Este vorba despre infiintarea "firmelor de 10 lei", adica societati cu raspundere limitata care sunt derogate, in privinta capitalului social, de la prevederile legii societatilor comerciale, beneficiind totodata de unele inlesniri.

Desi la data publicarii acestui material campania electorala va fi inceput deja si conjunctura politica este diferita de cea existenta la momentul lansarii acestei propuneri, trebuie totusi luata in discutie o astfel de solutie, excluzand din start ideea ca acest proiect de lege este doar o initiativa populista in prag de alegeri.

Ce se are insa in vedere? Initiatorii proiectului sustin ca prin aceasta lege vor fi sprijiniti tinerii intreprinzatori, in mod direct, si mediul de afaceri din Romania, in mod implicit.

CONDITII DE INFIINTARE

Proiectul de act normativ implica crearea unei noi forme de societate comerciala, numita "societatea starter" care va fi organizata ca SRL, din punct de vedere al legii societatiilor comerciale, si va functiona ca microintreprindere, din punct de vedere fiscal. Principala caracteristica a unui SRL este faptul ca asociatii raspund doar in limita capitalului social adus, minimumul fiind de 200 de lei. Microintreprinderile se deosebesc de restul societatilor prin tratamentul fiscal ce li se aplica (cota de impunere se aplica direct asupra veniturilor obtinute). Proiectul impune urmatoarele conditii care trebuie indeplinite de societate:

  • sa fie infiintata si condusa efectiv de un "debutant" sau de un grup de maxim cinci
  • persoane dintre care cel mult una poate sa nu fie debutant;
  • sa aiba un capital social de 10 lei;
  • sa indeplineasca acele conditii de infiintare si functionare aplicabile unui SRL, cu exceptiile prevazute de proiect;
  • sa aiba obiectul de activitate compus din cel mult cinci activitati, dar sa nu desfasoare activitati de genul jocurilor de noroc, tranzactii imobiliare, servicii financiare, productie si/sau comercializare de armament, explozibil si altele asemenea.

Daca sunt indeplinite toate conditiile de mai sus, societatea va putea beneficia de facilitatile propuse in cazul in care va respecta urmatoarele obligatii specifice:

  • va notifica si va transmite ministerului un plan de afaceri pe urmatorii 3 ani;
  • va reinvesti profitul obtinut;
  • va avea la sfarsitul perioadei de 3 ani un capital social de minimum 5.000 de euro;
  • va incepe activitatea in 30 zile de la infiintare.

Daca pe parcursul celor 3 ani pentru care sunt acordate facilitatile mentionate mai jos, societatea va inregistra obligatii restante catre bugetul de stat mai vechi de 45 de zile, atunci societatea va pierde automat calitatea de firma "starter". Daca se demonstreaza ca societatea a beneficiat in mod nelegal de facilitatile acordate prin proiect, atunci va fi obligata la rambursarea integrala a beneficiilor primite in mod fraudulos.

FACILITATI PROPUSE

Calitatea de firma "starter" si beneficiile facilitatilor propuse este valabila doar pe o perioada limitata la 3 ani. Printre facilitatile propuse se numara:

  • scutirea de la plata impozitului pe profit in primii 3 ani, plus pentru inca 2 ani, in anumite conditii;
  • scutirea de la plata impozitului pe salarii, pentru 3 salariati;
  • scutirea de la plata oricaror obligatii financiare aferente majorarilor de capital social;
  • garantarea imprumuturilor primite, in proportie de pana la 90%, de catre Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM;
  • primirea, cu prioritate, in mod direct sau indirect, de sprijin financiar sub diverse forme (ajutoare de stat, fonduri europene etc.);
  • scutirea de la plata taxelor vamale comunitare pentru acele mijloace fixe amortizabile care se importa si care sunt destinate pentru dezvoltarea activitatii proprii;
  • restituirea taxelor vamale pentru materiile prime necesare pentru fabricarea produselor proprii.

CONSIDERATII FINALE

Desi initiativa este laudabila si impactul ar putea atinge nivelul prognozat (aproximativ 300 de startup-uri infiintate in 2013), ramane intrebarea care framanta orice posibil antreprenor: de unde luam bani la inceput? Chiar daca aceste credite vor fi garantate in mare proportie de fondul de garantare pentru IMM, este nevoie ca functionarii fondului sa dea dovada de mare eficienta si celeritate in acordarea aprobarilor, fapt care nu a fost dovedit pana in acest moment.

Capitalul micsorat (de la 200 de lei pentru un SRL normal) nu cred ca va avea un impact semnificativ. Din contra chiar. Deoarece, in caz de insolventa, asociatii unui SRL raspund doar in limita capitalului depus, este posibil sa asistam la o reticenta din partea celorlalti parteneri de afaceri.