- Agilitatea organizațională este mai prezentă în companii mai ales la nivel de execuție, în echipele de proiect și cele care gestionează procese operaționale. Deși acest lucru nu este greșit în sine, observăm o oarecare întârziere a adopției instrumentelor și practicilor agile la nivel de coordonare și de strategie. Sperăm ca în timp acest decalaj să se reducă, pentru că agilitatea unei companii își arată adevărata valoare atunci când obiectivele strategice și coordonarea resurselor sunt și ele bazate pe aceleași concepte și abordări.
- Există o evidentă creștere a nevoii de viteză a livrării. Fie că vorbim de produse, fie că vorbim de servicii, scurtarea timpului necesar pentru a ajunge la client este crucială pentru succesul afacerilor. În această privință digitalizarea joacă un rol foarte important, creând premizele de a accelera procesele de producție, marketing și vânzare. Însă aceasta este o armă cu două tăișuri: dacă poate ajuta compania ta, poate în același timp să ajute și competiția companiei tale. Practicile agile te pot ajuta să utilizezi instrumentele digitale cu maximum de eficacitate.
- Ca o consecință a creșterii nevoii de viteză, managementul proiectelor adoptă cicluri mai scurte de planificare și livrare. Studiul nostru nu investighează în detaliu calitatea și eficacitatea acestor practici - de aceea nu putem afirma cu dovezi concrete că agilitatea își arată cu adevărat valoarea, dar tendința este evidentă.
- În continuare există tentația de a demara multiple proiecte concurente în interiorul organizației, ceea ce demonstrează că nu au fost complet înțelese beneficiile principiului de a limita munca în desfășurare. Angajații sunt implicați adesea în mai multe proiecte concomitent, împărțindu-și timpul, priceperea și atenția pe mai multe fronturi. Deși acest mod de operare creează aparența unei productivități sporite, există dovezi indiscutabile că viteza de finalizare a livrabilelor scade, ceea ce sabotează implicit nevoia de viteză despre care am amintit mai sus.
- În multe organizații munca prestată provine din surse nestructurate, precum mail-uri, apeluri telefonice sau conversații purtate prin instrumente digitale. În astfel de situații consecințele pot fi severe: prioritățile se schimbă fără a urmări logica valorii de business, stress-ul angajaților crește, iar activitățile companiei creează impresia de dezordine și lipsă de management. În multe domenii efectul aproape imediat este o instabilitate a personalului care poate pune în pericol rezultatele financiare sau chiar continuitatea afacerii.
- Munca de la distanță este și va fi noua regulă. Acest aspect va pune presiune pe practicile clasice de management, bazate pe trasare de sarcini și control riguros al execuției. Este nevoie de abilități de leadership care să permită încredințarea anumitor responsabilități și delegarea unui anumit nivel de autoritate către echipe și angajați.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 278 Pentru abonare, click aici