***
Precizez că am păstrat modul în care Cătălin și-a redactat răspunsurile, în ortografia cu î din i, utilizată încă de mulți dintre ziariștii din garda veche, scriitori și lingviști, ca o formă de protest față de decizia din 1993.***
Hai să începem abrupt... crezi în Covid? Glumeam! Dar mi-a plăcut mult editorialul în care ai abordat tema asta. Și apoi, este o legătură facilă spre ceea ce vreau neapărat să aflu, și anume dacă pandemia și tot ce a însemnat ea în ultimele luni a schimbat ceva în tine, în credințele tale, în viața și comportamentul tău, în valorile pe care le respecți și promovezi. Evident că a schimbat o sumedenie de lucruri, mai ales în felul în care se desfășoară viața de zi cu zi. Nu cred că a schimbat ceva fundamental în interiorul meu. Sînt unul dintre cei pentru care pandemia nu e o surpriză de proporții. Asta nu-nseamnă că mă dau cine știe ce clarvăzător, ci că mă-nscriu în curentul de opinie care afirmă că nu e nici o mirare să întîlnim în timpul existenței noastre niște consecințe severe ale felului în care am înțeles, ca specie, să ne poziționăm în legătură cu ideile de progres, globalizare, protecția mediului, distribuirea mai rezonabilă a beneficiilor rezultate din exploatarea resurselor, evoluția mecanismelor care asigură o existență comunitară armonioasă, îmbunătățirea sistemelor de guvernare, luarea foarte în serios și finanțarea corespunzătoare a perfecționării capacităților de răspuns în situații de urgență etc. Doamne, cît de lemnos sună... Dar cît de reale și de serioase sînt toate astea. Deci, de schimbat, pandemia n-a schimbat mai nimic în credințele mele sau în valorile pe care le respect. Poate a consolidat anumite lucruri. Dar în viața de zi cu zi, în comportament, sigur că sînt schimbări mari. Mi-aș dori enorm să înțelegem cît mai mulți lucrul ăsta, și să adoptăm cu naturalețe noile reguli de comportament în spațiul public. E spre binele nostru. Cât de greu/ușor a fost să-ți faci meseria respectând rigorile impuse de distanțarea socială? Cred că mai greu e să facem flotări intelectuale, teoretizînd prea mult povestea asta cu distanțarea socială. Sigur, are și teoretizarea locul ei. Dar pierdem mai multă vreme discutînd despre faptul că lumea se schimbă, în loc să valorificăm timpul ăsta așezîndu-ne și găsindu-ne locul în noul fel de existență. Habar n-avem cît o să dureze toată situația asta cu limitarea deplasărilor, distanțare socială, restrîngerea drastică a adunărilor publice. Deși pare o catastrofă pentru unii, realitatea nu e chiar așa. Hai să ne gîndim un pic. Da, e rău că nu mai putem călători așa cum obișnuiam. Dar, deseori, o făceam isteric și, pur și simplu, într-o mecanică obsesivă a vîjîitului peste tot, de dragul performanțelor fizice ale acumulării de kilometri și de repertoriu de locuri văzute. Ca să poluăm cumplit cu miliarde de imagini și să bifăm niște ambiții aberante. Da, e rău că adunarea în grupuri mari nu mai e posibilă. Că nu mai putem merge la un concert, la teatru, în sala de cinema, în sala de expoziție. Dar e foarte bine că au luat o pauză marile sărbători cîmpenești și serbările orașelor, unde primarii cheltuiau sume fabuloase pentru consolidarea statutului personal, pentru pomeni electorale, pentru “distrarea” unui public votant menținut în mod deliberat într-o stare rudimentară de conștiință civică. Iar meseria de jurnalist se poate face, bine-mersi, și în condițiile astea. Poate că, uneori, chiar mai bine și mai viu decît înainte. Care e cea mai frumoasă poveste pe care ai documentat-o/trăit-o/simțit-o în aceste ultime luni? Pe de o parte colaborarea (mai ales în condițiile din perioada de izolare) cu studenții masteranzi de la Facultatea de Teatru și Film a Universității Babeș-Bolyai de la Cluj, unde predau un curs, în cadrul departamentului dedicat filmului, pe de altă parte, mai recent, descoperirea unor comunități rurale din Transilvania profundă. Și reversul, ce te-a iritat? Felul în care reacționăm, la nivel de comunitate, în situația asta foarte dificilă în care ne găsim, folosirea politică inadmisibil de iresponsabilă, condamnabilă de-a dreptul, a acestei situații, nivelul scăzut de educație în care ne scăldăm, ignoranța în care am fost menținuți, ani în șir, în mod deliberat. Revenind la povești. Sunt peste 20 de ani de când le descoperi și le dai mai departe. Ce ai învățat în peste 20 de ani de povești? Am învățat că e cîte ceva de învățat în fiecare zi. Și că nu e de povestit despre asta. Deseori, poveștile mor la umbra buruienilor născute din discursurile despre ele, despre cum se fac, cum se articulează etc. Poate că e tîmpită comparația. Dar e ca-n agricultură. Trebuie să îngrijești viitoarea recoltă creîndu-i condiții să respire, să fie udată, să trăiască. Nu poți să stai să te uiți cum crește de la sine, și să ții discursuri despre frumusețea și miracolul creșterii. 20 de ani. Te consideri un jurnalist bătrân, mai ales în televiziune, unde garda se schimbă periodic, pentru a aduce pe sticlă fețe noi, tinere? Și te întreb asta deoarece mi-am amintit că, acum mulți ani, am citit sau te-am auzit spunând: ”Îmbătrânitul în meseria de jurnalist este sinistru”. După încă un car de ani, cum ți se pare acum îmbătrânitul acesta?