze Earth Hour. "2009 este un an crucial pentru politicile de clima, prin desfasurarea conferintei Natiunilor Unite pe tema schimbarilor climatice de la Copenhaga", e de parere Ioana Busila, Marketing Officer WWF. Earth Hour 2009 si-a propus, inainte de toate, sa transmita un mesaj liderilor mondiali, care sa creasca sansele adoptarii unui acord puternic de reducere a emisiilor. Indemnul de a stinge lumina a devenit astfel un apel la responsabilizare, initiativa si solidaritate. In Romania, WWF a desfasurat o ampla campanie de promovare a miscarii Earth Hour, campanie cu care s-au solidarizat noua orase participante. Conform Dispeceratului Energetic National, 10% din populatia Romaniei a stins luminile. 500 de voluntari si peste 30 de companii au fost implicati in acest proiect.

In ceea ce priveste implicarea sectorului de business in campanie, reprezentantul organizatiei mentioneaza parteneriatul cu compania Vodafone care a trimis 2 milioane de sms-uri catre abonati cu indemnul de a se alatura campaniei, si gestul companiei Lafarge Romania de a inchide activitatea fabricilor pentru o ora. In concluzie, initiative exista, dar ele nu au atins masa critica a unei strategii la nivel national.