Respondenţii, în număr de 818, au afaceri de tipul:
- 54,1% microîntreprinderi,
- 19,7% întreprinderi mici, 18,4% întreprinderi mijlocii,
- 5,9%întreprinderi mari,
- 1,9% alte forme juridice.
Printre cele mai importante dificultăți sau efecte negative considerate de respondenți că vor fi generate de plata defalcată a TVA, au fost menționate:
- creșterea birocrației (97,5%): dublarea numărului de plăți, măsuri suplimentare de verificare și de management pentru TVA (obligația contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligația de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA și de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor),
- afectarea cash flow-ul și blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevăzute sancțiuni - 89,90%,
- costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare - 86,20%,
- costuri suplimentare pentru contribuabili generate de modificarea sistemelor informatice contabile - 85,50%,
- efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt de aplicare - 81,00%,
- neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (exp. pentru factoring, rețineri de garanții de bună-execuție, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele și contul altei persoane impozabile, compensări, etc.) - 78,1%.
De asemenea, la întrebarea “Ce efecte pozitive asupra activității dvs. considerați că vor fi generate de plata defalcată a TVA?”, 98,5% dintre respondenți au considerat că nu există niciun efect pozitiv.
CE ÎNSEAMNĂ SPLIT TVA?
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA sunt obligate de la 1 ianuarie 2018 să dețină și să gestioneze un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii).
În perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017, agenții economici pot opta pentru aplicarea facultativă a plății defalcate a TVA, aceștia beneficiind de unele facilități (anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiții; acordarea unei bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor).
De asemenea, se instituie obligația persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a vira în contul de TVA în maximum 7 zile lucrătoare de la încasare TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opțional mecanismul, precum și contravenții și sancțiuni specifice.
Citeşte reacţiile specialiştilor legate de split TVA: