România se află pe unul dintre cele mai joase locuri la nivel global în ceea ce privește utilizarea inteligenței artificiale la locul de muncă, arată raportul PwC Workforce Hopes and Fears Survey 2025. Doar 44% dintre angajații români spun că au folosit tehnologiile AI în ultimele 12 luni, mult sub media globală de 57% și pe poziția 41 din 48 de țări analizate.

Țările cu cele mai ridicate rate de adopție sunt India și Vietnam, cu 84%, urmate de China (78%). La polul opus se află Japonia și Ungaria, unde mai puțin de 40% dintre angajați utilizează AI.

Principalele bariere

AI are un potențial mare de a crește productivitatea și creativitatea, dar mulți angajați nu grăbesc utilizarea. Reticența se explică prin implementarea fragmentată și lipsa cursurilor adaptate”, explică Ruxandra Târlescu, Partener coordonator Tax, Legal & People, PwC România.
Aceasta subliniază că multe persoane percep AI ca pe un instrument „adăugat peste procesele existente, fără valoare reală”, motiv pentru care companiile au nevoie de strategii coerente, training sistematic și comunicare clară a beneficiilor.

Executivii folosesc AI mult mai mult decât angajații

Adopția AI diferă semnificativ în funcție de rol:

  • 64% dintre executivii seniori au folosit AI în ultimul an

  • 59% dintre manageri

  • Doar 35% dintre angajații non-manageriali

Pe generații, cei tineri sunt mai activi:

  • 57% dintre Gen Z folosesc AI

  • 44% dintre mileniali

  • 35% dintre Gen X

Utilizarea zilnică este printre cele mai reduse din lume: numai 6% folosesc zilnic instrumente de generative AI (față de 14% global) și doar 2% folosesc agenți AI (față de 6% global).

Românii sunt mai puțin entuziasmați

Doar o treime dintre angajații români se declară entuziasmați de impactul AI asupra muncii lor (media globală: 41%).
În schimb:

  • 49% sunt curioși

  • 24% sunt îngrijorați

Impact pozitiv pentru cei care folosesc deja AI

Printre angajații români care utilizează AI:

Așteptările pentru următorii trei ani sunt optimiste: peste jumătate anticipează îmbunătățiri semnificative ale calității, productivității și creativității. Doar 31% cred însă că AI le va aduce și salarii mai mari.

Ce îi preocupă cel mai mult pe angajații din România

Tehnologia nu este văzută ca principalul factor de schimbare.
Angajații români spun că asupra muncii lor vor avea cel mai mare impact:

  • schimbările de reglementare – 50%

  • conflictele geopolitice – 43%

  • transformarea tehnologică – 39%

2025 a adus numeroase modificări legislative și fiscale care afectează companiile și se reflectă asupra angajaților. Totuși, utilizatorii AI descoperă beneficiile și pot accelera adopția”, spune Oana Munteanu, Director PwC România.

Angajații români, printre cei mai optimiști

  • 60% dintre angajații din România sunt foarte optimiști cu privire la viitorul rolului lor (media globală: 53%)

  • 72% cred că pot controla modul în care tehnologia le afectează munca (69% global)

În privința joburilor entry-level, 41% dintre manageri cred că AI le va reduce numărul în următorii trei ani, în timp ce doar 25% se așteaptă la creșteri.

Alte concluzii din raport

  • 65% dintre angajați sunt mulțumiți la muncă cel puțin săptămânal (sub media globală de 70%)

  • 64% se simt inspirați la job (peste media globală de 59%)

  • 45% se simt obosiți săptămânal, similar cu media globală

  • Doar 14% sunt plictisiți la muncă, față de 23% global

  • 60% simt că munca lor are sens și aduce valoare lumii

  • Doar 35% au primit o mărire salarială în ultimul an

  • Doar 39% pot acoperi fără probleme cheltuielile lunare și pot face economii (media globală: 42%)

Raportul PwC Workforce Hopes and Fears Survey 2025 include aproape 50.000 de respondenți din 48 de țări și 28 de industrii. Datele pentru România se bazează pe răspunsurile a 500 de angajați din toate județele.